W 2015 r. ruszą badania archeologiczne przed budową odcinka S7

56 stanowisk archeologicznych zostanie przebadanych na obszarach, przez które będzie przebiegać nowy odcinek drogi ekspresowej S7 od Krakowa do granic Małopolski z woj. świętokrzyskim. Prace powinny zacząć się w połowie 2015 r; potrwają ponad dwa lata.
W 2015 r. ruszą badania archeologiczne przed budową odcinka S7
Spodziewane potoki ruchu w 2015 r.

Jak poinformowała Iwona Mikrut, rzecznik krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), wiadomo już, że nowa droga przebiegać będzie przez obszary bogate pod względem archeologicznym, tak wiec zarówno prace przygotowawcze jak i same badania terenowe będą długotrwałe.

Odcinek drogi ekspresowej S7 będzie liczył około 57 km. Wytyczono go od węzła "Igołomska" w Krakowie, przez Zastów, Widomą, Szczepanowice do Moczydła (granica z woj. świętokrzyskim). Trasa będzie przebiegać zupełnie nowym szlakiem, w trzech miejscach krzyżując się ze "starą" drogą krajową nr 7.

Archeolodzy, na podstawie wcześniejszego rozpoznania ustalili, że w kolizji z planowaną inwestycją jest w sumie 56 stanowisk archeologicznych. Spodziewają się znaleźć ślady osadnictwa od młodszej epoki kamienia łupanego (od 7 do 3 tysiąclecia p.n.e.) po okres nowożytny.

Według nich cała wyżyna lessowa (okolice Miechowa i Krakowa) była przez wieki gęsto zaludniona, ponieważ stanowiła miejsce dogodne do osadnictwa i uprawy roli na żyznych glebach. Badane będą dawne osady, możliwe jest odnalezienie miejsc starożytnych pochówków.

GDDKiA chce, żeby prace archeologiczne nie opóźniały budowy drogi ekspresowej, dlatego planuje je rozpocząć z wyprzedzeniem, przed uzyskaniem zgody na realizację inwestycji drogowej. Obecnie trwa procedura uzyskiwania decyzji środowiskowej dla tej inwestycji oraz prace dokumentacyjne.

Według zapowiedzi przedstawicieli rządu odcinek drogi ekspresowej S7 od ulicy Igołomskiej w Krakowie do granicy z woj. świętokrzyskim ma powstać do 2020 r.

Obecnie na terenie Małopolski trwa budowa drogi ekspresowej S7 we wschodniej części Krakowa (węzeł Rybitwy - węzeł Igołomska), zwanej Trasą Nowohucką, która stanowi równocześnie część wschodniej obwodnicy miasta. Odcinek o długości 4,5 km wraz z dwupoziomowymi węzłami drogowymi: "Rybitwy" i "Igołomska" oraz mostem wantowym na Wiśle buduje konsorcjum firm Strabag oraz Heilit+Woerner.

Termin realizacji inwestycji wynosi 27 miesięcy od daty zawarcia umowy (lipiec 2014 r.), bez wliczania okresów zimowych - od 15 grudnia do 15 marca. Koszt zadania to ok. 529 mln zł.

W latach W latach 2018-2021 powinna się zakończyć budowa trzech odcinków górskiego fragmentu drogi ekspresowej S7 między Lubniem i Rabką w Małopolsce. Na liczącej 16,7 kilometrów trasie powstanie najdłuższy w Polsce, ponad 2-kilometrowy tunel. Inwestycja ta ma już wydaną zgodę na realizację i ogłoszone zostały przetargi na budowę drogi. Zadanie podzielono na trzy odcinki, każdy z osobnym przetargiem na wykonawcę: Lubień - Naprawa, Naprawa - Skomielna Biała wraz z budową tunelu i Skomielna Biała - Chabówka.

Wojewoda małopolski Jerzy Miller przekazał już Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Krakowie pozwolenie na realizację inwestycji drogowej.

Droga krajowa nr 7 (na niektórych odcinkach S7) jest jednym z najważniejszych szlaków komunikacyjnych w Polsce. Będzie przebiegać od Gdańska do Rabki-Zdroju. Jej długość wyniesie ok. 720 km. Nową trasę zlokalizowano w większości w miejscu istniejącej drogi krajowej nr 7, czyli w korytarzu trasy europejskiej E-77. Droga połączy aglomerację trójmiejską, warszawską i krakowską.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE