W budowie jest ponad 600 km dróg

Minister Sławomir Nowak podsumował dziś dwudniową debatę pt. Dokąd dojedziemy? Wizja infrastruktury drogowej w Polsce w roku 2020. Inwestycje w nowej perspektywie finansowej UE 2014-2020. Oczekiwania i realia, zorganizowaną przez Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej oraz Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad.
W budowie jest ponad 600 km dróg

Debata, której celem było przedstawienie głównych założeń dla nowych inwestycji drogowych w perspektywie finansowej 2014 - 2020, odbyła się w dniach 23-24 października br. w ramach Targów Infrastruktura 2013.

Uczestnikami debaty była strona publiczna - zamawiająca drogi Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oraz przedstawiciele wykonawców. Wzięli w niej udział m.in.: Zbigniew Rynasiewicz, sekretarz stanu w MTBiGM, Lech Witecki, p.o. Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad i przedstawiciele GDDKiA, Stanisław Żmijan, Przewodniczący Sejmowej Komisji Infrastruktury oraz eksperci i wykonawcy z branży budownictwa drogowego: Alfred Watzl, Członek Zarządu Strabag, Marcin Klammer, Prezes Arcadis Polska oraz Marcin Konarzewski, Prezes Energopol Szczecin.

- Targi, na których spotykamy się po raz kolejny, są dobrą okazją do spotkania całej branży. Rok 2013 jest rokiem przełomu. Kończymy większość kontraktów drogowych rozpoczętych w ramach tzw. starej perspektywy i starego Krajowego Programu Budowy Dróg i Autostrad z perspektywą do roku 2015, jednocześnie płynnie wchodzimy w nową perspektywę - powiedział Minister Sławomir Nowak podsumowując debatę.

Jak dodał, od 6 lat Polska jest w budowie. Zbudowanych zostało 2500 km nowych dróg krajowych, wyremontowanych zostało kilkanaście tysięcy dróg krajowych, wojewódzkich, powiatowych i gminnych. Teraz w budowie jest ponad 600 km dróg. Polska jest obecnie na 6 miejscu w Europie jeśli chodzi o łączną długość dróg szybkiego ruchu. Gonimy Europę - podkreślił Minister Sławomir Nowak.

Odnosząc się do planów inwestycyjnych minister Sławomir Nowak podkreślił: by nie wpaść w dołek inwestycyjny i nie tracić czasu, uchwalono załącznik nr 5 do obecnego Krajowego Programu Budowy Dróg, gdzie wpisano ponad 700 km nowych dróg ekspresowych do budowy.

Załącznik nr 6 to 12 kolejnych dużych i ważnych obwodnic. Dzięki temu zapewniona zostanie płynność budowy dróg pomiędzy kończącą się a rozpoczynającą perspektywą finansową, firmy budowlane nie będą musiały redukować swojego potencjału w oczekiwaniu na nowe projekty do realizacji.

- Dziękuję za ten dialog. Oczekuję, że będzie on nadal prowadzony otwarcie i permanentnie. Musimy szukać takich rozwiązań, które będą nas przybliżały do szczęśliwego końca, czyli roku 2020, gdzie powiemy, że domknęliśmy sieć dróg autostradowych i ekspresowych - powiedział minister Sławomir Nowak.

Jak dodał, celem jest stworzenie spójnej sieci dróg szybkiego ruchu, prowadzących nieprzerwanie z północy na południe i ze wschodu na zachód.

W pierwszym dniu debaty sekretarz stanu w MTBiGM Zbigniew Rynasiewicz, otwierając panel ekspertów powiedział, że rozpoczęły się już prace nad nowym programem budowy dróg krajowych, który ma uwzględniać zapisy Dokumentu Implementacyjnego do Strategii Rozwoju Transportu.

- Integralną częścią nowego programu będą również inwestycje wpisane już do załączników 5 i 6 do PBDK. Zgodnie z ustaleniami z Komisją Europejską, chcemy dokończyć sieć dróg ekspresowych i powiązać ją z siecią autostrad - chodzi o drogi S3, S5, S6, S7, S8, S17, S19 i S61 - powiedział wiceminister Zbigniew Rynasiewicz.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.