PARTNER PORTALU
  • BGK

W Częstochowie otwarto bezkolizyjny węzeł dróg

  • PAP    3 października 2014 - 18:54
W Częstochowie otwarto bezkolizyjny węzeł dróg

Bezkolizyjny węzeł łączący w Częstochowie drogę krajową nr 1 z drogą nr 46 w północnej części miasta otwarto dla kierowców. Wcześniej istniało tam skrzyżowanie ze światłami, gdzie nieraz tworzyły się długie korki.




Choć udostępniona już inwestycja powinna znacznie upłynnić ruch w tym miejscu, kierowcy jadący drogą nr 1 przez Częstochowę przez pewien czas mogą napotykać w pobliżu jeszcze inne utrudnienia. Są one związane z trwającą przebudową odcinka drogi nr 91 i budową połączeń, które skomunikują ją z przelotową "jedynką".

Na razie gotowy jest już bezkolizyjny węzeł drogowy na skrzyżowaniu dróg nr 1 i 46, które w Częstochowie noszą nazwy Alei Wojska Polskiego i Alei Jana Pawła II. Wraz z węzłem przebudowano też m.in. ponadkilometrowy fragment "jedynki" oraz zbudowano nowy most nad Wartą, łączący lokalne ulice Srebrną i Drogowców.

Częstochowskie skrzyżowanie dróg nr 1 i 46 to miejsce o jednym z najwyższych w Polsce wskaźników natężenia ruchu. Według szacunków przez wyremontowany odcinek trasy codziennie przejeżdża ok. 45 tys. samochodów. Inwestycja ma tam poprawić płynność jazdy i zwiększyć bezpieczeństwo.

Czytaj też:  Remonty dróg też muszą być dofinansowywane

Jak poinformowało  biuro prasowe częstochowskiego magistratu, choć oficjalne otwarcie nowego węzła zaplanowano na 12 października, o wpuszczeniu nań samochodów zdecydowano od razu po uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie. W przyszłą niedzielę odbędzie się jeszcze oficjalne otwarcie i podsumowanie inwestycji, połączone z festynem w pobliżu węzła.

Budowa bezkolizyjnego skrzyżowania pierwotnie miała rozpocząć się 2012 r. i być gotowa na przełomie 2013 i 2014 r. Umowę z wykonawcą projektu przebudowy i robót budowlanych, firmą Bilfinger Berger Budownictwo, podpisano w styczniu 2012 r. Rozpoczęcie prac opóźniło się jednak w związku ze zmianami przepisów środowiskowych - dotyczących m.in. budowy ekranów dźwiękochłonnych. Potrzebne były m.in. nowe zgody. Ostatecznie roboty ruszyły w lipcu ub. roku.

 Czytaj też:  Miliardy na drogi z Krajowego Funduszu Drogowego

Jak podało w piątek miasto, całkowity koszt inwestycji wraz z wykupami gruntów i pracami dodatkowymi przekroczył 88 mln zł (przy unijnym dofinansowaniu blisko 64 mln zł). W przetargu osiągnięto znacznie niższą cenę (ponad 65 mln zł) niż pierwotna wycena inwestorska (175 mln zł). Cały unijny projekt pierwotnie szacowano na 186,1 mln zł przy dofinansowaniu z UE w wysokości 156,5 mln zł. Mimo tak dużych oszczędności nadal jest to największa inwestycja drogowa w Częstochowie w ostatnich latach.

W sierpniu 2015 r. powinna zakończyć się tylko nieco tańsza przebudowa (również w trybie "projektuj i buduj") zniszczonej i często zakorkowanej drogi krajowej nr 91. Ta wiodąca w mieście ulicami Warszawską i Rędzińską trasa prowadzi w kierunku Radomska i Piotrkowa Trybunalskiego i dalej - do Łodzi i Gdańska.

W przyszłości ma być to tzw. droga alternatywna dla przyszłej płatnej autostrady A1. Blisko centrum miasta łączył ją dotąd szczątkowy węzeł z krajową "jedynką" - umożliwiający przejazd między obiema trasami tylko w dwóch kierunkach.

Projekt przebudowy obejmuje m.in. budowę nowych podbudów i nawierzchni drogi nr 91, budowę nowych ciągów pieszo-rowerowych, oświetlenia, a także rond - w miejsce najbardziej obciążonych skrzyżowań. Zakres prac objął też m.in.: budowę praktycznie od podstaw wiaduktu nad drogą nr 1 oraz budowę nowych rond i połączeń, które umożliwią ruch we wszystkich kierunkach między obiema arteriami

Wartość całej inwestycji pierwotnie oszacowano na 75 mln zł. Miasto również na nią zdobyło unijne środki - 42 mln zł. Wykonawcą - z ceną 55,6 mln zł - zostało Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.