W Częstochowie otwarto bezkolizyjny węzeł dróg

Bezkolizyjny węzeł łączący w Częstochowie drogę krajową nr 1 z drogą nr 46 w północnej części miasta otwarto dla kierowców. Wcześniej istniało tam skrzyżowanie ze światłami, gdzie nieraz tworzyły się długie korki.
W Częstochowie otwarto bezkolizyjny węzeł dróg

Choć udostępniona już inwestycja powinna znacznie upłynnić ruch w tym miejscu, kierowcy jadący drogą nr 1 przez Częstochowę przez pewien czas mogą napotykać w pobliżu jeszcze inne utrudnienia. Są one związane z trwającą przebudową odcinka drogi nr 91 i budową połączeń, które skomunikują ją z przelotową "jedynką".

Na razie gotowy jest już bezkolizyjny węzeł drogowy na skrzyżowaniu dróg nr 1 i 46, które w Częstochowie noszą nazwy Alei Wojska Polskiego i Alei Jana Pawła II. Wraz z węzłem przebudowano też m.in. ponadkilometrowy fragment "jedynki" oraz zbudowano nowy most nad Wartą, łączący lokalne ulice Srebrną i Drogowców.

Częstochowskie skrzyżowanie dróg nr 1 i 46 to miejsce o jednym z najwyższych w Polsce wskaźników natężenia ruchu. Według szacunków przez wyremontowany odcinek trasy codziennie przejeżdża ok. 45 tys. samochodów. Inwestycja ma tam poprawić płynność jazdy i zwiększyć bezpieczeństwo.

Czytaj też:  Remonty dróg też muszą być dofinansowywane

Jak poinformowało  biuro prasowe częstochowskiego magistratu, choć oficjalne otwarcie nowego węzła zaplanowano na 12 października, o wpuszczeniu nań samochodów zdecydowano od razu po uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie. W przyszłą niedzielę odbędzie się jeszcze oficjalne otwarcie i podsumowanie inwestycji, połączone z festynem w pobliżu węzła.

Budowa bezkolizyjnego skrzyżowania pierwotnie miała rozpocząć się 2012 r. i być gotowa na przełomie 2013 i 2014 r. Umowę z wykonawcą projektu przebudowy i robót budowlanych, firmą Bilfinger Berger Budownictwo, podpisano w styczniu 2012 r. Rozpoczęcie prac opóźniło się jednak w związku ze zmianami przepisów środowiskowych - dotyczących m.in. budowy ekranów dźwiękochłonnych. Potrzebne były m.in. nowe zgody. Ostatecznie roboty ruszyły w lipcu ub. roku.

 Czytaj też:  Miliardy na drogi z Krajowego Funduszu Drogowego

Jak podało w piątek miasto, całkowity koszt inwestycji wraz z wykupami gruntów i pracami dodatkowymi przekroczył 88 mln zł (przy unijnym dofinansowaniu blisko 64 mln zł). W przetargu osiągnięto znacznie niższą cenę (ponad 65 mln zł) niż pierwotna wycena inwestorska (175 mln zł). Cały unijny projekt pierwotnie szacowano na 186,1 mln zł przy dofinansowaniu z UE w wysokości 156,5 mln zł. Mimo tak dużych oszczędności nadal jest to największa inwestycja drogowa w Częstochowie w ostatnich latach.

W sierpniu 2015 r. powinna zakończyć się tylko nieco tańsza przebudowa (również w trybie "projektuj i buduj") zniszczonej i często zakorkowanej drogi krajowej nr 91. Ta wiodąca w mieście ulicami Warszawską i Rędzińską trasa prowadzi w kierunku Radomska i Piotrkowa Trybunalskiego i dalej - do Łodzi i Gdańska.

W przyszłości ma być to tzw. droga alternatywna dla przyszłej płatnej autostrady A1. Blisko centrum miasta łączył ją dotąd szczątkowy węzeł z krajową "jedynką" - umożliwiający przejazd między obiema trasami tylko w dwóch kierunkach.

Projekt przebudowy obejmuje m.in. budowę nowych podbudów i nawierzchni drogi nr 91, budowę nowych ciągów pieszo-rowerowych, oświetlenia, a także rond - w miejsce najbardziej obciążonych skrzyżowań. Zakres prac objął też m.in.: budowę praktycznie od podstaw wiaduktu nad drogą nr 1 oraz budowę nowych rond i połączeń, które umożliwią ruch we wszystkich kierunkach między obiema arteriami

Wartość całej inwestycji pierwotnie oszacowano na 75 mln zł. Miasto również na nią zdobyło unijne środki - 42 mln zł. Wykonawcą - z ceną 55,6 mln zł - zostało Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE