W grudniu rusza budowa terminala na łódzkim lotnisku

  • pap/wnp.pl
  • 25-11-2009
  • drukuj
W grudniu na łódzkim lotnisku im. W. Reymonta ma ruszyć budowa Terminala Pasażerskiego nr 3. Wartość całej inwestycji szacowana jest na ok. 190 mln zł. Jej zakończenie zaplanowane na połowę 2011 roku.

Docelowo w nowym terminalu ma być rocznie odprawianych od 1,5 mln do 3 mln pasażerów. W godzinach lotniczego szczytu obsłuży on jednocześnie cztery samoloty typu Boeing 737 (ok. 1300-1400 osób). Obecnie w Łodzi jednocześnie odprawia się pasażerów z trzech samolotów tego typu.

Umowę w sprawie budowy Terminala Pasażerskiego nr 3 podpisali we wtorek prezes Zarządu Portu Lotniczego Leszek Krawczyk oraz reprezentujący konsorcjum firm (Hochtief Polska, Warbud SA, Hochtief Construction AG) członek zarządu Warbudu Wojciech Gerber.

"Rozpoczęcie robót budowlanych planowane jest na 7 grudnia. Zgodnie z umową wykonawca ma 18 miesięcy na realizację przedsięwzięcia. Wartość robót budowlanych wyniesie 106 mln zł, a wartość całej inwestycji szacowana jest na ok. 190 mln zł" - poinformowała PAP rzecznik prasowy Portu Lotniczego im. W. Reymonta Katarzyna Dobrowolska.

Nowy terminal będzie miał prawie 25 tys. m kw. powierzchni. Podczas projektowania budynku wykorzystano różnicę poziomów terenu i pierwszą z czterech użytkowych kondygnacji umieszczono 5 m pod ziemią. Znajdą się tam pomieszczenia techniczne, pomieszczenia socjalne, garaż dla służb, zbiorniki wody paliwowej oraz centralna sortownia bagażu.

Wyżej, na parterze, na 14 stanowiskach odbywać się będzie odprawa pasażerów. W antresoli nad parterem będą pomieszczeniami socjalne, a na piętrze (czwarta kondygnacja) pomieszczenia administracyjne, gastronomiczne i handlowo-usługowe. Terminal będzie też miał jedną kondygnację techniczną oraz 20-metrową wieżę dyżurnych portu.

Przed nowym terminalem powstanie parking na 300 samochodów. Do budynku doprowadzona będzie nowa ulica i linia kolejowa. W pobliżu powstanie też budynek nadzoru Służby Ochrony Lotniska.

Budowa jest współfinansowana ze środków unijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego. Decyzja dotycząca podpisania umowy zapadła po uzyskaniu zgody Krajowej Izby Odwoławczej przy Prezesie Urzędu Zamówień Publicznych.

W 2009 roku na łódzkim lotnisku planowana jest jeszcze budowa bazy paliwowej, rozbudowa systemu świateł podejścia na kierunku 25. Trwają też prace projektowe trasy szynobusu, którym pasażerowie będą dowożeni bezpośrednio do nowego międzynarodowego terminala.

Gotowa jest już natomiast nowa płyta postojowa na kolejne cztery samoloty typu Boeing 737. Oznacza to, że lotnisko w Łodzi może jednocześnie przyjąć 7 dużych samolotów i spełniać tym samym rolę lotniska zapasowego dla Okęcia i innych lotnisk regionalnych.

Od września br. na łódzkim lotnisku funkcjonuje terminal cargo o powierzchni 750 m kw. Szacunkowa maksymalna przepustowość terminala wynosi 10 tys. ton rocznie. Oprócz zwykłych ładunków mogą być w nim obsługiwane także przesyłki specjalne, np. materiały niebezpieczne, leki ratujące życie, krew, organy do transplantacji oraz próbki diagnostyczne.

Łódzkie lotnisko może w tej chwili obsługiwać frachtowce cargo krótkiego i średniego zasięgu (np. Boeing 757F oraz Airbus 300F). W 2010 r., po zakończeniu inwestycji w "twardą infrastrukturę", lotnisko będzie mogło również przyjąć większe maszyny o zasięgu ponad 12 tys. km, takie jak Boeing B747F, czy McDonnell Douglas MD11F.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.