W kwietniu 2016 r. pojedziemy gdańskim tunelem pod Martwą Wisłą

Oddanie do użytku tunelu pod Martwą Wisłą przewidziano w kwietniu 2016 r. Zakończenie budowy jest opóźnione o ponad rok.
W kwietniu 2016 r. pojedziemy gdańskim tunelem pod Martwą Wisłą
Tunel pod Martwą Wisłą jest pierwszym wykonanym w Polsce pod wodą za pomocą gigantycznego "kreta". Fot. GDDKiA

Tunel pod Martwą Wisłą, złożony z dwóch równoległych dróg o długości 1072 m każda, stanowi czwarty, ostatni odcinek Trasy Słowackiego - jednej z głównych arterii w mieście. Trasa łączy port lotniczy z portem morskim oraz z obwodnicami Gdańska i autostradą A1.

Jak wyjaśnia Ryszard Trykosko, prezes Gdańskich Inwestycji Komunalnych prace budowlane powinny być zakończone do końca roku. "Pracujemy siedem dni w tygodniu na trzy zmiany" - mówi.

Zakończenie inwestycji opóźnione o ponad rok

Codziennie na budowie pracuje 400 osób. Od stycznia-lutego mają być przygotowywane odbiory techniczne. Ocenia, że "jest duża szansa, że przeprawa do dyspozycji kierowców zostanie oddana na przełomie marca - kwietnia". "Jeśli nic się nie zdarzy, a odbiory przynoszą czasem różne niespodzianki" - zastrzegł. Zwraca uwagę, że "jest to obiekt szczególnie zagrożony pożarami, wypadkami więc będzie musiał być perfekcyjnie przygotowany do odbiorów, bo tylko wtedy będzie mógł być oddany do eksploatacji".

Pierwotnie zakończenie budowy tunelu planowano na październik 2014 roku. Trykosko tłumaczy, że na przedłużenie realizacji inwestycji wpływ miało ogłoszenie upadłości trzech polskich firm, które wygrały przetarg na budowę, m.in. Hydrobudowy Polska.

Ryszard Trykosko podkreśla, że przedłużające się prace budowlane nie mają wpływu na wzrost kosztów inwestycji. Prace budowlane obejmujące realizację węzła Marynarki Polskiej, tunelu oraz węzła Ku Ujściu mają kosztować 885 mln zł. W 85 proc. inwestycja jest dofinansowana z funduszy UE.

Prezydent Gdańska, Paweł Adamowicz nie ma wątpliwości, że tunel ma ogromne znaczenie dla miasta, aglomeracji i dla kraju, zwłaszcza dla gospodarki morskiej. Uważa, że dzięki temu połączeniu port morski w Gdańsku uzyskuje dodatkowe atuty w konkurencyjnej gospodarce morskiej w Europie. "Tunel jest ważny dla wszystkich, którzy wjeżdżają do Gdańska od strony Warszawy, Łodzi i Kaliningradu" - dodał. Zakłada się, że dzięki przeprawie uda się m.in. wyeliminować ruch samochodów ciężarowych ze śródmieścia.

Gigantyczny kret wydrążył tunel pod Martwą Wisłą

Tunel pod Martwą Wisłą jest pierwszym wykonanym w Polsce pod wodą metodą TBM (Tunnel Boring Machine), czyli za pomocą gigantycznego "kreta". Maszyna, nazwana w Gdańsku "Damroka", o długości ok. 90 metrów oraz o średnicy 12 metrów, należała do największych tego typu urządzeń na świecie. W najgłębszym miejscu tunel znajduje się ok. 35 metrów pod lustrem wody Martwej Wisły.

W każdej z nitek tunelu powstanie jezdnia z dwoma pasami ruchu i poboczem; jezdnia będzie położona na specjalnie zamontowanym stelażu na wysokości 3,8 metra.

Projekt jest współfinansowany z unijnych środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko.

 

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE