W Lublinie oddano do użytku nowoczesną zajezdnię dla trolejbusów

Nową zajezdnię dla 100 trolejbusów Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Lublinie oddano w piątek do użytku.
W Lublinie oddano do użytku nowoczesną zajezdnię dla trolejbusów
Zajezdnia trolejbusów w trakcie budowy (fot. UM Lublin)

Inwestycja jest częścią Zintegrowanego Systemu Miejskiego Transportu Publicznego, największego projektu unijnego, jaki realizuje miasto Lublin.

"To jest jedyna taka zajezdnia w Polsce " - powiedział prezes MPK Tomasz Fulara.

Nowa zajezdnia przystosowana jest do obsługi 100 trolejbusów oraz 25 pojazdów zaplecza technicznego. Dla trolejbusów wybudowano dwie duże wiaty, pod którymi będą parkować pojazdy. Zbudowana została też hala obsługowo-naprawcza z nowoczesną myjnią, lakiernią oraz w pełni wyposażone warsztaty dla elektromonterów i mechaników m.in. w urządzenia do kontroli hamulców czy monitorowania stanu technicznego pojazdu.

W zajezdni funkcjonuje też specjalny system umożliwiający automatyczne sterowanie zwrotnicami na terenie zajezdni. Ułatwia on kierowcom trolejbusów manewrowanie pojazdem i ustawianie go w określonym miejscu zajezdni, bez konieczności - tak jak dotychczas - samodzielnego sterowania zwrotnicami.

Nową zajezdnię trolejbusową ulokowano na obrzeżach miasta, w sąsiedztwie funkcjonującej tu zajezdni autobusowej. Fulara powiedział, że MPK ma obecnie 97 trolejbusów, z czego 80 proc. taboru ma nie więcej niż trzy lata. Dodał, że do nowej zajezdni trolejbusy będą sukcesywnie przenoszone w ciągu miesiąca. Teren dotychczasowej zajezdni trolejbusowej przy al. Kraśnickiej został już sprzedany.

Budowa zajezdni trolejbusowej kosztowała 42 mln zł. To jeden z elementów programu Zintegrowany System Miejskiego Transportu Publicznego - największego miejskiego projektu współfinansowanego ze środków unijnych.

Jest to projekt kompleksowej modernizacji obejmujący m.in. wymianę taboru, czyli zakup 100 nowych autobusów i 70 nowych trolejbusów, a także budowę ponad 25 km nowych linii trolejbusowych oraz zajezdni dla tych pojazdów. Łączna wartość projektu wynosi ponad 520 mln zł, z czego przeszło 310 mln zł to dofinasowanie z Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007 - 2013.

Ostatnim elementem programu jest budowany obecnie w Lublinie Inteligentny System Zarządzania Ruchem. System ten, wykorzystujący sygnalizację świetlną (połączoną światłowodami) ma preferować transport komunikacji miejskiej, ale też upłynnić ruch w mieście.

System obejmie 65 skrzyżowań z sygnalizacją świetlną (ponad połowę w mieście)znajdujących się na głównych, najbardziej zatłoczonych ulicach oraz na drogach prowadzących do obwodnicy miasta lub tras wylotowych z Lublina w kierunku Rzeszowa, Warszawy, Zamościa. System będzie kosztował blisko 28 mln zł. Ma być gotowy do końca października.

"Poza Lublinem nikt tak kompleksowo nie inwestuje w transport zbiorowy" - powiedział prezydent Lublina Krzysztof Żuk.

Żuk zapowiedział kontynuowanie projektu rozwoju transportu publicznego w oparciu o fundusze unijne z nowej perspektywy finansowej. W kolejnych etapach planowany jest zakup m.in. autobusów elektrycznych, a także rozbudowa Inteligentnego Systemu Zarządzania Ruchem o kolejne rejony miasta.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.