PARTNER PORTALU
  • BGK

W niedzielę ruszają pociągi Pendolino

  • pap    12 grudnia 2014 - 08:26
W niedzielę ruszają pociągi Pendolino
fot.ptwp

14 grudnia pociągi Pendolino rozpoczną regularne przewozy pasażerskie. Dzięki nim podróż z Warszawy do Krakowa i Katowic będzie trwała ok. 2, 5 godziny, do Trójmiasta blisko 3 godz., a do Wrocławia - 3 godz. 40 minut. Pendolino mają jeździć powyżej 160 km/h.




"Polska" historia pociągów Pendolino rozpoczęła się w 2008 roku. 6 sierpnia 2008 roku ogłoszono przetarg na zakup 20 składów dla PKP Intercity.

Prowadzony było on w trybie dialogu konkurencyjnego. Wzięły w nim udział konsorcjum Ansaldobreda S.p.a. i Newag S.A., konsorcjum Bombardier Transportation Sweden AB i Pojazdy Szynowe Pesa Bydgoszcz S.A. Holding, konsorcjum Siemens Sp. z o.o. i Siemens Aktiengesellschaft Sp. z o.o. oraz konsorcjum Alstom Konstal S.A. i Alstom Ferroviaria S.p.a.

Czytaj też: Pendolino oznacza problemy dla przewoźników regionalnych?

Ostatecznie ofertę na produkcję i utrzymanie nowych pociągów dla PKP Intercity złożyło jedynie konsorcjum Alstom Konstal S.A i Alstom Ferroviaria s.p.a. PKP Intercity 30 maja 2011 roku podpisała umowę z Alstomem na zakup 20 składów Pendolino.

Czytaj: Pendolino, czyli jak wykorzystać nieuzasadniony zakup

Kontrakt o wartości 665 mln euro obejmuje dostawę 20 pociągów, budowę zaplecza technicznego w Warszawie oraz koszty utrzymania technicznego pociągów przez 17 lat. Koszt samych składów Pendolino to ok. 400 mln euro.

Ówczesny prezes PKP Intercity Janusz Malinowski informował, że umowa nie obejmuje dostawy pociągów z tzw. "wychylnym pudłem".

Malinowski wyjaśniał, że technologia ta pozwalałaby pokonywać trasę Warszawa - Gdynia o 12 minut szybciej niż pociąg bez wychylnego nadwozia, trasę Warszawa - Kraków o 5 minut szybciej, a czas przejazdu między Warszawą a Katowicami byłby taki sam. Natomiast koszt zakupu takich pociągów i ich utrzymania byłby o 8-10 proc. wyższy.

Pierwsze prace związane z budową Pendolino zakupionego przez PKP Intercity rozpoczęły się w zakładach Alstomu we włoskim Savigliano 2 kwietnia 2012 r.

Ponad rok później - 13 sierpnia 2013 - do Wrocławia przyjechało pierwsze Pendolino, by producent mógł przeprowadzić testy konieczne do złożenia wniosku o homologację. Pociąg został przyholowany z fabryki przez lokomotywę towarową, ponieważ nie posiadał jeszcze certyfikatów i zaświadczeń dopuszczających do ruchu w Polsce.

23 listopada 2013 roku podczas testów prędkości Pendolino osiągnął rekordową prędkość 291 km/h. Taką prędkość udało się osiągnąć na Centralnej Magistrali Kolejowej, pomiędzy Górą Włodowską a Psarami.

Tak szybko Pendolino nie będzie jednak jeździł na polskich torach. Na razie Pendolino z pasażerami pojedzie najszybciej 200 km/h na odcinku Zawiercie - Olszamowice o długości ok. 80 km. Ale jak zapowiada PKP Intercity docelowo liczba odcinków z najwyższymi prędkościami ma rosnąć.

Pierwsze osiem składów Alstom miał dostarczyć PKP Intercity 6 maja 2014 roku, ale PKP Intercity odmówiło odbioru, ponieważ pociągi nie miały homologacji Urzędu Transportu Kolejowego. Przewoźnik rozpoczął naliczanie kar umownych za niewywiązanie się z kontraktu.

Ostatecznie 29 września 2014 PKP Intercity i Alstom po negocjacjach z Centrum Unijnych Projektów Transportowych, podpisały umowę w sprawie arbitrażu.

Przewiduje ona, że przewoźnik będzie naliczał kary, ale bez potrącania ich z bieżących płatności dla Alstomu.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

  • Tom, 2014-12-12 18:36:51

    Stwierdzenie "dzięki Pendolino" jest dyskusyjne, przecież już wcześniej ekspresy po CmCe docierały do Katowic w niewiele dłuższym czasie.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.