W Olsztynie budują nową linię tramwajową

W Olsztynie rusza budowa linii tramwajowej na newralgicznej ulicy Sikorskiego, która zapewnia dojazd do śródmieścia z południowych, najodleglejszych dzielnic miasta. Oznacza to duże utrudnienia w ruchu.
W Olsztynie budują nową linię tramwajową

"Nie ma co do tego wątpliwości, że trudniej się będzie jeździć po Olsztynie, za co już teraz chcemy przeprosić kierowców" - powiedział podczas środowej konferencji prasowej prezes Zarządu Komunikacji Miejskiej w Olsztynie Jerzy Roman.

W nocy z niedzieli na poniedziałek zamknięta zostanie jedna jezdnia ul. Sikorskiego prowadząca w kierunku śródmieścia. Chodzi o odcinek od ul. Pstrowskiego do ulicy Dywizjonu 303.

Ulica Sikorskiego jest newralgiczną ulicą, którą mieszkańcy dojeżdżają do śródmieścia z największych osiedli Olsztyna, Jarot, Osiedla Generałów, Nagórek czy Pieczewa. To jedna z najruchliwszych ulic, według urzędu miasta każdej doby przejeżdża nią 45 tys. aut.

Czytaj tez:  Umowa na budowę odcinka linii tramwajowej w Olsztynie podpisana

Zamknięcie jednej jezdni ul. Sikorskiego, spowoduje, że stanie się ona arterią jednokierunkową. Będzie nią można jechać tylko ze śródmieścia na południe, kierowcy jadący w przeciwnym kierunku będą musieli korzystać z utworzonych trzech objazdów.

Pierwszym objazdem będzie 2-kilometrowa droga prowadząca z Pieczewa, specjalnie przygotowana na część budowy linii tramwajowej. Będzie ona wiodła przez dawny poligon, kierowcy włączą się w ulicę Pstrowskiego na rogatkach Olsztyna przy wyjeździe na Szczytno. Drugi objazd będzie wiódł z osiedla Generałów przez Brzeziny, gdzie kierowcy włączą się w ulicę Warszawską. Trzeci dostępny będzie dla kierowców od 20 września i będzie prowadził ulicą Bartąską przez podolsztyński Bartąg do ulicy Warszawskiej. Taka organizacja ruchu będzie obowiązywać co najmniej do końca roku.

Czytaj: Deszcz unijnych pieniędzy na tramwaje

Jerzy Roman zachęcił mieszkańców Olsztyna do korzystania z autobusów miejskich. Autobusy dowożące mieszkańców z dużych osiedli południowych do śródmieścia będą bowiem dopuszczone do ruchu na wyłączonej dla samochodów osobowych, jezdni ulicy Sikorskiego. Ponadto w godzinach największego porannego natężenia ruchu, czyli w godzinach 7-8, wyjedzie na trasy więcej autobusów.

Aby nie przepadła unijna dotacja, linia tramwajowa w Olsztynie musi być wykonana do końca 2015 roku. Unijne wsparcie projektu wynosi 85 proc.

Linie tramwajowe mają poprawić komunikację miejską w Olsztynie. Połączą najbardziej odległe dzielnice miasta, Jaroty, Pieczewo i Nagórki z centrum miasta oraz dworcem kolejowym i miasteczkiem studenckim i Uniwersytetem Warmińsko-Mazurskim w Kortowie. Na linii głównej między dworcem a osiedlem Jaroty planowana jest budowa 13 przystanków. Od linii głównej w śródmieściu odchodzić będą dwie krótsze trasy: do kampusu studenckiego w Kortowie i do starówki.

Oprócz linii tramwajowych zbudowana zostanie także zajezdnia dla tramwajów. Projekt przewiduje też budowę nowej ulicy - Obiegowej, która skróci przejazd do śródmieścia Olsztyna.

Budowa tras tramwajowych jest częścią dużego projektu usprawnienia komunikacji miejskiej w Olsztynie. Jego wartość według Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju to 497 mln zł, z czego unijne dofinansowanie wyniesie 350 mln zł.

Projekt przewiduje także zakup tramwajów, budowę buspasów, czyli pasów jezdni przeznaczonych wyłącznie dla autobusów miejskich, oraz instalację inteligentnego systemu sterowania ruchem ulicznym, uwzględniającego skalę natężenia ruchu w godzinach szczytu.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE