W Pyrzowicach o 2,5 proc. mniej pasażerów, ale port planuje inwestycje

O 2,5 proc. pasażerów mniej niż rok wcześniej odprawił w 2009 r. Międzynarodowy Port Lotniczy Katowice w Pyrzowicach. W tym roku lotnisko liczy na wzrost ruchu i planuje inwestycje, w tym rozbudowę płyt postojowych. Środki na ten cel pochodzą m.in. z dokonanego w grudniu podwyższenia kapitału firmy zarządzającej portem.

Według informacji przedstawicieli lotniska i samorządu woj. śląskiego, w wyniku ostatniego podwyższenia kapitału Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego (GTL), zwiększy się on o ponad 83 mln zł. Nowe akcje objęli dotychczasowi najwięksi akcjonariusze: Węglokoks, samorząd woj. śląskiego, przedsiębiorstwo Porty Lotnicze oraz samorząd Katowic.

"Województwo Śląskie objęło nowe akcje GTL wartości blisko 28 mln zł" - powiedziała w poniedziałek PAP rzeczniczka Urzędu Marszałkowskiego w Katowicach, Aleksandra Marzyńska. Wszystkie procedury związane z podwyższeniem kapitału mają zamknąć się do marca tego roku.

Członkiem rady nadzorczej GTL został marszałek woj. śląskiego, Bogusław Śmigielski. Jak wyjaśniła rzeczniczka, marszałek postanowił osobiście brać udział w pracach rady ze względu na wielkie znaczenie lotniska dla regionu oraz chęć faktycznego wspierania rozwoju portu przez regionalny samorząd.

Po dokapitalizowaniu woj. śląskie z ponad 38-procentowym udziałem w akcjonariacie pozostaje drugim pod względem wielkości akcjonariuszem GTL. Ok. 40 proc. walorów należy do Węglokoksu, którego prezes Jerzy Podsiadło, również wszedł do rady nadzorczej Towarzystwa i został jej szefem. Prawie 18 proc. akcji mają Porty Lotnicze, a ok. 1,5 proc. miasto Katowice.

W poniedziałek podkatowickie lotnisko podsumowało miniony rok, w którym port odprawił 2 mln 364,6 tys. pasażerów, wobec 2 mln 427 tys. osób w 2008 r. Na tle całego lotniczego rynku (po trzech kwartałach spadek liczby pasażerów w Polsce wynosił ponad 10 proc.) władze lotniska uznały ubiegłoroczny wynik za dobry.

W ruchu czarterowym port obsłużył ponad 603,7 tys. osób, podobnie jak rok wcześniej. Tym samym lotnisko umocniło się na pozycji głównego centrum czarterowego Polski południowej.

W 2010 r. na lotnisku mają ruszyć inwestycje, w ramach wieloletniego programu, wartego w sumie ok. 435 mln zł. W pierwszym etapie, wiosną, ruszy zaplanowana na dwa lata budowa ok. 30 tys. m kw. nowych płyt postojowych, które pomieszczą 13 samolotów. Po zakończeniu tej inwestycji płyty pomieszczą w sumie 26 maszyn. W przyszłości planowana jest także budowa drugiej drogi startowej i dróg do kołowania.

Dobiegają końca prace nad dokumentacją przetargową dotyczącą nowego terminalu cargo o powierzchni ponad 7 tys. m kw. Według wstępnych ocen, baza cargo ma kosztować ok. 16 mln euro, prawie 60 proc. to środki unijne, o które lotnisko zamierza się starać.

Lotnisko planuje również uruchomienie nowych kierunków lotów. Obecnie samoloty regularnie latają z Katowic w 30 kierunkach, z czego 21 przypada na linię Wizz Air. Lotnisko w Pyrzowicach jest jedną z głównych baz tego przewoźnika. W marcu przyszłego roku będzie tu stacjonować już pięć samolotów tej linii, wobec obecnych czterech. Wiąże się to z uruchomieniem czterech nowych połączeń: do hiszpańskiego Madrytu, włoskiej Pizy, Hamburga/ Lubeki w Niemczech oraz Bergen w Norwegii.

Według rzecznika lotniska Cezarego Orzecha, jednym z najważniejszych wydarzeń w podkatowickim porcie w minionym roku było otwarcie przez linię Wizz Air pierwszego i jedynego jak dotąd regularnego połączenia z portu regionalnego na Ukrainę. Oprócz Kijowa w siatce połączeń regularnych z Pyrzowic pojawiła się też nowa trasa linii Ryanair do Bolonii oraz dwie do Wenecji i Monachium, obsługiwane przez Wizz Air.

Ważnym wydarzeniem było także otwarcie pierwszego w historii polskiego lotnictwa transatlantyckiego połączenia cargo. Loty na trasie pomiędzy kanadyjskim lotniskiem Hamilton a Katowice Airport uruchomiły wspólnie linia lotnicza Cargojet i PLL Lot Cargo.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.