W stolicy przesuwają... tunel

Blisko dobę potrwa przesuwanie ważącego 10,5 tys. ton tunelu w warszawskim Ursusie; operacja ruszyła w piątek przed godz. 11. Tunel zostanie wsunięty w nasyp pod torami linii kolejowej.

Operacja dotyczy budowy ul. Nowolazurowej, która będzie stanowiła fragment trasy łączącej Al. Jerozolimskie z trasą AK. Jak powiedziała Agata Choińska z Zarządu Miejskich Inwestycji Drogowych, budowana trasa dwukrotnie przecina linię kolejową.

"Przy stacji Warszawa Ursus budowany jest wiadukt, natomiast przy stacji Warszawa Ursus Północny nie ma takiej możliwości, dlatego pod torami będzie przebiegał tunel" - powiedziała.

Prace na nasypie kolejowym trwają od 10 sierpnia. Ważący 10,5 tys. ton tunel zbudowano obok nasypu i w piątek przed godz. 11 rozpoczęła się operacja przesuwania go o 63 metry - poinformował ZMID.

Jak powiedział Tomasz Kunert ze stołecznego biura koordynacji inwestycji i remontów, tunel to "betonowa skrzynka", składająca się z trzech części. W dwóch będą przebiegać jezdnie, a trzecia będzie przeznaczona dla pieszych i rowerzystów.

"Jeszcze nigdzie w Polsce tego rodzaju obiekt nie był wsuwany w inne miejsce. Podobne operacje miały miejsce podczas budowy autostrady A2, ale obiekty nie były tak duże" - dodał.

Choińska poinformowała, że przesuwanie tunelu potrwa do 24 godz. Jak zaznaczyła, takie rozwiązanie umożliwi przejazd pociągom już 24 sierpnia; gdyby tunel budowano na miejscu, gdzie przebiegają tory, ruch pociągów na tej trasie byłby niemożliwy przez pół roku.

W Warszawie wielokrotnie przesuwano bardzo duże obiekty. W 1961 roku w związku z budową jezdni ul. Grochowskiej przesunięto o 10,5 m rogatkę od strony Dworca Wschodniego. Kolejną - o 7,86 m - przesunięto w czerwcu 2001 r., było to możliwe po czterech latach przygotowań. Miejsce zmienił także kościół pw. Narodzenia Najświętszej Maryi Panny przy al. Solidarności - w 1962 r. został cofnięty o 21 m w związku z budową trasy W-Z. W 1970 r. o 74 stopnie obrócono pałac Lubomirskich.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.