W Szczecinie o odrzańskiej drodze wodnej

W Szczecinie odbyły się obrady dotyczące projektu SoNorA. Uczestnicy konferowali na pokładzie historycznego statku THPV Bembridge, który jest przycumowany przy nabrzeżu Egipskim w szczecińskim porcie.
W Szczecinie o odrzańskiej drodze wodnej

Projekt został rozpoczęty w listopadzie 2008 roku i jego głównym celem jest stworzenie wspólnej strategii i schematu działań prowadzących do rozwoju infrastruktury sieci multimodalnej dla państw Europy Środkowej.

W efekcie ma powstać korytarz geograficzny, który obejmuje sieć kolejową i transport śródlądowy.

Jednym z istotniejszych elementów osi Południe Północ (bo tak można rozwinąć i przetłumaczyć nazwę całego tego przedsięwzięcia) jest Odrzańska Droga Wodna.

Marszałek Olgierd Geblewicz odnosząc się do projektu SoNorA podkreślił, że potrzebna jest otwartość i przekonanie, że skomunikowanie południa Europy z północą jest realne.

– Szczecin leży w dorzeczu Odry, która od wieków była zielonym korytarzem. Jeśli dziś Europa wraca do idei ekologicznego transportu, nie wyobrażam sobie, aby takie zasoby nie były wykorzystane. Zdaję sobie sprawę, że regiony uczestniczące w projekcie również mają ambicje, aby zaistnieć na mapie korytarzy transportowych. Liczę na to, że w ramach projektu SoNorA uda się pogodzić interesy wszystkich uczestników – mówił marszałek.

Wicemarszałek Wojciech Drożdż podkreślił, że zachodniopomorskie jest jedynym pełnoprawnym polskim partnerem w projekcie SoNorA.

– Celem projektu jest przedstawienie priorytetów w zakresie infrastruktury transportowej oraz rekomendacji dla Unii Europejskiej w przyszłej perspektywie finansowej. Dzięki naszemu uczestnictwu w projekcie będziemy mieć wpływ zawartość ostatecznych rekomendacji, nadto projekt jest dla nas niepowtarzalną okazją do skutecznej promocji Korytarza Środkowoeuropejskiego – powiedział Wojciech Drożdż.

Zapytany o postęp prac nad zielonym korytarzem w województwie Wojciech Drożdż zapewnił, że wszystkie inwestycje są planowane pod kątem transportu multimodalnego, a dokończenie drogi ekspresowej S3 wydaje się być przesądzone.

– Największym wyzwaniem jest odrzańska droga wodna i tu powinny się skupić nasze priorytety – dodał.

Marszałkowie w ramach inicjatywy Polska Zachodnia zamierzają wykonać studium wykonalności odrzańskiej drogi wodnej, co bardzo ułatwi starania o pomoc unijną w przyszłej perspektywie finansowej.

Celem konferencji w Szczecinie była prezentacja krótkoterminowych i średniookresowych rezultatów projektu, jak również stworzenie płaszczyzny wymiany doświadczeń oraz wyników badań pomiędzy partnerami projektu a instytucjami i podmiotami operującymi na polskim rynku.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.