W Zielonej Górze planują budowę południowej obwodnicy miasta

Władze Zielonej Góry przedstawiły w czwartek plany budowy południowej obwodnicy tego miasta. Koszt inwestycji szacowany jest na ok. 150 mln zł, z których większość samorząd zmierza pozyskać z funduszy unijnych.
W Zielonej Górze planują budowę południowej obwodnicy miasta
Fot. Fotolia

Jak wyjaśnił prezydent Zielonej Góry Janusz Kubicki, projekt planowany jest do realizacji w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, a jego celem jest całkowite wyprowadzenie ruchu tranzytowego z przestrzeni miejskiej i lepsze skomunikowanie miasta z głównymi trasami krajowymi o znaczeniu europejskim.

"Celem budowy południowej obwodnicy jest także zwiększenie mobilności regionalnej poprzez łączenie węzłów drugorzędowych i trzeciorzędowych z infrastrukturą transeuropejskiej sieci transportowej. Budowa obwodnicy pozwoli także na usunięcie tzw. wąskich gardeł w sieci komunikacyjnej miasta" - powiedział Kubicki.

Plany zakładają budowę 12 km obwodnicy o dwóch pasach ruchu w każdą ze stron, która pobiegnie od węzła drogowego trasy S3 (kierunek Nowa Sól, Legnica, Wrocław, Jelenia Góra) do istniejącej obwodnicy północnej Zielonej Góry.

Obecne drogi krajowe nr 27 i 32 łączą się na terenie miasta Zielona Góra i dopiero poprzez Trasę Północną dochodzą do węzła drogi ekspresowej S3 (Zielona Góra Północ). Po wybudowaniu Obwodnicy Południowej zmieni się przebieg drogi nr 27, która nową trasą dojdzie do węzła drogi S3 Zielona Góra Południe.

"Pozwoli to na zmniejszenie obciążenia ruchem istniejącej obwodnicy północnej oraz znacząco zmniejszy obciążenie samochodowym ruchem tranzytowym drogi prowadzącej przez obszar funkcjonalny miasta, czyli miejscowość Świdnicę oraz sołectwa Ochla, Drzonków i Racula" - wyjaśnił Kubicki.

Dodał, że powstanie nowej obwodnicy będzie także kolejnym impulsem do rozwoju gospodarczego nie tylko samej Zielonej Góry, ale i tej część woj. lubuskiego m.in. poprzez ułatwiony dostęp do wielu terenów inwestycyjnych.

Miasto planuje w drugiej połowie stycznia br. złożyć wniosek o dofinansowanie tej inwestycji.

"Liczymy, że okres realizacji to od 8 do 10 lat. Planujemy pozyskać środki z UE a miasto zapewni wkład własny" - dodał Kubicki.

Koordynatorem przygotowań do realizacji zdania, a także podmiotem nadzorującym przebieg całej inwestycji będzie zielonogórski oddział GDDKiA, który samorząd Zielonej Góry poprosił o współpracę.

W Zielonej Górze każdego roku przeprowadzanych jest wiele inwestycji w infrastrukturze drogowej. Przykładem tych działań może być zakończona w grudniu ub. gruntowna modernizacja Trasy Północnej, która kosztował ok. 30 mln zł.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.