Warmińsko-mazurskie: Jest umowa na koncepcję programową drogi S16

• Do kwietnia przyszłego roku ma być gotowa koncepcja programowa drogi ekspresowej S16 na odcinku Borki Wielkie - Mrągowo.
• W piątek (27 stycznia) olsztyński oddział Generalnej dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad podpisał umowę z wykonawcą tej dokumentacji.
Warmińsko-mazurskie: Jest umowa na koncepcję programową drogi S16
Projektowana trasa będzie miała długość 19,7 km; 15,6 km w ciągu S16 oraz 4,1 km w ciągu drogi krajowej nr 59 (obwodnica Mrągowa) (fot.gddkia.gov.pl)

Zgodnie z umową wykonawca ma 15 miesięcy na opracowanie koncepcji programowej tego odcinka ekspresowej "szesnastki", wraz z obwodnicą Mrągowa, która powstanie w ciągu drogi krajowej nr 59. Zamówienie zrealizuje za 3,3 mln zł firma Transprojekt Gdański, której ofertę wybrano jako najkorzystniejszą.

Jak poinformował na konferencji prasowej dyrektor olsztyńskiego oddziału GDDKiA Mirosław Nicewicz, po zakończeniu prac nad koncepcją programową zostanie ogłoszony przetarg na realizację tego odcinka S16 w systemie "projektuj i buduj". Jego zdaniem, powinno to nastąpić w drugiej połowie 2018 r.

Obecny przy podpisaniu umowy wojewoda warmińsko-mazurski Artur Chojecki ocenił, że jest to ważny dzień dla regionu, bo "szesnastka" to główny szlak komunikacyjny Warmii i Mazur na linii wschód - zachód. Przypomniał, że właśnie z tego powodu o modernizację trasy od lat zabiegało "wielu ludzi z różnych środowisk", ale - jak ocenił - brakowało wówczas determinacji decydentom.

"Dzisiaj taka determinacja w obecnie rządzącej ekipie jest i realizacja tej koncepcji, a następnie budowa drogi jest, można powiedzieć, naszym priorytetem" - zapewnił.

Wieloletnie starania samorządowców i polityków z regionu o modernizację S16 podobnie oceniła burmistrz Mrągowa i przewodniczącej stowarzyszenia "szesnastka" Otolia Siemieniec, która powiedziała, że "niestety, były obiecanki, ale skuteczności w podjęciu decyzji nie było". Jak podkreślała, planowana inwestycja ma znaczenie nie tylko dla mieszkańców tej części Mazur, którzy uzyskają lepsze połączenie ze stolicą województwa, ale przede wszystkim może ułatwić rozwój turystyki i pozyskiwanie inwestorów.

Projektowana trasa będzie miała długość 19,7 km; 15,6 km w ciągu S16 oraz 4,1 km w ciągu drogi krajowej nr 59 (obwodnica Mrągowa). Ma przebiegać w okolicach miejscowości Borki Wielkie, Sorkwity, Nowe Bagienice, Bagienice, Marcinkowo, a następnie ominie Mrągowo od strony południowo-zachodniej. Na odcinku S16 będzie miała przekrój dwujezdniowy, po dwa pasy ruchu w każdym kierunku, natomiast na przebiegu obwodnicy Mrągowa w ciągu drogi krajowej nr 59 będzie to droga o przekroju jednojezdniowym, dwu lub trzypasowym.

Podczas piątkowej konferencji dyr. Nicewicz mówił dziennikarzom, że być może jeszcze w lutym zostanie ogłoszony przetarg związany z planowaniem kolejnego odcinka S16 z Mrągowa przez Orzysz do Ełku. Chodzi o zaktualizowanie dokumentacji niezbędnej do uzyskania decyzji środowiskowej, a potem opracowania koncepcji programowej tego odcinka drogi.

W przeszłości drogowcy pracowali już nad wariantami przebiegu DK nr 16 w kierunku Wielkich Jezior Mazurskich. Próby wyznaczania tej trasy wzbudzały wówczas wiele kontrowersji, zwłaszcza protestów środowisk ekologicznych, bo ma ona przebiegać przez tereny cenne przyrodniczo i krajobrazowo. Prace projektowe - z powodu braku pieniędzy - zostały przerwane pięć lat temu, wymagają analiz i aktualizacji.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE