PARTNER PORTALU
  • BGK

Warszawa: 130 mln zł na infrastrukturę rowerową

  • PAP/AT    7 grudnia 2015 - 14:22
Warszawa: 130 mln zł na infrastrukturę rowerową

W 2017 r. zaplanowano budowę 55 km tras rowerowych (Konferencja prasowa podsumowująca rowerowy sezon w Warszawie, fot.um.warszawa.pl/R.Motyl)

W Warszawie powstaną nowe trasy rowerowe, miasto chce też uruchomić nowy system wypożyczalni rowerów. Na rozwój infrastruktury rowerowej stołeczny magistrat przeznaczy 130 mln zł.




Według zapowiedzi ratusza w 2016 r. ma zostać wyremontowanych i wybudowanych 80 km tras rowerowych, z czego ponad 40 km będą stanowiły projekty z budżetu obywatelskiego. Nowe ścieżki powstaną m.in. wzdłuż ul. Połczyńskiej, Wolskiej i Kasprzaka (łącznie 5,3 km), ul. Żwirki i Wigury (4,2 km) i ul. Jagiellońskiej (2,5 km). Remont przejdą trasy na al. Komisji Edukacji Narodowej, ul. Słomińskiego i Podzamczu.

Powstanie 55 km tras rowerowych

W 2017 r. zaplanowano budowę kolejnych 55 km tras rowerowych, w tym kładki rowerowej pod odbudowanym mostem Łazienkowskim oraz drogi wzdłuż ul. Puławskiej (od granic miasta do ul. Domaniewskiej, a także ścieżek na al. Waszyngtona, Okopowej i Towarowej oraz wzdłuż al. Jana Pawła II.

Na poniedziałkowej konferencji w ratuszu podsumowano także inwestycje zrealizowane w 2015 r. Powstało ponad 50 km nowych tras dla rowerzystów, wyremontowano siedem km tras, kolejnych 13 km jest w budowie.

"W tej chwili dysponujemy 457 km infrastruktury rowerowej, w tym 376 km to są drogi dla rowerów, 56 km - ciągi pieszo-rowerowe i 34 km to są pasy i kontrapasy rowerowe" - powiedział wiceprezydent Warszawy Jacek Wojciechowicz.

Ponadto już 57 proc. tras rowerowych ma nawierzchnię asfaltową, a nie np. z kostki.

Nowy system wypożyczalni miejskich rowerów w 2017 r.

Duże zmiany w systemie rowerowym nastąpią na początku 2017 r. To właśnie wtedy miasto chce uruchomić nowy system wypożyczalni miejskich rowerów Veturilo. Niezależnie od tego, kto będzie jego operatorem zachowana zostanie dotychczasowa nazwa, a użytkownicy "z automatu" przejdą do nowego systemu.

Umowa z obecnym operatorem sieci wypożyczalni miejskich rowerów, firmą Nextbike Polska, obowiązuje do końca listopada 2016 r. Wraz z wybraniem nowego, miasto chce zmodernizować system oraz uwzględnić uwagi mieszkańców. W tym celu ratusz przeprowadził konsultacje społeczne dotyczące przyszłości miejskich rowerów.

W grudniu br. miasto chce zakończyć prace na koncepcją nowego systemu, w pierwszym kwartale 2016 r. ogłosić przetarg na nowego operatora, rozstrzygnąć go w drugim kwartale, a w czwartym kwartale wymienić całą infrastrukturę sieci miejskich wypożyczalni, tak aby nowy system wystartował w pierwszym kwartale 2017 r.

"Przede wszystkim chcielibyśmy, żeby rowerów było więcej, chcielibyśmy, żeby użytkownicy mogli korzystać z aplikacji i nie trzeba było wypożyczać rowerów wyłącznie przez terminal" - powiedział dyrektor Zarządu Dróg Miejskich Łukasz Puchalski pytany o główne zmiany w systemie Veturilo od 2017 r.

Cztery warianty rozwoju systemu miejskich rowerów

Dodał, że w roku konsultacji mieszkańcy zgłosili szereg innych pomysłów m.in. wprowadzenie rowerów elektrycznych, zastąpienie łańcuchów w rowerach specjalnym wałem napędowym, czyli wałem Kardana, wyposażenie stacji w pompki rowerowe czy zwiększenie liczby tandemów do 1 proc. wszystkich rowerów.

Puchalski dodał, że miasto ma cztery warianty rozwoju systemu miejskich rowerów. Pierwszy nie przewiduje zwiększenia liczby stacji i rowerów, tylko przeniesienie 11 wytypowanych "nieefektywnych" stacji. Najbardziej ambitny i rozwojowy wariant zakłada, że system składałby się z 335 stacji i 4,5 tys. rowerów.

O tym, który zostanie wybrany zdecydują kwestie finansowe, koszt realizacji poszczególnych wariantów to przedział od 20 do 80 mln zł - dodał Puchalski.

Obecnie Veturilo to 3039 rowerów, 204 stacje i ponad 346 tys. aktywnych użytkowników. W sezonie 2015 r. rowery były wypożyczane 1 mln 975 tys. (3,7 proc. wzrost w porównaniu do poprzedniego sezonu) a do grona użytkowników dołączyło ponad 82 tys. Łącznie od startu systemu w 2012 r. miejskie rowery wypożyczano ponad 6 mln 069 tys. razy.

Podstawowym założeniem systemu Veturilo jest uzupełnienie komunikacji publicznej w centralnym obszarze miasta.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!






KOMENTARZE (1)

  • Aktywna Mobilność, 2015-12-09 14:44:00

    Można się obawiać, że jeśli inwestycje nie zostaną poprzedzone fachowo przeprowadzoną analizą (audytem) polityki rowerowej, to efektywność tych nakładów będzie nie tak duża, jak można oczekiwać.