Warszawa: 130 mln zł na infrastrukturę rowerową

W Warszawie powstaną nowe trasy rowerowe, miasto chce też uruchomić nowy system wypożyczalni rowerów. Na rozwój infrastruktury rowerowej stołeczny magistrat przeznaczy 130 mln zł.
Warszawa: 130 mln zł na infrastrukturę rowerową
W 2017 r. zaplanowano budowę 55 km tras rowerowych (Konferencja prasowa podsumowująca rowerowy sezon w Warszawie, fot.um.warszawa.pl/R.Motyl)

Według zapowiedzi ratusza w 2016 r. ma zostać wyremontowanych i wybudowanych 80 km tras rowerowych, z czego ponad 40 km będą stanowiły projekty z budżetu obywatelskiego. Nowe ścieżki powstaną m.in. wzdłuż ul. Połczyńskiej, Wolskiej i Kasprzaka (łącznie 5,3 km), ul. Żwirki i Wigury (4,2 km) i ul. Jagiellońskiej (2,5 km). Remont przejdą trasy na al. Komisji Edukacji Narodowej, ul. Słomińskiego i Podzamczu.

Powstanie 55 km tras rowerowych

W 2017 r. zaplanowano budowę kolejnych 55 km tras rowerowych, w tym kładki rowerowej pod odbudowanym mostem Łazienkowskim oraz drogi wzdłuż ul. Puławskiej (od granic miasta do ul. Domaniewskiej, a także ścieżek na al. Waszyngtona, Okopowej i Towarowej oraz wzdłuż al. Jana Pawła II.

Na poniedziałkowej konferencji w ratuszu podsumowano także inwestycje zrealizowane w 2015 r. Powstało ponad 50 km nowych tras dla rowerzystów, wyremontowano siedem km tras, kolejnych 13 km jest w budowie.

"W tej chwili dysponujemy 457 km infrastruktury rowerowej, w tym 376 km to są drogi dla rowerów, 56 km - ciągi pieszo-rowerowe i 34 km to są pasy i kontrapasy rowerowe" - powiedział wiceprezydent Warszawy Jacek Wojciechowicz.

Ponadto już 57 proc. tras rowerowych ma nawierzchnię asfaltową, a nie np. z kostki.

Nowy system wypożyczalni miejskich rowerów w 2017 r.

Duże zmiany w systemie rowerowym nastąpią na początku 2017 r. To właśnie wtedy miasto chce uruchomić nowy system wypożyczalni miejskich rowerów Veturilo. Niezależnie od tego, kto będzie jego operatorem zachowana zostanie dotychczasowa nazwa, a użytkownicy "z automatu" przejdą do nowego systemu.

Umowa z obecnym operatorem sieci wypożyczalni miejskich rowerów, firmą Nextbike Polska, obowiązuje do końca listopada 2016 r. Wraz z wybraniem nowego, miasto chce zmodernizować system oraz uwzględnić uwagi mieszkańców. W tym celu ratusz przeprowadził konsultacje społeczne dotyczące przyszłości miejskich rowerów.

W grudniu br. miasto chce zakończyć prace na koncepcją nowego systemu, w pierwszym kwartale 2016 r. ogłosić przetarg na nowego operatora, rozstrzygnąć go w drugim kwartale, a w czwartym kwartale wymienić całą infrastrukturę sieci miejskich wypożyczalni, tak aby nowy system wystartował w pierwszym kwartale 2017 r.

"Przede wszystkim chcielibyśmy, żeby rowerów było więcej, chcielibyśmy, żeby użytkownicy mogli korzystać z aplikacji i nie trzeba było wypożyczać rowerów wyłącznie przez terminal" - powiedział dyrektor Zarządu Dróg Miejskich Łukasz Puchalski pytany o główne zmiany w systemie Veturilo od 2017 r.

Cztery warianty rozwoju systemu miejskich rowerów

Dodał, że w roku konsultacji mieszkańcy zgłosili szereg innych pomysłów m.in. wprowadzenie rowerów elektrycznych, zastąpienie łańcuchów w rowerach specjalnym wałem napędowym, czyli wałem Kardana, wyposażenie stacji w pompki rowerowe czy zwiększenie liczby tandemów do 1 proc. wszystkich rowerów.

Puchalski dodał, że miasto ma cztery warianty rozwoju systemu miejskich rowerów. Pierwszy nie przewiduje zwiększenia liczby stacji i rowerów, tylko przeniesienie 11 wytypowanych "nieefektywnych" stacji. Najbardziej ambitny i rozwojowy wariant zakłada, że system składałby się z 335 stacji i 4,5 tys. rowerów.

O tym, który zostanie wybrany zdecydują kwestie finansowe, koszt realizacji poszczególnych wariantów to przedział od 20 do 80 mln zł - dodał Puchalski.

Obecnie Veturilo to 3039 rowerów, 204 stacje i ponad 346 tys. aktywnych użytkowników. W sezonie 2015 r. rowery były wypożyczane 1 mln 975 tys. (3,7 proc. wzrost w porównaniu do poprzedniego sezonu) a do grona użytkowników dołączyło ponad 82 tys. Łącznie od startu systemu w 2012 r. miejskie rowery wypożyczano ponad 6 mln 069 tys. razy.

Podstawowym założeniem systemu Veturilo jest uzupełnienie komunikacji publicznej w centralnym obszarze miasta.

 


KOMENTARZE (1)ZOBACZ WSZYSTKIE

Można się obawiać, że jeśli inwestycje nie zostaną poprzedzone fachowo przeprowadzoną analizą (audytem) polityki rowerowej, to efektywność tych nakładów będzie nie tak duża, jak można oczekiwać.

Aktywna Mobilność, 2015-12-09 14:44:00 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


ZOBACZ TAKŻE