Warszawa: Ponad 1 mld zł z PAŻP na nowe centrum operacyjne i wieżę kontroli lotów

• Nowe centrum operacyjne i wieża kontroli lotów w Warszawie - m.in. na takie inwestycje Polska Agencja Żeglugi Powietrznej chce wydać ponad 1 mld zł do 2020 r. - mówi p.o. prezesa agencji Magdalena Jaworska.
• Liczy, że pieniądze te uzyska z wyższych opłat nawigacyjnych.
Warszawa: Ponad 1 mld zł z PAŻP na nowe centrum operacyjne i wieżę kontroli lotów
Polska Agencja Żeglugi Powietrznej w tym roku zrealizuje inwestycje o wartości 182 mln zł (fot.pixabay.com)

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej (PAŻP) zarządza ruchem lotniczym na naszym niebie.

Polskie władze lotnicze rozmawiają z Komisją Europejską na temat rewizji opłaty nawigacyjnej, jaką PAŻP pobiera od przewoźników za pomoc podczas przelotu nad terytorium naszego kraju. Obecnie stawka, na podstawie której wylicza się całkowity koszt zapewnienia służby za przelot samolotu w polskiej przestrzeni powietrznej wynosi 34,5 euro i jest to jedna z najniższych stawek w Europie. Średnia wartość tej stawki w Europie to 51,70 euro. Najwięcej trzeba płacić za przelot nad Szwajcarią - 104 euro; Wielka Brytania pobiera 100 euro, a Niemcy 83 euro. Niższe stawki opłaty niż Polska mają: Cypr, Irlandia, Łotwa, Malta, Turcja, Bułgaria - 23 euro.

"Polska Agencja Żeglugi Powietrznej w tym roku zrealizuje inwestycje o wartości 182 mln zł, a w 2017 r. - ok. 261 mln zł. Łącznie do 2020 r. przewidujemy wydać na ten cel ponad 1 mld zł" - mówi p.o. prezesa PAŻP Magdalena Jaworska. Pieniądze te mają być przeznaczone m.in. na modernizację infrastruktury nawigacyjnej, systemu radiolokacyjnego czy systemów zarządzania ruchem lotniczym.

Czytaj też: Lotniska: W nowej puli UE nie będzie łatwo o pieniądze. Potrzeba strategii lotniczej

"Ten miliard chcemy uzyskać z opłat nawigacyjnych. Stąd też nasze rozmowy z Komisją Europejską, by dokonać rewizji naszych stawek o około 30 proc." - dodała.

PAŻP czeka na decyzję KE w tej sprawie.

"Stawiamy nowe cztery radary w rejonach północnym i północno-wschodnim oraz południowo-wschodnim Polski; budujemy dwie wieże kontroli ruchu lotów w Krakowie i w Katowicach; oddaliśmy w tym roku do użytku ILS drugiej kategorii w Lublinie, w Gdańsku, Katowicach i w Rzeszowie. W przygotowaniach jest realizacja ILS w Szymanach oraz urządzenia radiokomunikacyjnego w Działyniu, Olsztynie i Wieluniu" - wyliczyła Jaworska. ILS to radiowy system nawigacyjnego wspomagania lądowania samolotów przy ograniczonej widzialności, jak np. w przypadku mgieł.

Jak powiedziała Jaworska, w planie inwestycyjnym agencji jest wdrożenie na warszawskim Lotnisku Chopina systemu ASMGCS (Advanced Surface Movement Guidance and Control System), który ułatwi współpracę pomiędzy kontrolerami a pilotami i innymi służbami na płycie lotniska. System w znaczący sposób poprawi przepustowość portu lotniczego w Warszawie. Wkrótce w porcie ma zostać też uruchomiony ILS kategorii trzeciej, który umożliwia samolotom lądowanie przy zerowej widoczności, np. kiedy występują bardzo gęste mgły, jak ma to miejsce m.in. na londyńskim Heathrow.

"W ramach tego miliarda planujemy część z tej kwoty przeznaczyć na nowe centrum operacyjne. To, które obecnie mamy tutaj w Warszawie, jest stare. Nowe centrum operacyjne powstałoby w Regułach niedaleko Warszawy. Ogłosiliśmy konkurs architektoniczny na dokumentację projektową całej inwestycji. Chcemy je wybudować w sposób maksymalnie +eko-nowoczesny+, z wykorzystaniem energii odnawialnej. Myślimy też o nowej wieży dla Lotniska Chopina" - wymieniła Jaworska.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE