PARTNER PORTALU
  • BGK

Warszawa zainwestuje w komunikację miejską

  • PAP    4 czerwca 2015 - 16:55
Warszawa zainwestuje w komunikację miejską
Ogólna wartość inwestycji z listy podstawowej to 2 mld 199 mln zł, wartość dofinansowania unijnego to 910,6 mln zł (fot. pixabay)

Budowa trasy tramwajowej na Gocław i do Wilanowa, budowa nowych zajezdni oraz zakupy kolejnych autobusów i tramwajów to niektóre projekty związane z komunikacją miejską w Warszawie, które w latach 2014-2020 zostaną dofinansowane z funduszy UE.




We wtorek (2 czerwca) prezydent stolicy Hanna Gronkiewicz-Waltz i jej zastępcy Jacek Wojciechowicz i Michał Olszewski przedstawili ostateczną listę projektów związanych z komunikacją miejską, które zostaną dofinansowane z funduszy unijnych w latach 2014-2020 w ramach kontraktu terytorialnego.

Lista inwestycji do realizacji

Inwestycje zostały podzielone na dwie kategorie: lista podstawowa i lista uzupełniająca. Na tej pierwszej znalazły się: budowa linii tramwajowej na Gocław wraz z zakupem 18 tramwajów; budowa linii tramwajowej do Wilanowa wraz z zakupem 50 sztuk taboru; budowa zajezdni Annopol; budowa tras tramwajowych na ul. Światowida i ul. Kasprzaka z zakupem 10 nowych pojazdów; zakup 130 autobusów niskoemisyjnych i budowa zajezdni Redutowa. Lista uzupełniająca obejmuje kupno 40 tramwajów oraz rozbudowę tras tramwajowych po obu stronach Wisły.

Ogólna wartość inwestycji z listy podstawowej to 2 mld 199 mln zł, wartość dofinansowania unijnego to 910,6 mln zł. W przypadku listy uzupełniającej te wartości to odpowiednio 752 mln zł i 396,6 mln zł.

Trasa tramwajowa do Wilanowa ma mieć długość 9,6 km i przebiegać od Dworca Zachodniego przez Pole Mokotowskie do Miasteczka Wilanów. Linia na Gocław ma mieć 4,3 km długości i biec trasą: al. Waszyngtona - Kanał Kamionkowski - ul. gen. Bora Komorowskiego - pętla Gocław. Trasa tramwajowa na ul. Światowida ma mieć 2,4 km i przebiegać od ul. Mehoffera do pętli Winnica, a na Kasprzaka również 2,4 km, od ul. Wolskiej do Skierniewickiej.

W rezerwie inne projekty

Na liście rezerwowej znalazła się rozbudowa i przebudowa tras tramwajowych m.in. na odcinku: pl. Zawiszy - rondo Żaba, na ul. Jagiellońskiej (pętla Żerań FSO - rondo Starzyńskiego), na al. Zamoyskiego i ul. Grochowskiej (na odcinku al. Zieleniecka - pętla Gocławek), na al. Waszyngtona (na odcinku rondo J. Waszyngtona - rondo Wiatraczna), na ul. Kijowskiej i al. Tysiąclecia (na odcinku ul. Markowska - ul. Kawęczyńska), na ul. Obozowej oraz na al. Wilanowskiej (na odcinku Wołoska - pętla Metro Wilanowska).

"Najszybciej rozpoczniemy budowę trasy na Tarchominie i ul. Kasprzaka (...) Te sztandarowe inwestycje, trasa na Wilanów, Gocław powinny się rozpocząć pod koniec 2018 roku. W tej chwili przygotowujemy się do ogłoszenia przetargu na koncepcję. Dopiero ona pozwoli nam wystąpić z wnioskiem o decyzję środowiskową" - powiedział dziennikarzom prezes zarządy Tramwajów Warszawskich Krzysztof Karos.

Dodał, że "na dzisiaj" założenie jest takie, aby wymienione inwestycje zakończyły się do końca 2020 roku.

Warszawa uzyskała unijne wsparcie

W lutym br. miasto zgłosiło do dofinansowania z Funduszu Spójności (w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020) siedem projektów dotyczących komunikacji miejskiej (w tym trzy rezerwowe). Po uzyskaniu wstępnej akceptacji od Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju, lista została nieznacznie zmodyfikowana, by zwiększyć szanse na dofinansowanie tych inwestycji przez UE.

Stołeczny ratusz podkreśla, że w nowej unijnej perspektywie finansowej na lata 2014-2020 Warszawa stawia na ekologiczny transport, głównie szynowy. Oprócz powyższych inwestycji ze środków unijnych będzie finansowana również rozbudowa II linii metra - etap II i III. Powstanie kolejnych 11 stacji, a sieć metra wydłuży się o 12,2 km - Warszawa otrzyma na ten cel ok. 3,6 mld zł.

Miasto wraz z gminami aglomeracji pozyska również z UE środki na rozbudowę systemu parkingów P+R (w planach jest budowa minimum dziewięć obiektów w całym obszarze metropolitarnym) i budowę dróg rowerowych (min. 136 km nowych tras rowerowych wzdłuż głównych arterii komunikacyjnych w całym obszarze metropolitalnym).

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.