Warszawa zainwestuje w komunikację miejską

Budowa trasy tramwajowej na Gocław i do Wilanowa, budowa nowych zajezdni oraz zakupy kolejnych autobusów i tramwajów to niektóre projekty związane z komunikacją miejską w Warszawie, które w latach 2014-2020 zostaną dofinansowane z funduszy UE.
Warszawa zainwestuje w komunikację miejską
Ogólna wartość inwestycji z listy podstawowej to 2 mld 199 mln zł, wartość dofinansowania unijnego to 910,6 mln zł (fot. pixabay)

We wtorek (2 czerwca) prezydent stolicy Hanna Gronkiewicz-Waltz i jej zastępcy Jacek Wojciechowicz i Michał Olszewski przedstawili ostateczną listę projektów związanych z komunikacją miejską, które zostaną dofinansowane z funduszy unijnych w latach 2014-2020 w ramach kontraktu terytorialnego.

Lista inwestycji do realizacji

Inwestycje zostały podzielone na dwie kategorie: lista podstawowa i lista uzupełniająca. Na tej pierwszej znalazły się: budowa linii tramwajowej na Gocław wraz z zakupem 18 tramwajów; budowa linii tramwajowej do Wilanowa wraz z zakupem 50 sztuk taboru; budowa zajezdni Annopol; budowa tras tramwajowych na ul. Światowida i ul. Kasprzaka z zakupem 10 nowych pojazdów; zakup 130 autobusów niskoemisyjnych i budowa zajezdni Redutowa. Lista uzupełniająca obejmuje kupno 40 tramwajów oraz rozbudowę tras tramwajowych po obu stronach Wisły.

Ogólna wartość inwestycji z listy podstawowej to 2 mld 199 mln zł, wartość dofinansowania unijnego to 910,6 mln zł. W przypadku listy uzupełniającej te wartości to odpowiednio 752 mln zł i 396,6 mln zł.

Trasa tramwajowa do Wilanowa ma mieć długość 9,6 km i przebiegać od Dworca Zachodniego przez Pole Mokotowskie do Miasteczka Wilanów. Linia na Gocław ma mieć 4,3 km długości i biec trasą: al. Waszyngtona - Kanał Kamionkowski - ul. gen. Bora Komorowskiego - pętla Gocław. Trasa tramwajowa na ul. Światowida ma mieć 2,4 km i przebiegać od ul. Mehoffera do pętli Winnica, a na Kasprzaka również 2,4 km, od ul. Wolskiej do Skierniewickiej.

W rezerwie inne projekty

Na liście rezerwowej znalazła się rozbudowa i przebudowa tras tramwajowych m.in. na odcinku: pl. Zawiszy - rondo Żaba, na ul. Jagiellońskiej (pętla Żerań FSO - rondo Starzyńskiego), na al. Zamoyskiego i ul. Grochowskiej (na odcinku al. Zieleniecka - pętla Gocławek), na al. Waszyngtona (na odcinku rondo J. Waszyngtona - rondo Wiatraczna), na ul. Kijowskiej i al. Tysiąclecia (na odcinku ul. Markowska - ul. Kawęczyńska), na ul. Obozowej oraz na al. Wilanowskiej (na odcinku Wołoska - pętla Metro Wilanowska).

"Najszybciej rozpoczniemy budowę trasy na Tarchominie i ul. Kasprzaka (...) Te sztandarowe inwestycje, trasa na Wilanów, Gocław powinny się rozpocząć pod koniec 2018 roku. W tej chwili przygotowujemy się do ogłoszenia przetargu na koncepcję. Dopiero ona pozwoli nam wystąpić z wnioskiem o decyzję środowiskową" - powiedział dziennikarzom prezes zarządy Tramwajów Warszawskich Krzysztof Karos.

Dodał, że "na dzisiaj" założenie jest takie, aby wymienione inwestycje zakończyły się do końca 2020 roku.

Warszawa uzyskała unijne wsparcie

W lutym br. miasto zgłosiło do dofinansowania z Funduszu Spójności (w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020) siedem projektów dotyczących komunikacji miejskiej (w tym trzy rezerwowe). Po uzyskaniu wstępnej akceptacji od Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju, lista została nieznacznie zmodyfikowana, by zwiększyć szanse na dofinansowanie tych inwestycji przez UE.

Stołeczny ratusz podkreśla, że w nowej unijnej perspektywie finansowej na lata 2014-2020 Warszawa stawia na ekologiczny transport, głównie szynowy. Oprócz powyższych inwestycji ze środków unijnych będzie finansowana również rozbudowa II linii metra - etap II i III. Powstanie kolejnych 11 stacji, a sieć metra wydłuży się o 12,2 km - Warszawa otrzyma na ten cel ok. 3,6 mld zł.

Miasto wraz z gminami aglomeracji pozyska również z UE środki na rozbudowę systemu parkingów P+R (w planach jest budowa minimum dziewięć obiektów w całym obszarze metropolitarnym) i budowę dróg rowerowych (min. 136 km nowych tras rowerowych wzdłuż głównych arterii komunikacyjnych w całym obszarze metropolitalnym).

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE