PARTNER PORTALU
  • BGK

Warszawskie metro i tramwaje z unijnym zastrzykiem. Będzie się działo

  • aw    3 października 2017 - 14:14
Warszawskie metro i tramwaje z unijnym zastrzykiem. Będzie się działo
Metro Warszawskie ma decyzje środowiskowe na obydwa planowane odcinki (Fot. PTWP )

Ponad 2,6 mld zł zostanie przeznaczonych na rozbudowę II linii metra, budowę nowych tras tramwajowych i przebudowę ul. Wał Miedzeszyński. To efekt podpisanej we wtorek (3 października) umowy na dofinansowanie z Unii Europejskiej miejskich inwestycji komunikacyjnych.




• Jak podaje warszawski ratusz, prawie dwa miliardy złotych zostanie przeznaczone na rozbudowę II linii metra i zakup taboru.

• Metro Warszawskie czeka w tej chwili na wydanie decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej. 

• Niemałe pieniądze zostaną przeznaczone na stołeczne tramwaje. To największe inwestycje tramwajowe w Polsce od 60 lat.

 

Warszawskie metro z dofinansowaniem i decyzjami środowiskowymi

Do obecnie budowanych stacji (trzech na Woli oraz trzech na Pradze-Północ i Targówku) dojdą trzy stacje na północy (roboczo nazywane „Zacisze” pod ul. Figara w pobliżu skrzyżowania z ul. Codzienną, „Kondratowicza” przy skrzyżowaniu ulicy św. Wincentego i L. Kondratowicza oraz „Bródno” przy skrzyżowaniu ulicy L. Kondratowicza i Rembielińskiej) oraz dwie na zachód (roboczo nazywane „Wola Park” przy skrzyżowaniu ulicy Górczewskiej i T. Krępowieckiego oraz „Powstańców Śląskich” przy skrzyżowaniu ulicy Górczewskiej i Powstańców Śląskich) czyli 3+2. To razem ok. 6 km nowej trasy. W ramach dofinansowania kupionych zostanie także 17 nowych pociągów metra.

Metro Warszawskie ma decyzje środowiskowe na obydwa planowane odcinki. Projektant odcinka północnego, firma ILF Consulting Engineers Polska, przekazał już przygotowane projekty i są one analizowane przez specjalistów Metra.

Metro Warszawskie czeka w tej chwili na wydanie decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej. Projektant zachodniego odcinka, konsorcjum Biura Projektów „Metroprojekt” z AMC Andrzej M. Chołdzyński, pracuje nad dokumentacją. Metro Warszawskie planuje wkrótce złożyć wniosek o ustalenie lokalizacji linii kolejowej. Budowa 3+2 dla odcinka wschodniego będzie oznaczała zakończenie II linii, natomiast na Bemowie w planach są jeszcze trzy stacje oraz nowa stacja techniczno-postojowa zlokalizowana w Morach.

Tramwajowe inwestycje

Tramwaje Warszawskie dostaną z UE ponad 600 mln zł dofinansowania do budowy linii tramwajowej do Wilanowa i na Gocław, kupno 68 tramwajów i budowę zajezdni na Annopolu.

To największe inwestycje tramwajowe w Polsce od 60 lat. Linia do Wilanowa (dofinansowanie 554 638 744,87 zł) będzie miała niemal 12 km długości i 18 przystanków. Jej trasa prowadzi od Dworca Zachodniego ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r., Rakowiecką, Belwederską i Jana III Sobieskiego do osiedli mieszkaniowych na dawnych polach wilanowskich. Tramwaje Warszawskie zaplanowały także budowę dwóch odgałęzień - ulicą J. Gagarina na Sielce i św. Bonifacego na Stegny. Projekt to także zakup 50 dwukierunkowych tramwajów i budowa zajezdni tramwajowej na Annopolu.

Linia na Gocław (dofinansowanie blisko 62 mln zł) o długości niemal 4 km, z ośmioma przystankami pobiegnie od al. J. Waszyngtona wzdłuż wschodniego brzegu Kanału Wystawowego, potem korytarzem al. Tysiąclecia, ul. gen. T. Bora-Komorowskiego i skończy się pętlą w okolicach Trasy Siekierkowskiej. Dodatkowo w ramach projektu wykonana zostanie przebudowa trasy tramwajowej w al. J. Waszyngtona na odcinku rondo J. Waszyngtona – rondo Wiatraczna oraz kupionych 18 tramwajów jednokierunkowych.

Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych przygotowuje przebudowę ok. kilometrowego odcinka ul. Wał Miedzeszyński od skrzyżowania z Traktem Lubelskim do węzła z przyszłą trasą S2 (Południowa Obwodnica Warszawy) w rejonie ul. Ogórkowej. Unia Europejska dofinansuje tę budowę kwotą ok. 40,3 mln zł. Wał Miedzeszyński będzie miał dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, obustronne chodniki i trasy rowerowe, jezdnie lokalne, odwodnienie, oświetlenie, będzie także nowa zieleń. W ten sposób układ dróg miejskich w tym rejonie zostanie połączony z POW. Obecnie trwa postępowanie o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Prace budowlane mają ruszyć w II połowie 2018 r.

 

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!






×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.