PARTNER PORTALU
  • BGK

Ważą się losy strategii transportu woj. śląskiego

  • PAP    4 listopada 2013 - 19:03
Ważą się losy strategii transportu woj. śląskiego

Dobiegają końca konsultacje społeczne Strategii Rozwoju Systemu Transportu Woj. Śląskiego. Dokument ma określić m.in. najważniejsze kierunki inwestycji transportowych do 2030 r.; obecny projekt wymienia najwięcej konkretnych potrzeb w dziedzinie transportu drogowego.




Jak poinformował PAP w poniedziałek Witold Trólka z urzędu marszałkowskiego woj. śląskiego, trwające od 5 sierpnia konsultacje potrwają jeszcze do 8 listopada. Do tej pory wpłynęło kilkanaście uwag.

Projekt dokumentu akcentuje m.in., że "celem strategii jest stworzenie w woj. śląskim efektywnego systemu transportu umożliwiającego sprawne przemieszczenie się mieszkańców regionu i przewóz towarów przy zachowaniu wysokiej jakości usług". Do osiągnięcia strategicznych celów mają się przyczynić wymienione w projekcie duże przedsięwzięcia.

Wśród inwestycji drogowych do rozpoczęcia przed 2020 r. w projekcie wskazano m.in. planowane: budowę autostrady A1 od Pyrzowic do granicy z woj. łódzkim, budowę trasy S1 na odcinkach Pyrzowice-Podwarpie-Dąbrowa Górnicza i Mysłowice-Bielsko-Biała, budowę trasy S11 Katowice-Tarnowskie Góry i dalej, w kierunku Poznania, dokończenie budowy drogi S69 Bielsko Biała-Zwardoń, budowę Drogi Regionalnej Racibórz-Pszczyna, budowę Drogi Głównej Południowej Rydułtowy-Pawłowice, budowę Drogowej Trasy Średnicowej Katowice-Dąbrowa Górnicza i budowę Beskidzkiej Drogi Integracyjnej z Bielska-Białej do skrzyżowania z DK7 w Głogoczowie w woj. małopolskim.

Jako "planowaną i postulowaną" wymieniono budowę ekspresowej drogi S46, która miałaby łączyć Częstochowę z Opolem i Lublinem, a jako "postulowaną" - budowę obwodnicy autostradowej Metropolii Górnośląskiej, która między Katowicami i Gliwicami miałaby odciążać istniejącą autostradę A4. Oba te przedsięwzięcia przewidziano do rozpoczęcia przed 2030 r. Pozostałymi dużymi inwestycjami w dziedzinie transportu drogowego miałyby być niedoprecyzowane przebudowy i modernizacje dróg wojewódzkich, budowy i modernizacje połączeń autostrad z innymi drogami, a także budowy obwodnic na drogach krajowych i wojewódzkich.

Wśród inwestycji szynowych w projekcie wskazano: zaplanowane kolejowe połączenie do lotniska Katowice (w nowym śladzie od Bytomia przez Piekary Śląskie), postulowane tworzenie szybkiej kolei regionalnej na połączeniach Gliwice-Katowice-Dąbrowa Górnicza-Częstochowa, Katowice-Rybnik-Racibórz, Katowice-Tychy-Bieruń-Oświęcim i Katowice-Bielsko-Biała-Żywiec, postulowaną budowę kolei dużych prędkości łączącej Katowice z Warszawą i Ostrawą, planowaną rozbudowę CMK mającą poprawiać połączenie Katowic z Krakowem, a także postulowane tworzenie północnej kolejowej obwodnicy regionu Tarnowskie Góry-Pyrzowice-Zawiercie oraz inne niedoprecyzowane inwestycje kolejowe i tramwajowe.

Inne duże przedsięwzięcia ujęte w projekcie strategii obejmują transport lotniczy (rozbudowa portu Katowice w Pyrzowicach i rozbudowa lokalnych lotnisk i lądowisk dla celów biznesowych), transport wodny (modernizacja Kanału Gliwickiego), transport rowerowy (budowa sieci dróg/tras rowerowych o zasięgu ponadlokalnym) i transport multimodalny (stworzenie i rozwój sieci multimodalnych centrów logistycznych).

Według urzędu marszałkowskiego dotychczas uwagi do projektu strategii przesłały samorządy lokalne, resort transportu i Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad - dotyczą one głównie zapisów na listach projektów do realizacji.

Swoje wnioski do projektu (łącznie 32 szczegółowe wskazania) udostępniło też mediom Stowarzyszenie Rozwoju Kolei Górnego Śląska. Jego członkowie oceniają m.in., że autorzy projektu "pominęli istnienie kolei w wielu aspektach oraz nie dostrzegli konieczności inwestycji w transport publiczny (kolejowy, tramwajowy, autobusowy) skupiając się na dalszym rozwoju indywidualnego transportu drogowego". Ich zdaniem w ten sposób "urząd marszałkowski szykuje dalszą degradację transportu publicznego, której konsekwencją będzie dalszy spadek udziału transportu zbiorowego w przewozie osób, co zaowocuje paraliżem obecnych i nowo wybudowanych dróg".

W poniedziałek w ramach konsultacji w urzędzie marszałkowskim odbyło się otwarte spotkanie twórców projektu, przedstawicieli m.in. zarządców infrastruktury, samorządów lokalnych i organizatorów transportu oraz konsultantów naukowych.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.