We wrześniu 2015 r. tramwajem na gdańskiej Morenie

We wrześniu 2015 r. gotowa ma być nowa linia tramwajowa na osiedlu Morena w Gdańsku. Około 800-metrowy odcinek wzdłuż ulicy Bulońskiej będzie odgałęzieniem budowanej właśnie trasy łączącej dzielnice Siedlce i Piecki Migowo.
We wrześniu 2015 r. tramwajem na gdańskiej Morenie

Wykonawcą tego odcinka jest konsorcjum firm WPRD Gravel i TOR-KAR-SSON. Koszt inwestycji to prawie 23 mln zł brutto.

7 listopada przedstawiciele spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne (spółka w imieniu miasta prowadzi inwestycję) i wykonawcy podpisali umowę na realizację inwestycji. Prace mają być ukończone w ciągu 10 miesięcy od podpisania umowy. Koszt budowy to prawie 23 mln zł. Realizacja projektu ma przyczynić się do wzrostu liczby osób korzystających z publicznego transportu.

Prezes Gdańskich Inwestycji Komunalnych (GIK) Ryszard Trykosko wyjaśnił, że budowa linii tramwajowej na odcinku od ul. F. Rakoczego do ul. Myśliwskiej (wzdłuż ul. Bulońskiej) na osiedlu Morena w Gdańsku jest realizowana w ramach Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej - etap III B. Według projektu, tramwaje mają się zatrzymywać na dwóch przystankach, roboczo nazwanych: Budapeszteńska oraz Myśliwska. Na osiedlu Morena mieszka kilkadziesiąt tysięcy osób. Nowa linia połączy Morenę ze Śródmieściem i z Wrzeszczem.

Trykosko podał, że zadanie obejmuje budowę dwutorowej linii tramwajowej wzdłuż ulicy Bulońskiej wraz z odwodnieniem i budową sieci trakcyjnej, przebudowę oświetlenia i infrastruktury (wodociągowej, kanalizacyjnej, ciepłowniczej i gazowej) wzdłuż realizowanej linii tramwajowej. Przebudowane mają być też skrzyżowania ulic przylegających do trasy tramwajowej i mają powstać przejazdy rowerowe i chodniki.

Czytaj też:  Za drogie oferty na budowę linii tramwajowej na gdańskim osiedlu Morena

Linia tramwajowa na Morenie będzie łączyć się też z powstającą PKM (Pomorską Koleją Metropolitalną). Władze miasta argumentują, że rozwój sieci tramwajowej ma przyczynić się m.in. do lepszego skomunikowania transportu publicznego i zwiększenia liczby pasażerów korzystających z PKM.

Uczestniczący w podpisaniu umowy prezydent Gdańska Paweł Adamowicz zapowiedział, że w południowych dzielnicach miasta, w których powstaje obecnie najwięcej osiedli mieszkaniowych w latach 2015-2020 będą budowane kolejne linie tramwajowe. Nowe trasy mają połączyć dzielnice z tzw. górnego tarasu z tzw. dolnym tarasem.

Jako jeden z projektów wymienił budowę tzw. linii Nowopolitechnicznej, czyli linii tramwajowej łączącej Wrzeszcz z górnym tarasem (m.in. z Moreną). "Będzie to swego rodzaju autostrada tramwajowa"- dodał. Ma być też rozwijana sieć tramwajowa w południowych dzielnicach Gdańska, głównie na Ujeścisku i Łostowicach.

Trykosko podał, że w minionych kilku latach w ramach programu modernizacji gdańskich torowisk wyremontowano ponad 30 km linii tramwajowej w mieście, co stanowi ok. 30 proc. istniejących tras. Zbudowano ponad 7 km nowych tras tramwajowych (powstała np. linia tramwajowa Chełm-Świętokrzyska, a powstaje linia łącząca Siedlce i Piecki Migowo). Modernizacja i rozbudowa torowisk jest współfinansowana ze środków UE.

 


KOMENTARZE (2)ZOBACZ WSZYSTKIE

Autostrada tramwajowa bywa pretekstem do tworzenia szerokich korytarzy ruchu dla pojazdów dwuśladowych (dla niewtajemniczonych: samochodów) i wiąże się z wyburzeniami kamienic. Lepszym wariantem polityki transportowej miasta jest zadbanie o tworzeniu "velostrad" czyli ciągów bezkolizyjnego... ruchu rowerowego wzdłuż linii kolejowych lub cieków wodnych (kanałów). Perspektywa rozwoju rynku rowerów wspomaganych elektrycznie może otworzyć nowe horyzonty komunikacji w Trójmieście. Warto uruchomić w tym celu wyobraźnię i wolę polityczną. rozwiń

Aktywna Mobilność, 2014-11-10 09:31:44 odpowiedz

"na gdańskim Morenie" - oryginalne. Coś jak "na warszawskiej Mokotowii"
:)

g., 2014-11-09 01:49:28 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


ZOBACZ TAKŻE