Węzeł na S1: Sosnowiec - nie chcę ale muszę

Przetarg na zaprojektowanie węzła łączącego ekspresową trasę S1 m.in. z sosnowieckimi terenami inwestycyjnymi oraz centrum tego miasta, prowadzi lokalny samorząd – poinformował prezydent Sosnowca Arkadiusz Chęciński.
Węzeł na S1: Sosnowiec - nie chcę ale muszę
Na przebiegającym przez Sosnowiec odcinku trasy S1 kierowcy od końca 2015 r. napotykają utrudnienia (fot.PTWP)

• Chodzi o utworzenie połączenia sosnowieckiego odcinka trasy S1 (tzw. Wschodniej Obwodnicy GOP) z terenami inwestycyjnymi.

• Zamawiany przez Sosnowiec projekt ma objąć budowę częściowo bezkolizyjnego węzła na drodze S1 wraz z jej przebudową/poszerzeniem na długości ok. 1,1 km, a także budowę drogi o długości ok. 1,7 km.

• Sosnowiec w ostatnich tygodniach zapowiadał koordynację tej inwestycji z katowickim oddziałem Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

 

Chodzi o utworzenie połączenia sosnowieckiego odcinka trasy S1 (tzw. Wschodniej Obwodnicy GOP) z terenami inwestycyjnymi po dawnej kopalni piasku Maczki-Bór, obszarem Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej w dzielnicy Dańdówka oraz drogą w kierunku centrum miasta - poprzez zbudowaną już częściowo w poprzednich latach dwujezdniową drogę do ul. 11 Listopada.

Dwa projekty- miasta i GDDKiA

Sosnowiec w ostatnich tygodniach zapowiadał koordynację tej inwestycji z katowickim oddziałem Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Dyrekcja przygotowuje bowiem rozplanowany na trzy lata remont ok. 4,9 km tej trasy w Sosnowcu - związany z dostosowaniem jej nośności do przenoszenia nacisków 11,5 tony/oś.

Inwestycje miasta i GDDKiA będą równolegle projektowane, a także - najprawdopodobniej - podobnie realizowane, w latach 2019-2020. Dlatego obaj inwestorzy zadeklarowali m.in. wzajemne konsultacje na etapie projektowania, a także później, by ewentualne problemy któregoś z przedsięwzięć (na etapach przetargów czy realizacji) nie wpłynęły na drugie.

Zgodnie z ogłoszeniem opublikowanym na stronach sosnowieckiego samorządu, zamawiana przez miasto dokumentacja ma powstać w dwóch odrębnych częściach - dla przedsięwzięcia "Rozbudowa" (do realizacji przez GDDKiA) oraz dla przedsięwzięcia "Węzeł" (do realizacji przez miasto).

Ogółem zamawiany przez Sosnowiec projekt ma objąć budowę częściowo bezkolizyjnego węzła na drodze S1 wraz z jej przebudową/poszerzeniem na długości ok. 1,1 km, a także budowę drogi o długości ok. 1,7 km (w tym skrzyżowania z łącznikiem do istniejącej drogi na terenach inwestycyjnych). Oferty na wykonanie tej dokumentacji można składać do 2 czerwca.

Władze Sosnowca wielokrotnie przypominały, że jedyne miejsce, w którym można wybudować węzeł na S1, aby spełniał funkcje m.in. gospodarcze, jest wyjątkowo niekorzystne. Inwestycja musi bowiem objąć teren, na którym znajdują się rzeka i linia kolejowa, a sama główna arteria przebiega tam po łuku, co wymaga m.in. odpowiednio dłuższych pasów włączeń do ruchu.

Dodatkowo, z racji ukształtowania terenu, na znacznej jego części trzeba będzie prawdopodobnie wykonać rozległe prace ziemne, a także - najpewniej - postawić złożone obiekty inżynieryjne. Konieczny będzie również wykup kolidującej z inwestycją stacji benzynowej - wraz z uwzględnieniem związanych z tym roszczeń.

Sosnowiec uważa jednak inwestycję za konieczną. Obecnie na terenach w strefie ekonomicznej lub po kopalni piasku Maczki-Bór działa ponad 30 przedsiębiorstw. Wśród nich są centra logistyczne i firmy produkcyjne. Miasto spodziewa się, że inwestycję będzie musiało sfinansować samodzielnie (pierwsze szacunki kosztów przekroczyły 100 mln zł).

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE