Widowisko zwieńczy odbudowę kościoła zamkowego w Malborku

Wieczorne widowisko plenerowe będzie jedną z atrakcji uświetniających zakończenie prac przy odbudowie zespołu kościoła zamkowego w Malborku. Na ścianę świątyni powróciła m.in. wyłożona ponad 300 tysiącami kostek 8-metrowa figura Madonny z Dzieciątkiem.
Widowisko zwieńczy odbudowę kościoła zamkowego w Malborku
Zamek w Malborku (fot. Radu Ana Maria/Wikipedia/CC BY-SA 3.0 pl)

Prace przy kościele zamkowym Najświętszej Marii Panny rozpoczęły się jesienią 2014 r. Obiekt ten był ostatnim istotnym elementem krzyżackiego zamku, który czekał na odbudowę ze zniszczeń, jakie warownia odniosła w 1945 roku. Prace udało się przeprowadzić głównie dzięki środkom pozyskanym z tzw. funduszy norweskich i mechanizmu finansowego EOG.

Z okazji zakończenia prac w sobotę wieczorem gospodarze Muzeum Zamkowego w Malborku zapraszają na niecodzienny spektakl, który zostanie odegrany na ścianach warowni m.in. z wykorzystaniem techniki video mappingu, światła, laserów i dźwięku. „Będzie to taka malowana obrazem historia kościoła Najświętszej Marii Panny, od momentu gdy powstał, do dnia dzisiejszego” – wyjaśnił wicedyrektor muzeum Rafał Mańkus.

W sobotę i niedzielę na mieszkańców Malborka i turystów czekać też będzie kilka propozycji oprowadzania po zamku, które pozwolą poznać nowo otwarte dla zwiedzających przestrzenie. „Będzie można zamek zwiedzić ze zwykłym przewodnikiem, w ramach spaceru przygotowanego z myślą o rodzinach, a także w towarzystwie pracowników naukowych i konserwatorów, którzy pracowali przy odbudowie kościoła” - powiedział PAP Mańkus.

Z kolei osoby, które wolą indywidualne zwiedzanie, będą miały możliwość skorzystania ze specjalnej aplikacji mobilnej dedykowanej na platformy Android i Ios, a prezentującej zespół kościoła NMP. Aplikację można będzie bezpłatnie ściągnąć skanując kod QR przy kasach zamku albo pobrać z Google Play lub iTunes.

W niedzielę we wnętrzu zamkowego kościoła przewidziano uroczystą mszę świętą, w której – jak wyjaśnili gospodarze muzeum, udział potwierdzili m.in. Wielki Mistrz Zakonu Krzyżackiego, biskup Bruno Platter, wiceminister kultury Jarosław Sellin i ambasador Norwegii Karsten Klepsvik.

Prace przy zespole kościoła Najświętszej Marii Panny kosztowały prawie 26 mln zł i objęły także kaplicę św. Anny, wieżę główną, Wieżę Kleszą i Domek Dzwonnika.

Ich najważniejszą częścią była odbudowa i konserwacja wnętrz kościoła zamkowego, którego powstanie sięga ostatniej ćwierci XIII wieku. W świątyni - poza odtworzeniem sklepienia i ceramicznej posadzki, zrekonstruowano emporę zachodnią wraz z cyborium, czyli obudową ołtarza. Położono też instalacje oświetleniowe, grzewcze i nagłośnieniowe, które pozwolą urządzać w świątyni wystawy, koncerty itp.

Istotnym elementem prac przy świątyni było też zrekonstruowanie 8-metrowej figury Madonny z Dzieciątkiem, która od XIV wieku znajdowała się we wnęce elewacji zewnętrznej kościoła. Rzeźba ta - będąca symbolem zakonu krzyżackiego i zamku, została – wraz ze świątynią, zniszczona w 1945 r.

Kurator ds. konserwacji architektury Muzeum Zamkowego w Malborku Mirosław Jonakowski powiedział PAP, że do odtworzenia mozaiki, która pokrywa figurę użyto około 300-350 tysięcy kostek (tzw. tessery). „Kostki wykonane zostały z dwóch rodzajów szkła: weneckiego, które jest barwione w masie oraz szkła, w którym zatopiono płatki złota, a które wykonała dla nas pracownia z Gdańska” – wyjaśnił Jonakowski.

Budowa warowni w Malborku rozpoczęła się około 1275 r. Odtąd - przez wieki, zamek był wielokrotnie rozbudowywany i poddawany przebudowom. W 1309 r. zakon krzyżacki przeniósł do niego siedzibę wielkiego mistrza. Malborski zamek był nią aż do wojny 13-letniej, w efekcie której Krzyżacy utracili go na rzecz Polski. Stolica państwa zakonnego została wówczas przeniesiona do Królewca, a Malbork - aż do 1772 roku, był jedną z rezydencji królów Polski. W czasie działań wojennych w 1945 r. zamek został poważnie zniszczony, prace nad przywróceniem mu świetności trwają do dziś.

Warowny zespół zamkowy w Malborku w 1997 roku został wpisany na Listę Światowego Dziedzictwa Kulturalnego i Naturalnego jako największa kubaturowo (do budowy warowni użyto około 50 mln cegieł), niepowtarzalna ze względu na rozwiązania architektoniczne gotycka budowla ceglana w Europie oraz przykład doskonałych działań konserwatorskich.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE