Więcej autostrad i szybsza kolej do 2020 r.

W 2020 r. w Polsce będzie 2 tys. kilometrów autostrad, 2,8 tys. km dróg ekspresowych, a na 350 km linii kolejowych pociągi będą mogły jeździć szybciej niż 160 km/godz. - zakłada Strategia Rozwoju Transportu, przyjęta we wtorek przez rząd.
Więcej autostrad i szybsza kolej do 2020 r.
Według stanu na 2010 r., przedstawionego w dokumencie, w Polsce było 857 km autostrad, 675 km dróg ekspresowych; na żadnym odcinku linii kolejowej pociągi nie mogły osiągać prędkości większej niż 160 km/godz.

Jak poinformowało we wtorek Centrum Informacyjne Rządu, w strategii wskazano cele oraz kierunki rozwoju transportu w Polsce w taki sposób, aby etapowo - do 2030 r. - możliwe było osiągnięcie celów założonych w strategiach rozwoju całego kraju.

Jak napisano w strategii, w najbliższych latach inwestycje w infrastrukturę transportową będą skoncentrowane przede wszystkim na ukończeniu już rozpoczętych projektów, dotyczących szczególnie budowy dróg, wraz z sukcesywnym zwiększaniem inwestycji w transport kolejowy.

"Wyzwaniem dla Polski jest w pierwszej kolejności usunięcie zaległości w rozbudowie, modernizacji i rewitalizacji infrastruktury transportowej" - napisano w dokumencie.

Drugim wyzwaniem - jak można przeczytać w strategii - jest połączenie siecią drogową lub kolejową najważniejszych ośrodków wzrostu, np. miast, z obszarami o niższej dynamice rozwoju i włączenie ich w sieć transportu europejskiego. Dlatego - jak wskazano - w pierwszej kolejności będą kończone już rozpoczęte inwestycje w drogi, koleje, lotniska i porty, szczególnie te współfinansowane z środków unijnych. W dalszych latach będą realizowane inwestycje dotyczące m.in. zagęszczenia istniejącej sieci, usprawniania systemów transportowych czy bezpieczeństwa.

"Tylko spójna sieć autostrad, dróg ekspresowych i kolei o wysokim standardzie, rozwinięta sieć lotnisk, portów morskich i dróg wodnych śródlądowych oraz systemów transportu publicznego pozwoli na pełne wykorzystanie potencjału drzemiącego w polskiej gospodarce, edukacji, nauce i kulturze" - czytamy w strategii.

W dokumencie zwrócono także uwagę na potrzebę skierowania transportu ładunków z dróg na kolej. Zdaniem autorów opracowania, mniejsze zapotrzebowanie na przewozy kolejowe względem drogowych wynika z wieloletnich zaległości w utrzymaniu infrastruktury kolejowej oraz niskiej efektywności usług świadczonych przez przewoźników kolejowych. " (...) istotą podejmowanych działań będzie ukierunkowanie inwestycji w znacząco większym stopniu w obszar przyjaznej dla środowiska infrastruktury kolejowej" - napisano w strategii.

Strategia jest jednym z dziewięciu tego typu dokumentów dla różnych branż, które planuje przyjąć rząd. Według rządowych deklaracji są one spójne z bardziej ogólnymi dokumentami wskazującymi kierunek rozwoju kraju, czyli z Długookresową Strategią Rozwoju Kraju oraz Średniookresową Strategią Rozwoju Kraju.

 


KOMENTARZE (3)ZOBACZ WSZYSTKIE

"BYDGOSZCZ JEST NAJWIĘKSZYM POLSKIM MIASTEM 360tyś... bez bezpośredniego dostępu do autostrady (istniejącej bądź planowanej).

123, 2013-01-29 01:11:00 odpowiedz

Obwodnica dla Olsztyna miasto około 180tysi a dużo mniejsze miejscowości mają,staramy się od 1999! Ja pochodzę z Olsztynka ok.5 tysi i mamy obwodnice śmiech na sali

Dawid Olsztynek, 2013-01-28 23:38:25 odpowiedz

złodziej z PO myślą, że do tego czasu utrzymają się przy korycie....? Tak długo na stolcu nie był nawet A. Hitler. Jedynie generalissimusowi Scierwu-Stalinowi się to udało.
Musieliby platfusy pozakładać łagry załatwiać swoje machloje na wzór Starobielska i im podobnych miejsc.... NO..., ale t
...o już nie te czasy i nie te totalitaryzmy. rozwiń

antypas, 2013-01-24 16:49:12 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


ZOBACZ TAKŻE