Wielkopolska: droga gmina staje się wojewódzką

Gminy Pobiedziska, Łubowo i Swarzędz podjęły uchwały w sprawie pozbawienia kategorii drogi gminnej odcinka dawnej trasy krajowej nr 5 między Poznaniem a Gnieznem. Trasa stanie się drogą wojewódzką.
Wielkopolska: droga gmina staje się wojewódzką
Dawne drogi krajowe, zastępowane przez drogi ekspresowe nie będą otrzymywać kategorii drogi gminnej, a będą zaliczane do dróg wojewódzkich.

Samorządy od kilku lat walczyły o zmianę ustawy o drogach publicznych, gdyż po otwarciu nowego odcinka drogi ekspresowej S5 między Poznaniem a Gnieznem dotychczasowy fragment drogi krajowej nr 5 o długości 35 km stał się drogą gminną.

Drogę tę, zgodnie z ówczesnymi zapisami ustawy, musiały utrzymywać trzy wielkopolskie gminy: Swarzędz, Łubowo i Pobiedziska. Natężenie ruchu na tej trasie, mimo zmiany jej statusu, nadal jest duże.

Jak poinformował  rzecznik prasowy urzędu w Pobiedziskach Artur Krysztofiak, rady trzech gmin podjęły jednakowe uchwały o oddaniu drogi do samorządu województwa. „Gminy od kilku lat walczyły o zmianę przepisów, które pozwolą na zdjęcie z ich budżetu ogromnego kosztu utrzymania głównej drogi pomiędzy Poznaniem a Gnieznem” - dodał.

Podjęcie uchwał było możliwe dzięki nowelizacji ustawy o drogach publicznych, która weszła w życie w lipcu tego roku.

Burmistrz Pobiedzisk Dorota Nowacka zwróciła uwagę, że podjęte uchwały wejdą w życie po 14 dniach od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego, przy czym wcześniej ich treść może jeszcze zakwestionować wojewoda.

Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to trasa wkrótce stanie się drogą wojewódzką i trafi we władanie samorządu Wielkopolski.

Zajmujący się transportem w regionie wicemarszałek województwa Wojciech Jankowiak powiedział, że było wiadomo, iż droga na pewno nie ma charakteru lokalnego. „Ze względu na funkcję i obciążenie nie powinna być nawet wojewódzką, a dalej krajową. Nie dyskutujemy jednak ze stanem prawnym – drogę przejmujemy” – dodał Jankowiak.

Swarzędz utrzymywał ponad 10 km fragment drogi. Burmistrz miasta Marian Szkudlarek podliczył, że średnio w roku przeznaczał na trasę 270 tys. zł, a w ostatnim czasie po podmyciu drogi wydał 85 tys. zł na jej zabezpieczenie. „Koszty utrzymania były duże. Stan drogi jest zły - ona ma praktycznie 30 lat i nadaje się do remontu” – wskazał.

Jankowiak zwrócił uwagę, że remont trasy nie będzie priorytetem zaraz po jej przejęciu przez województwo, bo nie ma takiej potrzeby, a w regionie są „drogi wojewódzkie w gorszym stanie”. „Ze względu na duże natężenie ruchu skupimy się na zimowym utrzymaniu, a jego standard będzie musiał być zbliżony do drogi krajowej” – zapowiedział.

Po sezonie prawdopodobnie przeprowadzony zostanie przegląd trasy i zaplanowane prace remontowe na przyszły rok i kolejne lata.

Problem niechcianych dróg

Wójt Łubowa Andrzej Łozowski przypominał, że problem „niechcianych dróg” dotyczy nie tylko Wielkopolski, a nowelizacja ustawy pomoże samorządom na terenie całego kraju. „Utrzymanie dawnych krajówek to spory wydatek. Bałem się zimy stulecia i wydatków na remonty - to było nie do udźwignięcia dla budżetu” – mówił.

Sejm znowelizował ustawę o drogach publicznych we wrześniu ub.r., ale na temat nowych przepisów musiał jeszcze wypowiedzieć się Trybunał Konstytucyjny, do którego prezydent Bronisław Komorowski skierował ustawę w trybie kontroli prewencyjnej. Pod koniec maja Trybunał orzekł, że nowela jest zgodna z konstytucją.

Nowela ustawy odnosi się m.in. do dróg, które zostały zaliczone do kategorii drogi gminnej na mocy art. 10 ust. 5, czyli mniej więcej od 2003 r. Przepisy ustawy przewidują, że w ciągu 90 dni od dnia wejścia jej w życie, rada gminy będzie mogła podjąć uchwałę pozbawiającą drogę tej kategorii. Odcinek, który zostanie pozbawiony przez radę gminy kategorii drogi gminnej, z mocy ustawy staje się drogą wojewódzką.

Efekt nowelizacji ustawy

Nowelizacja ustawy o drogach publicznych przewiduje m.in., że dawne drogi krajowe, zastępowane przez drogi ekspresowe czy obwodnice, nie będą otrzymywać - jak dotychczas - kategorii drogi gminnej, a będą zaliczane do kategorii dróg wojewódzkich.

Sejmik województwa będzie jednak mógł podjąć uchwałę o pozbawieniu jej kategorii drogi wojewódzkiej - wówczas taki odcinek zaliczony zostanie do kategorii drogi powiatowej. Również rada powiatu będzie mogła podjąć uchwałę o pozbawieniu wskazanego odcinka kategorii drogi powiatowej i tym samym byłaby ona zaliczana do dróg gminnych.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (1)ZOBACZ WSZYSTKIE

Pytanie zasadnicze- czym chcą się zajmować samorządy i na co wydawać pieniądze publiczne? Drogi nie; szpitale nie; pomoc społeczna nie; mieszkalnictwo komunalne nie- zatem co?

pytam zasadniczo, 2015-08-27 15:16:24 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE