PARTNER PORTALU
  • BGK

Wielkopolska: droga gmina staje się wojewódzką

  • pap/pt    27 sierpnia 2015 - 12:19
Wielkopolska: droga gmina staje się wojewódzką
Dawne drogi krajowe, zastępowane przez drogi ekspresowe nie będą otrzymywać kategorii drogi gminnej, a będą zaliczane do dróg wojewódzkich.

Gminy Pobiedziska, Łubowo i Swarzędz podjęły uchwały w sprawie pozbawienia kategorii drogi gminnej odcinka dawnej trasy krajowej nr 5 między Poznaniem a Gnieznem. Trasa stanie się drogą wojewódzką.




Samorządy od kilku lat walczyły o zmianę ustawy o drogach publicznych, gdyż po otwarciu nowego odcinka drogi ekspresowej S5 między Poznaniem a Gnieznem dotychczasowy fragment drogi krajowej nr 5 o długości 35 km stał się drogą gminną.

Drogę tę, zgodnie z ówczesnymi zapisami ustawy, musiały utrzymywać trzy wielkopolskie gminy: Swarzędz, Łubowo i Pobiedziska. Natężenie ruchu na tej trasie, mimo zmiany jej statusu, nadal jest duże.

Jak poinformował  rzecznik prasowy urzędu w Pobiedziskach Artur Krysztofiak, rady trzech gmin podjęły jednakowe uchwały o oddaniu drogi do samorządu województwa. „Gminy od kilku lat walczyły o zmianę przepisów, które pozwolą na zdjęcie z ich budżetu ogromnego kosztu utrzymania głównej drogi pomiędzy Poznaniem a Gnieznem” - dodał.

Podjęcie uchwał było możliwe dzięki nowelizacji ustawy o drogach publicznych, która weszła w życie w lipcu tego roku.

Burmistrz Pobiedzisk Dorota Nowacka zwróciła uwagę, że podjęte uchwały wejdą w życie po 14 dniach od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego, przy czym wcześniej ich treść może jeszcze zakwestionować wojewoda.

Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to trasa wkrótce stanie się drogą wojewódzką i trafi we władanie samorządu Wielkopolski.

Zajmujący się transportem w regionie wicemarszałek województwa Wojciech Jankowiak powiedział, że było wiadomo, iż droga na pewno nie ma charakteru lokalnego. „Ze względu na funkcję i obciążenie nie powinna być nawet wojewódzką, a dalej krajową. Nie dyskutujemy jednak ze stanem prawnym – drogę przejmujemy” – dodał Jankowiak.

Swarzędz utrzymywał ponad 10 km fragment drogi. Burmistrz miasta Marian Szkudlarek podliczył, że średnio w roku przeznaczał na trasę 270 tys. zł, a w ostatnim czasie po podmyciu drogi wydał 85 tys. zł na jej zabezpieczenie. „Koszty utrzymania były duże. Stan drogi jest zły - ona ma praktycznie 30 lat i nadaje się do remontu” – wskazał.

Jankowiak zwrócił uwagę, że remont trasy nie będzie priorytetem zaraz po jej przejęciu przez województwo, bo nie ma takiej potrzeby, a w regionie są „drogi wojewódzkie w gorszym stanie”. „Ze względu na duże natężenie ruchu skupimy się na zimowym utrzymaniu, a jego standard będzie musiał być zbliżony do drogi krajowej” – zapowiedział.

Po sezonie prawdopodobnie przeprowadzony zostanie przegląd trasy i zaplanowane prace remontowe na przyszły rok i kolejne lata.

Problem niechcianych dróg

Wójt Łubowa Andrzej Łozowski przypominał, że problem „niechcianych dróg” dotyczy nie tylko Wielkopolski, a nowelizacja ustawy pomoże samorządom na terenie całego kraju. „Utrzymanie dawnych krajówek to spory wydatek. Bałem się zimy stulecia i wydatków na remonty - to było nie do udźwignięcia dla budżetu” – mówił.

Sejm znowelizował ustawę o drogach publicznych we wrześniu ub.r., ale na temat nowych przepisów musiał jeszcze wypowiedzieć się Trybunał Konstytucyjny, do którego prezydent Bronisław Komorowski skierował ustawę w trybie kontroli prewencyjnej. Pod koniec maja Trybunał orzekł, że nowela jest zgodna z konstytucją.

Nowela ustawy odnosi się m.in. do dróg, które zostały zaliczone do kategorii drogi gminnej na mocy art. 10 ust. 5, czyli mniej więcej od 2003 r. Przepisy ustawy przewidują, że w ciągu 90 dni od dnia wejścia jej w życie, rada gminy będzie mogła podjąć uchwałę pozbawiającą drogę tej kategorii. Odcinek, który zostanie pozbawiony przez radę gminy kategorii drogi gminnej, z mocy ustawy staje się drogą wojewódzką.

Efekt nowelizacji ustawy

Nowelizacja ustawy o drogach publicznych przewiduje m.in., że dawne drogi krajowe, zastępowane przez drogi ekspresowe czy obwodnice, nie będą otrzymywać - jak dotychczas - kategorii drogi gminnej, a będą zaliczane do kategorii dróg wojewódzkich.

Sejmik województwa będzie jednak mógł podjąć uchwałę o pozbawieniu jej kategorii drogi wojewódzkiej - wówczas taki odcinek zaliczony zostanie do kategorii drogi powiatowej. Również rada powiatu będzie mogła podjąć uchwałę o pozbawieniu wskazanego odcinka kategorii drogi powiatowej i tym samym byłaby ona zaliczana do dróg gminnych.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

  • pytam zasadniczo, 2015-08-27 15:16:24

    Pytanie zasadnicze- czym chcą się zajmować samorządy i na co wydawać pieniądze publiczne? Drogi nie; szpitale nie; pomoc społeczna nie; mieszkalnictwo komunalne nie- zatem co?

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.