Wielkopolskie: Od 2023 roku więcej pociągów dzięki budowie trzeciego toru

• Nawet miliard złotych kosztować może planowana budowa trzeciego toru między stacją Poznań Główny a stacją Poznań-Wschód.
• Inwestycja, według założeń, ma być zrealizowana do 2023 roku i ma być elementem budowy systemu kolei metropolitalnej.
Wielkopolskie: Od 2023 roku więcej pociągów dzięki budowie trzeciego toru
Budowa ma być zrealizowana do 2023 roku. (fot. pixabay)

Poznańska Kolej Metropolitalna ma docierać do miast położonych przy dziewięciu liniach kolejowych w promieniu do 50 km od Poznania. W godzinach szczytu trasy te obsługiwane powinny być przez składy jeżdżące z częstotliwością co 30 minut.

W poniedziałek (10 października) w Poznaniu przedstawiciele samorządów miasta, województwa, oraz spółki PKP PLK podpisali porozumienie o współpracy w celu wykonania studium wykonalności dla realizacji inwestycji. Wicemarszałek województwa wielkopolskiego Wojciech Jankowiak podkreślił na konferencji prasowej, że bez rozbudowy infrastruktury nie ma szans na budowę w regionie sprawnego systemu kolei metropolitalnej.

"Na pewnych kierunkach mamy już do czynienia z koleją metropolitalną, tam pociągi w godzinach szczytu poruszają się co 30 minut. Taki stan mamy w kierunku na Wągrowiec, gdzie jeżdżą 24 pary pociągów na dobę, oraz między Poznaniem a Gnieznem, gdzie mamy 27 par pociągów. Zbliżony to tego standardu jest również kierunek do Wrześni i Konina" - powiedział.

Czytaj też: Morawiecki nie uratował Przewozów Regionalnych

Jak dodał, ze względów technicznych i technologicznych wyczerpują się możliwości zwiększenia liczby pociągów wjeżdżających w godzinach szczytu na stację Poznań Główny. "Jednym z warunków dalszego rozwoju jest zwiększenie przepustowości torów wybiegających z Poznania na północny-wschód. Konieczna jest więc dobudowa trzeciego toru do stacji Poznań-Wschód. Ta inicjatywa znalazła się w podpisanym w 2014 roku Kontrakcie terytorialnym dla województwa" - powiedział Jankowiak.

Stronami podpisanego w poniedziałek porozumienia są: Województwo Wielkopolskie, Miasto Poznań i PKP Polskie Linie Kolejowe Strony zobowiązały się do wspólnego pokrycia kosztów przygotowania studium. Może to być koszt ok. 1,5 mln zł.

Czytaj też: Do Zakopanego bez postojów na stacji Kraków Płaszów

Dyrektor Regionu Realizacji Inwestycji PKP PLK Paweł Neumann przyznał, że planowana inwestycja jest dość skomplikowana, będzie się wiązać z dość poważną przebudową obecnego układu torów; może kosztować od kilkudziesięciu milionów nawet do ok. miliarda zł. Inwestycja miałaby być sfinansowana z udziałem środków unijnych. Budowany na odcinku ok. 5 km trzeci tor będzie musiał w dwóch miejscach pokonać rzekę. Połączenie przebiegać też będzie przez ok. 10 wiaduktów.

Przygotowanie studium wykonalności wraz z opracowaniem raportu oddziaływania na środowisko i uzyskaniem decyzji środowiskowej jest pierwszym elementem dla realizacji inwestycji. Według założeń, wykonanie studium powinno nastąpić do końca grudnia 2018 roku.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE