WKG: Via Carpatia to droga życia dla Polski Wschodniej

Droga Via Carpatia jest bezwzględnie potrzebna, bowiem nowoczesnej jakości i klasy infrastruktura drogowa na wschodzie Unii Europejskiej jest warunkiem rozwoju współpracy wszystkich krajów unijnych z krajami WNP.
WKG: Via Carpatia to droga życia dla Polski Wschodniej
Wschodni Kongres Gospodarczy w Białymstoku (fot. facebook.com/WschodniKongresGospodarczy)

Za tym należy zatem prowadzić konsekwentny i poparty argumentami, nie emocjami, lobbing zarówno na poziomie Brukseli, jak i Warszawy.

To kluczowy wniosek z debaty zatytułowanej „Via Carpatia i jej wpływ na rozwój Polski Wschodniej”, Wschodniego Kongresu Gospodarczego.

Droga Via Carpatia to inicjatywa z 2004 roku krajów Nadbałtyckich, Polski, Słowacji, Węgier i Rumunii. W założeniu, ma ona na celu wybudowanie szlaku o parametrach drogi ekspresowej, co udrożni transport samochodowy w regionach leżących wzdłuż niej i w krajach.

Niestety, idea Via Carpatii nadal znajduje się w fazie początkowej. W Polsce jej łączna długość ma liczyć ok. 600 km, leczy dotychczas zrealizowano zaledwie 35 km, ostatnio w postaci budowy obwodnicy Lublina, w ciągu drogi krajowej nr 19.

W dyskusji, momentami bardzo emocjonalnej, skupiono się na dwóch głównych kwestiach.

Pierwszą była odpowiedź na pytanie, czy istotnie jest ona potrzebna dla regionu Polski Wschodniej i jaki ma mieć ona charakter: czy ma służyć tranzytowi, czy aktywizować rozwój miejscowości leżących wzdłuż niej.

Zgodzono się z drugą tezą podkreślając, że cały region Polski Wschodniej ma już obecnie zbyt słabo rozwiniętą sieć drogową, co jest barierą w rozwoju gospodarczym, który z kolei rzutuje na tak niekorzystne procesy demograficzne, jak imigracja.

- Gdyby na ścianie wschodniej była drożna droga, łatwiej będzie mi przyciągać inwestorów do wynajmowania budowanych przez nas magazynów w tym regionie, szczególnie, że będzie ona przecinać autostradę A4, biegnąca na Zachód Europy – powiedział Andrzej Rosiński, prezes zarządu Waimea Holding. – Takie doświadczenia mamy np. z udrożnienia połączenia Szczecina w krajem, zmodernizowaną drogą S-3.

Jeszcze inny argument podniósł Robert Ciborowski, prorektor ds. Ekonomicznych Uniwersytetu Białostockiego. - Musimy też wyprzedzać zdarzenia, być przygotowani na boom transportowy, jaki może w niedługiej przyszłości nastąpić na skutek i odmrożenia relacji politycznych i handlowych z Rosją, jak i realizowanej budowy Nowego Szlaku Jedwabnego – powiedział.

Drugą kontrowersyjną sprawą było szukanie odpowiedzi, czy budować w całości Via Carpatia, przebudowując DK nr 19, czy robić to na odcinkach obecnie najbardziej obciążonych. Jak przypomniał przedstawiciel GDDKiA, Maciej Gorysa, DK 19 znalazła się na liście podstawowej inwestycji drogowych, realizowanych do 2023 roku, jednak tryb prac wskazuje, że będą budowane odcinki i o różnych parametrach (np. w formule 2+1 pasy ruchu, a nie drogi ekspresowej).

W debacie, także z udziałem słuchaczy, zgodzono się na możliwość nadania różnych kategorii DK 19, ale podkreślono, że powinna ona być zmodernizowana. Była ona także wpisana na rządowej liście inwestycji do realizacji w latach 2007-2013.

* Artykuł powstał na podstawie debaty „Via Carpatia i jej wpływ na rozwój Polski Wschodniej”, Wschodniego Kongresu Gospodarczego.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (6)ZOBACZ WSZYSTKIE

idąc na wybory pamiętajcie że rząd Tuska wstrzymał inwestycję via Carpatia, przeniósł ją do roku 2052 (!). gorzej - kiedy sama Bruksela gotowa była dać dodatkowe fundusze w ramach rozwoju sieci transportowej UE rząd PO wyraźnie wskazał że S19 nie jest ich priorytetem.
Tusk spełniał tu zadanie
... zlecone przez Merkel, sami Niemcy wyliczyli że uruchomienia via Carpatii oznacza dla nich 2 mld EUR strat rocznie (porty, autostrady, przewóz tirami) rozwiń

stary Polak, 2015-10-03 23:42:34 odpowiedz

Podkarpacie czeka od Rzeszowa do Barwinka na S-19. Wczoraj jechałam samochodem , jezdnia mokra , z nieba leje jak z cebra i tiry wielkie na terenie górzystym jeden za drugim na obcych rejestracjach , wąskie zakręty . Strach jechać małym samochodem. Zapraszam do zwiedzenia Beskidu Niskiego, wówczas ...J. Wałęsa i Pitera doświadcza tej jazdy. rozwiń

rzeszowianka, 2015-09-28 09:28:40 odpowiedz

Do POpłatna POsada: Ha faktycznie w obrębach gmin na działki budowle poprzekształcano, kto zyskał najwięcej "Ci" którzy nimi obracają; wójtowie ich zastępcy, posłowie PO i senatorzy PSL(żyd i złodziej kasę mają). Winnych oczywiście niema, ponieważ z VAT niezapłaconego oficjalnie od obrotu ...nimi jeszcze Państwo Nasze okradają, zaś Ci sami złodzieje do kryta ponownie się pchają! (Afera gruntowa orędziem Rządu w nadchodzących wyborach!!! ) rozwiń

życie jest okrutne!, 2015-09-27 15:01:37 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE