PARTNER PORTALU
  • BGK

WKG: Via Carpatia to droga życia dla Polski Wschodniej

  • wnp.pl (Piotr Stefaniak)    25 września 2015 - 16:27
WKG: Via Carpatia to droga życia dla Polski Wschodniej
Wschodni Kongres Gospodarczy w Białymstoku (fot. facebook.com/WschodniKongresGospodarczy)

Droga Via Carpatia jest bezwzględnie potrzebna, bowiem nowoczesnej jakości i klasy infrastruktura drogowa na wschodzie Unii Europejskiej jest warunkiem rozwoju współpracy wszystkich krajów unijnych z krajami WNP.




Za tym należy zatem prowadzić konsekwentny i poparty argumentami, nie emocjami, lobbing zarówno na poziomie Brukseli, jak i Warszawy.

To kluczowy wniosek z debaty zatytułowanej „Via Carpatia i jej wpływ na rozwój Polski Wschodniej”, Wschodniego Kongresu Gospodarczego.

Droga Via Carpatia to inicjatywa z 2004 roku krajów Nadbałtyckich, Polski, Słowacji, Węgier i Rumunii. W założeniu, ma ona na celu wybudowanie szlaku o parametrach drogi ekspresowej, co udrożni transport samochodowy w regionach leżących wzdłuż niej i w krajach.

Niestety, idea Via Carpatii nadal znajduje się w fazie początkowej. W Polsce jej łączna długość ma liczyć ok. 600 km, leczy dotychczas zrealizowano zaledwie 35 km, ostatnio w postaci budowy obwodnicy Lublina, w ciągu drogi krajowej nr 19.

W dyskusji, momentami bardzo emocjonalnej, skupiono się na dwóch głównych kwestiach.

Pierwszą była odpowiedź na pytanie, czy istotnie jest ona potrzebna dla regionu Polski Wschodniej i jaki ma mieć ona charakter: czy ma służyć tranzytowi, czy aktywizować rozwój miejscowości leżących wzdłuż niej.

Zgodzono się z drugą tezą podkreślając, że cały region Polski Wschodniej ma już obecnie zbyt słabo rozwiniętą sieć drogową, co jest barierą w rozwoju gospodarczym, który z kolei rzutuje na tak niekorzystne procesy demograficzne, jak imigracja.

- Gdyby na ścianie wschodniej była drożna droga, łatwiej będzie mi przyciągać inwestorów do wynajmowania budowanych przez nas magazynów w tym regionie, szczególnie, że będzie ona przecinać autostradę A4, biegnąca na Zachód Europy – powiedział Andrzej Rosiński, prezes zarządu Waimea Holding. – Takie doświadczenia mamy np. z udrożnienia połączenia Szczecina w krajem, zmodernizowaną drogą S-3.

Jeszcze inny argument podniósł Robert Ciborowski, prorektor ds. Ekonomicznych Uniwersytetu Białostockiego. - Musimy też wyprzedzać zdarzenia, być przygotowani na boom transportowy, jaki może w niedługiej przyszłości nastąpić na skutek i odmrożenia relacji politycznych i handlowych z Rosją, jak i realizowanej budowy Nowego Szlaku Jedwabnego – powiedział.

Drugą kontrowersyjną sprawą było szukanie odpowiedzi, czy budować w całości Via Carpatia, przebudowując DK nr 19, czy robić to na odcinkach obecnie najbardziej obciążonych. Jak przypomniał przedstawiciel GDDKiA, Maciej Gorysa, DK 19 znalazła się na liście podstawowej inwestycji drogowych, realizowanych do 2023 roku, jednak tryb prac wskazuje, że będą budowane odcinki i o różnych parametrach (np. w formule 2+1 pasy ruchu, a nie drogi ekspresowej).

W debacie, także z udziałem słuchaczy, zgodzono się na możliwość nadania różnych kategorii DK 19, ale podkreślono, że powinna ona być zmodernizowana. Była ona także wpisana na rządowej liście inwestycji do realizacji w latach 2007-2013.

* Artykuł powstał na podstawie debaty „Via Carpatia i jej wpływ na rozwój Polski Wschodniej”, Wschodniego Kongresu Gospodarczego.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
  • 10.

    JUBILEUSZOWA EDYCJA 14-16 maja 2018, Katowice • Spodek i MCK • Metropolia GZM

Pobierz aplikację EEC
WIĘCEJ
KOMENTARZE (6)

  • stary Polak, 2015-10-03 23:42:34

    idąc na wybory pamiętajcie że rząd Tuska wstrzymał inwestycję via Carpatia, przeniósł ją do roku 2052 (!). gorzej - kiedy sama Bruksela gotowa była dać dodatkowe fundusze w ramach rozwoju sieci transportowej UE rząd PO wyraźnie wskazał że S19 nie jest ich priorytetem. Tusk spełniał tu zadanie zleco...ne przez Merkel, sami Niemcy wyliczyli że uruchomienia via Carpatii oznacza dla nich 2 mld EUR strat rocznie (porty, autostrady, przewóz tirami)  rozwiń
  • rzeszowianka, 2015-09-28 09:28:40

    Podkarpacie czeka od Rzeszowa do Barwinka na S-19. Wczoraj jechałam samochodem , jezdnia mokra , z nieba leje jak z cebra i tiry wielkie na terenie górzystym jeden za drugim na obcych rejestracjach , wąskie zakręty . Strach jechać małym samochodem. Zapraszam do zwiedzenia Beskidu Niskiego, wówczas ...J. Wałęsa i Pitera doświadcza tej jazdy.  rozwiń
  • życie jest okrutne!, 2015-09-27 15:01:37

    Do POpłatna POsada: Ha faktycznie w obrębach gmin na działki budowle poprzekształcano, kto zyskał najwięcej "Ci" którzy nimi obracają; wójtowie ich zastępcy, posłowie PO i senatorzy PSL(żyd i złodziej kasę mają). Winnych oczywiście niema, ponieważ z VAT niezapłaconego oficjalnie od obrotu ...nimi jeszcze Państwo Nasze okradają, zaś Ci sami złodzieje do kryta ponownie się pchają! (Afera gruntowa orędziem Rządu w nadchodzących wyborach!!! )  rozwiń

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.