Władze Ostrowca chcą przejąć budynek dworca kolejowego

Nieużytkowany i niszczejący budynek dworca kolejowego w Ostrowcu Świętokrzyskim, chce od PKP przejąć samorząd miasta. Gmina planuje wyremontować obiekt i wykorzystywać go na potrzeby lokalnej społeczności.
Władze Ostrowca chcą przejąć budynek dworca kolejowego
(fot. Jakub Hałun/Wikipedia/CC BY-SA 3.0)

Samorząd rozpoczął już współpracę z PKP dotyczącą wspólnego finansowania remontu znajdującej się obok budynku dworca kładki dla pieszych, biegnącej nad torami kolejowymi. Kładka łączy ul. Żabią, przy której znajduje się dworzec autobusowy i z której można dojechać do centrum Ostrowca, z peronami kolejowymi i budynkiem dworca PKP.

Z inicjatywą odnowienia obiektów znajdujących się w pobliżu dawnych zakładów miejscowej huty, wyszedł prezydent Ostrowca, Jarosław Górczyński. „Zależy mi na tym, by obiekty które kiedyś tętniły życiem, znowu pełniły swoją funkcję, nie niszczały” – podkreślił w rozmowie z PAP Górczyński.

Samorząd podjął rozmowy na temat realizacji przedsięwzięcia, z przedstawicielami władz kolejowych spółek, skupionych w PKP. W ich efekcie uzgodniono porozumienie, w myśl którego miasto, PKP Polskie Linie Kolejowe i PKP Oddział Gospodarowania Nieruchomościami w Krakowie, będą wspólnie finansowały remont kładki. „To pozytywny przykład współpracy. Koszt remontu to ok. 800 tys. do miliona złotych. Jest przygotowana dokumentacja techniczna inwestycji i mam nadzieję, że wkrótce PKP ogłosi przetarg na te prace remontowe” – dodał Górczyński.

Miasto chce także wyremontować budynek dworca, który od kilku lat nie jest użytkowany - niszczeje, nie jest bowiem odnawiany i konserwowany. Najpierw samorząd musi zostać właścicielem tej nieruchomości - planowane są dalsze rozmowy z PKP w tej sprawie. „Przejęcie dworca będzie kolejnym krokiem. Tu zaproponowałem, by zgodnie z ustawą o komercjalizacji PKP, miasto przejęło budynek wraz z częścią przyległego do niego terenu” – wyjaśnił Górczyński.

Trzykondygnacyjny budynek dworca wzniesiono pod koniec XIX w. Choć nie jest zabytkiem, prowadzone w nim prace muszą być uzgadniane z konserwatorem. „Obiekt stanowi perłę architektoniczną i chcemy go zachować dla przyszłych pokoleń” - zaznaczył prezydent.

W odnowionym budynku, miałby znajdować się punkt obsługi pasażerów, a część pomieszczeń gmina chciałaby wykorzystywać na potrzeby własnych jednostek, także na cele kulturalne. Prezydent nie chciał na razie mówić o szacunkowych kosztach planowanej inwestycji. Samorząd będzie się starał o wsparcie przedsięwzięcia funduszami unijnymi.

Przez Ostrowiec biegnie linia kolejowa nr 25 - od Łodzi Kaliskiej do Dębicy na Podkarpaciu. Między Tomaszowem Mazowieckim (Łódzkie) a Skarżyskiem-Kamienną (Świętokrzyskie) linia nie jest zelektryfikowana.

Od 2010 r. trwa modernizacja trasy, a prace mają być kontynuowane w najbliższych latach. „Być może doczekamy się tego, żeby pociągi przejeżdżające przez Ostrowiec docierały do Lwowa – kiedyś takie połączenie było” – dodał Górczyński.

Obecnie z Ostrowca podróżni mogą dojechać pociągiem bezpośrednio m.in. do Krakowa, Kielc, Starachowic i Skarżyska-Kamiennej.

Znajdujący się w północno wschodniej części regionu Ostrowiec Świętokrzyski jest drugim co do wielkości miastem województwa świętokrzyskiego. Mieszka tam ok. 72 tys. osób.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE