Władze Ostrowca chcą przejąć budynek dworca kolejowego

Nieużytkowany i niszczejący budynek dworca kolejowego w Ostrowcu Świętokrzyskim, chce od PKP przejąć samorząd miasta. Gmina planuje wyremontować obiekt i wykorzystywać go na potrzeby lokalnej społeczności.
Władze Ostrowca chcą przejąć budynek dworca kolejowego
(fot. Jakub Hałun/Wikipedia/CC BY-SA 3.0)

Samorząd rozpoczął już współpracę z PKP dotyczącą wspólnego finansowania remontu znajdującej się obok budynku dworca kładki dla pieszych, biegnącej nad torami kolejowymi. Kładka łączy ul. Żabią, przy której znajduje się dworzec autobusowy i z której można dojechać do centrum Ostrowca, z peronami kolejowymi i budynkiem dworca PKP.

Z inicjatywą odnowienia obiektów znajdujących się w pobliżu dawnych zakładów miejscowej huty, wyszedł prezydent Ostrowca, Jarosław Górczyński. „Zależy mi na tym, by obiekty które kiedyś tętniły życiem, znowu pełniły swoją funkcję, nie niszczały” – podkreślił w rozmowie z PAP Górczyński.

Samorząd podjął rozmowy na temat realizacji przedsięwzięcia, z przedstawicielami władz kolejowych spółek, skupionych w PKP. W ich efekcie uzgodniono porozumienie, w myśl którego miasto, PKP Polskie Linie Kolejowe i PKP Oddział Gospodarowania Nieruchomościami w Krakowie, będą wspólnie finansowały remont kładki. „To pozytywny przykład współpracy. Koszt remontu to ok. 800 tys. do miliona złotych. Jest przygotowana dokumentacja techniczna inwestycji i mam nadzieję, że wkrótce PKP ogłosi przetarg na te prace remontowe” – dodał Górczyński.

Miasto chce także wyremontować budynek dworca, który od kilku lat nie jest użytkowany - niszczeje, nie jest bowiem odnawiany i konserwowany. Najpierw samorząd musi zostać właścicielem tej nieruchomości - planowane są dalsze rozmowy z PKP w tej sprawie. „Przejęcie dworca będzie kolejnym krokiem. Tu zaproponowałem, by zgodnie z ustawą o komercjalizacji PKP, miasto przejęło budynek wraz z częścią przyległego do niego terenu” – wyjaśnił Górczyński.

Trzykondygnacyjny budynek dworca wzniesiono pod koniec XIX w. Choć nie jest zabytkiem, prowadzone w nim prace muszą być uzgadniane z konserwatorem. „Obiekt stanowi perłę architektoniczną i chcemy go zachować dla przyszłych pokoleń” - zaznaczył prezydent.

W odnowionym budynku, miałby znajdować się punkt obsługi pasażerów, a część pomieszczeń gmina chciałaby wykorzystywać na potrzeby własnych jednostek, także na cele kulturalne. Prezydent nie chciał na razie mówić o szacunkowych kosztach planowanej inwestycji. Samorząd będzie się starał o wsparcie przedsięwzięcia funduszami unijnymi.

Przez Ostrowiec biegnie linia kolejowa nr 25 - od Łodzi Kaliskiej do Dębicy na Podkarpaciu. Między Tomaszowem Mazowieckim (Łódzkie) a Skarżyskiem-Kamienną (Świętokrzyskie) linia nie jest zelektryfikowana.

Od 2010 r. trwa modernizacja trasy, a prace mają być kontynuowane w najbliższych latach. „Być może doczekamy się tego, żeby pociągi przejeżdżające przez Ostrowiec docierały do Lwowa – kiedyś takie połączenie było” – dodał Górczyński.

Obecnie z Ostrowca podróżni mogą dojechać pociągiem bezpośrednio m.in. do Krakowa, Kielc, Starachowic i Skarżyska-Kamiennej.

Znajdujący się w północno wschodniej części regionu Ostrowiec Świętokrzyski jest drugim co do wielkości miastem województwa świętokrzyskiego. Mieszka tam ok. 72 tys. osób.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE