• PARTNERZY PORTALU

Woj. mazowieckie chce 39 nowych inwestycji w Kontrakcie Terytorialnym

Samorząd woj. mazowieckiego chce renegocjować Kontrakt Terytorialny i wpisać do niego 39 nowych projektów, w tym m.in. energetycznych, środowiskowych i transportowych, na łączną kwotę ok. 4 mld zł - poinformował PAP dyrektor Mazowieckiego Biura Planowania Regionalnego Piotr Brzeski.
Woj. mazowieckie chce 39 nowych inwestycji w Kontrakcie Terytorialnym
Trasa Toruńska po przebudowie w Warszawie (fot. Adrian Grycuk/wikipedia/CC BY-SA 3.0 pl)

Budowa 11 stacji metra, obwodnicy śródmiejskiej, nowych odcinków dróg S7, S8, linii kolejowych, sieci tramwajowych, Elektrociepłowni Pruszków to m.in. inwestycje, które znalazły się w podpisanym pod koniec 2014 r. Kontrakcie Terytorialnym dla woj. mazowieckiego. Projekty uwzględnione w dokumencie szacowano na ponad 49 mld zł.

"Zarząd Województwa Mazowieckiego zwrócił się do Ministerstwa Rozwoju o renegocjację Kontraktu Terytorialnego dla województwa mazowieckiego z 39 projektami z obszaru energetyka, środowisko, społeczeństwo, kultura, transport oraz badań i rozwoju, na łączną kwotę około 4 mld zł" - podkreślił dyrektor Mazowieckiego Biura Planowania Regionalnego w Warszawie.

"Przeglądamy źródła finansowania poszczególnych przedsięwzięć w Kontrakcie Terytorialnym, ale również możliwości finansowe województwa dotyczące wkładu własnego dla inwestycji wskazanych w kontrakcie, a realizowanych z regionalnych programów operacyjnych" - zaznaczył.

Dyrektor Mazowieckiego Biura Planowania Regionalnego zauważył, że dla samorządu Kontrakt Terytorialny to inwestycje priorytetowe dla rozwoju regionu. "Strona rządowa ma listę przedsięwzięć krajowych, ale do końca nie jest przekonana, które są kluczowe dla poszczególnych regionów. Niezbędny jest ponowny przegląd planowanych projektów, ponieważ potrzeby są dużo większe niż możliwości finansowe" - ocenił.

"Chcemy, by kluczowe inwestycje dla Mazowsza były finansowane z funduszy unijnych, zarządzanych przez Ministerstwo Rozwoju, czyli programów operacyjnych" - dodał.

Brzeski zwrócił uwagę, że wpisane do Kontraktu Terytorialnego inwestycje są często ponadregionalne, realizowane na styku województw. Są one wówczas - podkreślił - finansowane przez stronę rządową. Jak mówił, dobrym tego przykładem są linie kolejowe.

Wpisane do kontraktu inwestycje są teraz przygotowywane od strony "operacyjnej". "Sprawdzamy, na ile postępują prace w danym projekcie. Jeśli nie ma szans na ich sfinansowanie z funduszy unijnych w ramach obecnej perspektywy finansowej, to zachodzi konieczność renegocjacji Kontraktu" - zaznaczył.

Brzeski wyjaśnił, że w obecnej unijnej perspektywie finansowej kładzie się nacisk na inwestycje zintegrowane. Chodzi o wspólne projekty miast wojewódzkich i przylegających do nich gmin z pieniędzy UE, m.in. dotyczące budowy dróg, transportu publicznego, edukacji i zdrowia. Pytany, czy potrzebna jest zmiana formuły Kontraktów, ocenił, że "rozmowy na ten temat będzie można rozpocząć dopiero po pierwszych doświadczeniach z realizacji Kontraktów w obecnej perspektywie finansowej".

Kontrakty Terytorialne to umowy zawierane pomiędzy rządem a samorządem województwa ws. finansowania kluczowych inwestycji w regionach w latach 2014-2020. Są one współfinansowane z pieniędzy unijnych oraz środków krajowych. Kontrakt jest dokumentem otwartym, a to umożliwia wprowadzanie w nim zmian.

 


KOMENTARZE (1)ZOBACZ WSZYSTKIE

Warszafce ciągle mało. Już teraz wiadomo,że dostaną najwięcej? w programie kolejowym to jeszcze chcą więcej.

Jacek_Placek, 2016-02-28 13:52:38 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


ZOBACZ TAKŻE