Województwo pomorskie, koleje: budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na finiszu

Pomorska Kole Metropolitalna ma ruszyć we wrześniu br. roku. Na jakim etapie znajdują się działania inwestycyjne?
Województwo pomorskie, koleje: budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na finiszu
www.pomorskie.pl

Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej zbliża się do końca. Umowa z wykonawcą inwestycji podpisana została 7 maja 2013 r., natomiast termin zakończenia robót budowlanych wyznaczono na 30 kwietnia 2015 r.

Czytaj: Władysław Ortyl: nie poddawajmy się ograniczeniom ze strony PKP PLK

Potem linię PKM czeka jeszcze kilkumiesięczny proces odbiorów technicznych, przejazdów próbnych oraz uzyskiwania niezbędnych certyfikatów i pozwoleń na użytkowanie. Oficjalne uruchomienie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej dla pasażerów planowane jest 1 września 2015 r.

Chociaż 31 grudnia 2014 r. mija 83 proc. okresu realizacji inwestycji, zakres wykonanych w tym czasie prac nieznacznie wyprzedza harmonogram i wynosi ok. 86 procent.

Czytaj: W 2015 r. PKP chce wydać 7 unijnych miliardów

Najbardziej zaawansowane są roboty ziemne – na poziomie 95 proc., nawierzchnie torowe (85 proc.) oraz przebudowy sieci w ramach tzw. usuwania kolizji (od 80 proc. w przypadku sieci sanitarnych do 100 proc. przy sieciach c.o. i gazowej).

Budowa nowych dróg przy linii PKM ukończona jest w ok. 90 procentach, natomiast zaawansowanie robót mostowych – w zależności od obiektu – wynosi od 85 do 100 proc.

Konstrukcyjnie gotowe są już wszystkie obiekty inżynieryjne na trasie PKM (łącznie 41), a obecnie prowadzone są na nich wyłącznie prace wykończeniowe. Konstrukcję najdłuższej, 940-metrowej estakady WK 36 przy gdańskim lotnisku udało się wykonać 1,5 miesiąca przed planowanym w harmonogramie terminem.

16 obiektów inżynieryjnych PKM otrzymało już oficjalną zgodę na użytkowanie (większość w ostatnich dniach grudnia 2014 r.).

Systematycznie przeprowadzane są odbiory techniczne kolejnych obiektów, m.in. oczekiwanego przez kierowców wiaduktu drogowego WD 34 na ul. Budowlanych, gdzie od maja 2014 r. w związku z budową przystanku PKM Gdańsk-Matarnia obowiązuje objazd.

Urzędowe decyzje w sprawie tego oraz kilku innych obiektów powinny zapaść w pierwszych tygodniach 2015 r.

Gotowe są już konstrukcje wszystkich 8 przystanków PKM, a dwa z nich – Gdańsk-Rębiechowo i Gdańsk-Kiełpinek – posiadają już kompletne, charakterystyczne czerwone wiaty przystankowe.

Obecnie trwa montaż perforowanych ścian z artystycznymi grafikami na przystanku PKM Gdańsk-Brętowo, a w styczniu 2015 r. rozpocznie się ich montaż na Strzyży. Zaawansowanie robót kubaturowych, w zależności od przystanku, wynosi 60-80 procent.

Najmniejszy statystycznie – na poziomie 55-60 procent – jest postęp robót w telematyce i SRK, gdyż te prace mogły w pełni ruszyć dopiero po zakończeniu robót konstrukcyjnych i torowych.

Na marzec/kwiecień zaplanowane jest rozpoczęcie testów nowej linii kolejowej z wykorzystaniem zakupionego przez samorząd województwa taboru Pesy.

 

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE