Wspólny apel samorządów

Samorządy miast: Gdyni, Rumi, Redy i Wejherowa oraz gmin: Kosakowo i Wejherowo wystąpiły wspólnie do Ministerstwa Infrastruktury o wpisanie do "Programu budowy dróg w latach 2011-2015" tras niezbędnych dla ich rozwoju.
W styczniu 2011 roku zapadną ostateczne decyzje rządowe w sprawie "Programu budowy dróg w latach 2011-2015" . W dotychczasowym projekcie nie znalazły się niezbędne dla rozwoju regionu i gdyńskiego portu inwestycje. Chodzi o: budowę Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej (OPAT); budowę drogi będącej przedłużeniem ul. Janka Wiśniewskiego od "Trasy Kwiatkowskiego" w Gdyni do OPAT; modernizację drogi stanowiącej przedłużenie ul. Polskiej od skrzyżowania z ul. Chrzanowskiego do Dworca Morskiego w Gdyni.

Samorządy siedmiu miast: Gdyni, Rumi, Redy i Wejherowa oraz gmin: Kosakowo i Wejherowo wystąpiły wspólnie do Ministerstwa Infrastruktury o wpisanie do "Programu budowy dróg w latach 2011-2015" wymienionych tras.

W uzasadnieniu wniosku czytamy m.in.: "Port w Gdyni ma status portu o kluczowym znaczeniu dla gospodarki narodowej (ustawa z dnia 20 grudnia 1996 r. o portach i przystaniach morskich).  Posiada kategorię „A” międzynarodowego portu morskiego (w rozumieniu Decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady nr: 1692/1996, 1346/2001 i 884/2004 w zakresie portów morskich, portów śródlądowych oraz terminali intermodalnych).  Porty tej kategorii „posiadają połączenie z lądowymi elementami transeuropejskiej sieci transportowej”.  Do sieci tej należą przede wszystkim tzw.  projekty priorytetowe Unii Europejskiej: nr 23 - kolej Gdynia/Gdańsk – Warszawa – Katowice – Wiedeń/Bratysława, nr 25 - autostrada Gdynia/Gdańsk – Łódź – Gliwice – Wiedeń/Bratysława, nr 21 - autostrada morska Karlskrona-Gdynia. Europejskie znaczenie wymienionych projektów potwierdza Strategia Unii Europejskiej dla Regionu Morza Bałtyckiego, uznając je za tzw. „projekty flagowe”.

Decyzją rządów, reprezentowanych w Komitecie Sterującym VI Pan-Europejskiego Korytarza Transportowego, port w Gdyni został włączony do strefy tego korytarza a Minister Infrastruktury RP zgłosił ten fakt Komisji Europejskiej. Jest oczywiste, że znaczenie tras komunikacyjnych TEN-T, a więc ich delimitacja i realizacja, oznacza doprowadzenie trasy liniowej TEN-T  do przejścia granicznego. W realiach geograficznych miasta Gdyni – do Morskiego przejścia granicznego Gdynia.
 
Zgodnie z informacją zawartą w rozdz. 3.1. projektu „Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015” (PBDK): „w latach 2011-2015 planuje się kontynuowanie i zakończenie realizacji najważniejszych inwestycji drogowych w następujących ciągach: (…) Korytarz VI: Gdynia/Gdańsk – Cieszyn/Gorzyczki/Zwardoń: zakończenie realizacji całego ciągu autostrady A1 na terytorium Polski”.

A więc od 2015 r. nastąpi radykalna poprawa dostępności komunikacyjnej (drogowej) portu w Gdyni od strony lądu, w tym z/do krajów unijnych pozbawionych dostępu do morza (Czechy, Słowacja, Austria, Węgry) i innych (np. Białoruś, Mołdawia). Na ten dzień czekają też kraje skandynawskie – głównie Szwecja i Norwegia – planujące rozwój (przez porty polskie) swojego eksportu i turystyki do krajów Europy Środkowej, Wschodniej i Południowej. Realizowany obecnie projekt „Autostrada Morska Gdynia-Karlskrona”, tworzy infrastrukturę transportową w płd. wschodniej Szwecji do obsługi znacznie większej (od obecnej) ilości ładunków i pasażerów, przewożonych na tej linii promowej.

Projekt ten, pod względem budżetu, należy do jednego z największych w obszarze Unii. Do gry o konkurencyjność VI korytarza transportowego włączyły się regiony – główni animatorzy ubiegłorocznej inicjatywy Baltic-Adriatic Corridor (BAC). Koordynatorem tych działań w Polsce, prowadzonych przez 7 województw – jest samorząd województwa pomorskiego."
Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (3)ZOBACZ WSZYSTKIE

DZIURY I TE KOSZMARNE KOLEINY SA NIE DO ZNIESIENIA!!!! ZRÓBCIE COŚ Z TYM WRESZCIE !!!!!!!!!! Ten stan dróg jest niemal w calej Polsce a remonty drog sa wiecznie odwlekane !!!

Ecik, 2010-12-29 12:05:03 odpowiedz

Taka współpraca popłaca!!!A nie każdy sobie rzepke skrobie,w rządzie u marszałka czy gdzie tam jeszcze...

zamyślony, 2010-12-29 11:56:47 odpowiedz

inne miasta tez potrzebuja pomocy rzadowej !!!!!!!!!! stan ich drog jest bardzo niedobry i do tego jeszcze ...... te koleiny

Pierożek, 2010-12-29 11:03:28 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


ZOBACZ TAKŻE