Wybrano projektanta zachodniej części Drogi Głównej Południowej

Samorząd Wodzisławia Śląskiego wybrał firmę, która ma opracować kompletną dokumentację budowy 23 km tzw. Drogi Głównej Południowej na terenie powiatu wodzisławskiego. Dokumentacja ma być gotowa w półtora roku; na razie nie wiadomo, kiedy może powstać trasa.
Wybrano projektanta zachodniej części Drogi Głównej Południowej
Przetarg na opracowanie dokumentacji władze Wodzisławia ogłosiły w grudniu ub.r. Według czwartkowej informacji rzeczniczki wodzisławskiego magistratu Barbary Chrobok, zgłosiło się czterech oferentów; z najniższą ceną 2,98 mln zł wybrano ofertę warszawskiej firmy AECOM Consulting. Wykonawca ma opracować dokumentację projektową i zdobyć niezbędne opinie, uzgodnienia i decyzje.

Droga Główna Południowa to jedna z dwóch planowanych osi komunikacyjnych okręgu rybnickiego. Ma prowadzić od skrzyżowania z DK81 w Pawłowicach, poprzez Jastrzębie, Mszanę, Godów, Wodzisław Śląski i Pszów, do Rydułtów oraz węzła z mającą tamtędy przebiegać Regionalną Drogą Racibórz-Pszczyna

Dotąd budowę Drogi na swoim terenie rozpoczął samorząd Jastrzębia Zdroju. Otacza ona miasto od północy, tworząc obwodnicę. W lipcu ub.r. w Jastrzębiu Zdroju oddano do użytku pierwszy z dwóch fragmentów obwodnicy. Gotowy fragment liczy 3,3 km. W sierpniu br. oddany ma zostać drugi odcinek - o długości 5,2 km.

Budowę całego odcinka Drogi na zachód od Jastrzębia - na terenie powiatu wodzisławskiego - ma koordynować samorząd Wodzisławia. Wsparcie przedsięwzięcia ze środków unijnych zakłada opracowywany Regionalny Program Operacyjny Woj. Śląskiego na lata 2014-2020 (RPO). Pierwszeństwo w nim mają mieć najbardziej zaawansowane w przygotowaniu projekty.

Budowę tego odcinka lokalne samorządy postulują od lat. Przez długi czas nie mogły jednak porozumieć się z marszałkiem co do przygotowania inwestycji. Ostatecznie zadanie to wziął na siebie - jako lider przedsięwzięcia - Wodzisław Śląski. Uzgodniono, że połowę kosztów dokumentacji pokryje woj. śląskie, a resztę zainteresowane gminy - prócz Wodzisławia: Mszana, Godów, Pszów i Rydułtowy. Wcześniej wybrano wariant przebiegu i uzyskano decyzję środowiskową.

Projektowany odcinek ma mieć ok. 23,2 km i docelowo dwie jezdnie po dwa pasy ruchu. Przewidziano na nim 8 wiaduktów, 2 mosty, 7 węzłów drogowych i 4 ronda. Droga m.in. połączy Wodzisław Śląski i pozostałe gminy z autostradą A1; przetnie ją w miejscowości Skrzyszów na terenie gminy Godów. Najbliższy węzeł znajduje się w Mszanie.

Odcinek ma rozpoczynać się od skrzyżowania z drogą nr 935 w Rydułtowach, a kończyć powstającym obecnie rondem na skrzyżowaniu z ul. Wodzisławską w Mszanie (gdzie zakończy się powstającą obwodnica Jastrzębia Zdroju). Dokumentacja ma powstać w ten sposób, by w pierwszym etapie możliwa była budowa jednej jezdni z docelowymi węzłami, skrzyżowaniami, obiektami towarzyszącymi i kompletną przebudową sieci, a w drugim etapie - budowa drugiej jezdni na brakujących fragmentach.

W dotychczasowych wersjach projektu nowego RPO Woj. Śląskiego, które wymieniały tzw. projekty kluczowe do współfinansowania ze środków UE, przewidziano budowę całego odcinka Drogi na zachód od Jastrzębia. Przedsięwzięcie to oszacowano na 900 mln zł, w tym 720 mln zł z UE.


W pierwszej wersji projektu RPO ta ważna dla okręgu rybnickiego inwestycja znajdowała się na tzw. liście rezerwowej, co wywołało protesty samorządów i społeczności lokalnej. W późniejszej wersji projektu Programu wszystkie projekty kluczowe trafiły na jedną listę ułożoną alfabetycznie, a o kolejności ewentualnych realizacji ma decydować stopień ich przygotowania.
Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE