Wybrano wykonawcę nowego Dworca Gdańskiego

Firma deweloperska Ghelamco ma zbudować nowy Dworzec Gdański i biurowce wokół niego. Zwycięski projekt zakłada dość rewolucyjne rozwiązanie - część kompleksu ma powstać nad torami kolejowymi. Czy to realne?
Wybrano wykonawcę nowego Dworca Gdańskiego

Budowa zacznie się najwcześniej w przyszłym roku. Nowy dworzec ma być nieco przybliżony do tunelu, który łączy stację metra z peronami kolejowymi.

- Chodzi o to, żeby przesiadki były jak najłatwiejsze - mówi Jarosław Bator, dyrektor zarządzający pionem nieruchomości w PKP.

Na wizualizacjach widać halę dworcową znacznie większą od istniejącej, w dużej części przykrytą szklanym dachem. Nowością mają być schody łączące dworzec z wiaduktem na ul. Mickiewicza, co ułatwiałoby przesiadki z tramwajów i autobusów. Przed wejściem na perony i do metra znalazłby się także nieduży plac miejski. Projekt przygotowała pracownia Sud Architekt, która jest m.in. autorem centrum handlowego Manufaktura w Łodzi.

Ma też powstać 10 budynków o wysokości od kilku do kilkunastu pięter, część z nich nad torami i peronami. W ten sposób tereny kolejowe w okolicy zostałyby całkowicie przykryte. Między biurowcami przewidziano zielone skwery i chodniki, co połączyłaby Śródmieście z Żoliborzem.

Czy zabudowa nad torami jest realna? - Od strony technicznej to jest do zrobienia - zapewnia Jarosław Bator. Dodaje: - Oprócz nowej zabudowy uzyskalibyśmy także całkowite zadaszenie peronów. Obecne wiaty nie są zbyt estetyczne.

Ale torami zarządza całkiem inna spółka - PKP Polskie Linie Kolejowe, a w Polsce wciąż nie uregulowano tzw. prawa warstwowego, które ułatwiłoby budowanie nad torami.

- Uważamy, że w tym przypadku to nie będzie barierą. Jeśli inwestycja toczy się także poza torami, to teren nad nimi można użyczyć na zasadach służebności. Tak będzie wkrótce realizowana inwestycja nad linią kolejową w Gdańsku - stwierdza Jarosław Bator.

Dodaje jednak, że to w czasie negocjacji z firmą Ghelamco okaże się, czy perony będą przykryte. Na wszelki wypadek firma ma przygotować także wariant zabudowy wyłącznie poza torami.

Deweloper o ostatecznej koncepcji chce rozmawiać dopiero po podpisaniu ostatecznej umowy z PKP.

W tym roku w podobnej formule, w której PKP daje teren, a deweloper buduje, ma zacząć powstawać nowy Dworzec Zachodni. Do 2015 r. od strony Al. Jerozolimskich powstanie nieduża podziemna hala, a obok w kolejnych latach - dwa duże biurowce.

 

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE