Z Gdańska do Warszawy w 3 godziny. Za 2 lata

Z początkiem 2015 roku remont trasy kolejowej E65 będzie na tyle zaawansowany, że podróż z Gdańska do Warszawy zajmie nieco mniej niż trzy godziny - zapowiedział w piątek na konferencji prasowej w Gdańsku prezes PKP PLK Remigiusz Paszkiewicz.
Z Gdańska do Warszawy w 3 godziny. Za 2 lata

Prezes wyjaśnił, że jego firma, od kilku lat prowadząca modernizację E65, podpisała niedawno umowę na montaż na tej trasie systemu zarządzania ruchem kolejowym (RTMS).

"Był to ostatni z milowych kroków do ostatniego etapu modernizacji tej linii" - powiedział Paszkiewicz. Dodał, że PKP PLK szacuje, iż główne prace na linii zostaną zakończone pod koniec 2014 roku.

Prezes poinformował, że w tym samym czasie w Polsce pojawią się już szybkie składy pociągów, tzw. Pendolino. Od początku 2015 r. zaczną one kursować po wyremontowanej linii, pokonując trasę z Gdańska do Warszawy w nieco mniej niż trzy godziny. "Potem dajemy sobie jeden sezon na dopracowanie szczegółów, aby ten czas jeszcze dodatkowo skrócić do dwóch godzin i 30-40 minut" - powiedział Paszkiewicz.

Zaznaczył, że nawet po całkowitym zakończeniu modernizacji na trasie E65 będą miejsca, w których pociągi nie będą mogły osiągnąć prędkości 200 km/h.

Wiceprezes PKP PLK Andrzej Pawłowski poinformował, że do końca 2014 r. mają zostać zakończone dwie inne duże inwestycje kolejowe w woj. pomorskim - remont linii kolejowej nr 213 na odcinku Reda-Hel o długości ok. 63 km oraz modernizacja linii nr 201 na 76-kilometrowym odcinku z Gdyni do Kościerzyny.

Konferencja prasowa z udziałem prezesów PKP PLK odbyła się po spotkaniu, w którym brał udział także wiceminister infrastruktury Andrzej Massel oraz marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk. Omawiano na nim trwające oraz planowane inwestycje kolejowe na terenie Pomorskiego, które mogłyby być dofinansowane z unijnego budżetu na lata 2014-20.

Czytaj też: Kolej chce mocno przyspieszyć

Massel zaznaczył, że podział środków z nowej perspektywy budżetowej dopiero jest ustalany. Powiedział, że jeśli chodzi o to województwo, to priorytetowe będą inwestycje, które będą uzupełniać i kontynuować prace wykonane z budżetu UE na lata 2007-13.

Struk poinformował na konferencji, że samorząd województwa chciałby, by z pieniędzy z budżetu unijnego na lata 2014-20 sfinansować rozbudowę m.in. trasy SKM. "Przygotowujemy dokumentację projektową na przedłużenie do Wejherowa linii SKM, kończącej się dziś w Rumii" - powiedział. Dodał, że wykonaniem tej trasy zainteresowany jest również resort transportu oraz PKP PLK.

Samorząd jest również zainteresowany kontynuacją lub rozpoczęciem remontu kilku innych tras kolejowych. Marszałek wymienił wśród nich linie o znaczeniu krajowym oraz regionalnym. Wśród tych pierwszych znalazły się trasy: nr 202 - Gdynia-Rumia-Wejherowo-Lębork-Słupsk; 201 - Bydgoszcz-Maksymilanowo-Gdynia i 131 - Bygdoszcz-Tczew. Jeśli chodzi o linie regionalne, samorządowi zależy przede wszystkim na następujących odcinkach: Grudziądz-Malbork, Szczecinek-Słupsk-Ustka, Lębork-Łeba i Lipusz-Kościerzyna, Lipusz-Bytów. Struk zaznaczył, że samorząd przygotowuje już dokumentację dotyczącą modernizacji tej ostatniej trasy.

W województwie pomorskim trwa budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, której koszt oszacowano na ponad 740 mln zł netto, z czego ponad 500 mln zł stanowić będzie unijne dofinansowanie. Nowa 20-kilometrowa linia połączy Gdańsk-Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dojdzie do istniejącej już linii kolejowej Gdynia-Kościerzyna.

Na trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej będzie osiem przystanków, z których sześć ma pełnić funkcję węzłów integracyjnych, czyli umożliwiających pozostawienie samochodu lub roweru i kontynuowanie podróży pociągiem. Przewiduje się, że z PKM będzie korzystać rocznie od 6,5 do 10,5 mln pasażerów. Oddanie do użytku tej inwestycji planowane jest na 2015 r.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE