Z Gdańska do Warszawy w 3 godziny. Za 2 lata

Z początkiem 2015 roku remont trasy kolejowej E65 będzie na tyle zaawansowany, że podróż z Gdańska do Warszawy zajmie nieco mniej niż trzy godziny - zapowiedział w piątek na konferencji prasowej w Gdańsku prezes PKP PLK Remigiusz Paszkiewicz.
Z Gdańska do Warszawy w 3 godziny. Za 2 lata

Prezes wyjaśnił, że jego firma, od kilku lat prowadząca modernizację E65, podpisała niedawno umowę na montaż na tej trasie systemu zarządzania ruchem kolejowym (RTMS).

"Był to ostatni z milowych kroków do ostatniego etapu modernizacji tej linii" - powiedział Paszkiewicz. Dodał, że PKP PLK szacuje, iż główne prace na linii zostaną zakończone pod koniec 2014 roku.

Prezes poinformował, że w tym samym czasie w Polsce pojawią się już szybkie składy pociągów, tzw. Pendolino. Od początku 2015 r. zaczną one kursować po wyremontowanej linii, pokonując trasę z Gdańska do Warszawy w nieco mniej niż trzy godziny. "Potem dajemy sobie jeden sezon na dopracowanie szczegółów, aby ten czas jeszcze dodatkowo skrócić do dwóch godzin i 30-40 minut" - powiedział Paszkiewicz.

Zaznaczył, że nawet po całkowitym zakończeniu modernizacji na trasie E65 będą miejsca, w których pociągi nie będą mogły osiągnąć prędkości 200 km/h.

Wiceprezes PKP PLK Andrzej Pawłowski poinformował, że do końca 2014 r. mają zostać zakończone dwie inne duże inwestycje kolejowe w woj. pomorskim - remont linii kolejowej nr 213 na odcinku Reda-Hel o długości ok. 63 km oraz modernizacja linii nr 201 na 76-kilometrowym odcinku z Gdyni do Kościerzyny.

Konferencja prasowa z udziałem prezesów PKP PLK odbyła się po spotkaniu, w którym brał udział także wiceminister infrastruktury Andrzej Massel oraz marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk. Omawiano na nim trwające oraz planowane inwestycje kolejowe na terenie Pomorskiego, które mogłyby być dofinansowane z unijnego budżetu na lata 2014-20.

Czytaj też: Kolej chce mocno przyspieszyć

Massel zaznaczył, że podział środków z nowej perspektywy budżetowej dopiero jest ustalany. Powiedział, że jeśli chodzi o to województwo, to priorytetowe będą inwestycje, które będą uzupełniać i kontynuować prace wykonane z budżetu UE na lata 2007-13.

Struk poinformował na konferencji, że samorząd województwa chciałby, by z pieniędzy z budżetu unijnego na lata 2014-20 sfinansować rozbudowę m.in. trasy SKM. "Przygotowujemy dokumentację projektową na przedłużenie do Wejherowa linii SKM, kończącej się dziś w Rumii" - powiedział. Dodał, że wykonaniem tej trasy zainteresowany jest również resort transportu oraz PKP PLK.

Samorząd jest również zainteresowany kontynuacją lub rozpoczęciem remontu kilku innych tras kolejowych. Marszałek wymienił wśród nich linie o znaczeniu krajowym oraz regionalnym. Wśród tych pierwszych znalazły się trasy: nr 202 - Gdynia-Rumia-Wejherowo-Lębork-Słupsk; 201 - Bydgoszcz-Maksymilanowo-Gdynia i 131 - Bygdoszcz-Tczew. Jeśli chodzi o linie regionalne, samorządowi zależy przede wszystkim na następujących odcinkach: Grudziądz-Malbork, Szczecinek-Słupsk-Ustka, Lębork-Łeba i Lipusz-Kościerzyna, Lipusz-Bytów. Struk zaznaczył, że samorząd przygotowuje już dokumentację dotyczącą modernizacji tej ostatniej trasy.

W województwie pomorskim trwa budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, której koszt oszacowano na ponad 740 mln zł netto, z czego ponad 500 mln zł stanowić będzie unijne dofinansowanie. Nowa 20-kilometrowa linia połączy Gdańsk-Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dojdzie do istniejącej już linii kolejowej Gdynia-Kościerzyna.

Na trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej będzie osiem przystanków, z których sześć ma pełnić funkcję węzłów integracyjnych, czyli umożliwiających pozostawienie samochodu lub roweru i kontynuowanie podróży pociągiem. Przewiduje się, że z PKM będzie korzystać rocznie od 6,5 do 10,5 mln pasażerów. Oddanie do użytku tej inwestycji planowane jest na 2015 r.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE