PARTNER PORTALU
  • BGK

Za dwa lata pociągiem z Poznania do Piły szybciej o 40 minut

  • PAP/AH    6 listopada 2017 - 14:03
Za dwa lata pociągiem z Poznania do Piły szybciej o 40 minut
Fot. PKP PLK

Około 80 minut, czyli 40 minut krócej niż dotąd potrwa od grudnia 2019 roku podróż pociągiem między Poznaniem a Piłą. Współfinansowana ze środków unijnych modernizacja linii o długości 94 kilometrów kosztować będzie 500 mln zł.




• Linia nr 354 Poznań Główny - Piła Główna o długości 94 km przebiega przez obszar pięciu powiatów: poznańskiego, obornickiego, chodzieskiego i pilskiego oraz miasta Poznań.

• Po zakończeniu inwestycji pociągi będą mogły jeździć z prędkością do 120 km na godzinę, poprawi się też przepustowość linii.

• PKP PLK przymierza się do kolejnych, istotnych dla Poznania inwestycji.

Inwestycja, poza skróceniem czasu podróży, przyczyni się do poprawy przepustowości linii, zwiększenia dostępności transportu kolejowego, poprawy bezpieczeństwa ruchu kolejowego i podróżnych oraz poprawy dostępności dla osób niepełnosprawnych.

Od września trwają prace na odcinku Poznań - Oborniki Most o długości ponad 25 km. Obejmują one sieć trakcyjną i obiekty inżynieryjne oraz jeden z dwóch torów. Przebudowywane są też przystanki w Wargowie, Złotnikach, Poznaniu Strzeszynie, Golęczewie i Chludowie. Powstają nowe przystanki Poznań Podolany i Złotniki Osiedle Grzybowe.

- Prace prowadzimy z użyciem wysoko wydajnych maszyn. Z tzw. kombajnem do wymiany nawierzchni torowej wymieniliśmy w ciągu dwóch tygodni 25 km nawierzchni: podkłady i szyny. Prace zostaną zakończone ok. 20 listopada - powiedział Siegfried Weindok, reprezentujący wykonawcę inwestycji, firmę PORR w poniedziałek na konferencji prasowej.

Prace są prowadzone przy rozkładowym ruchu pociągów między Poznaniem a Obornikami i Piłą.

Do marca 2018 roku prowadzone będą prace związane z budową nowego Lokalnego Centrum Sterowania. Potem ruszy modernizacja drugiego toru Poznań - Oborniki Most, oraz mostu na Warcie w Obornikach. Wykonawca przystąpi też do modernizacji jednotorowego odcinka łączącego Oborniki z Piłą. W tym czasie wprowadzona zostanie autobusowa komunikacja zastępcza.

Linia Poznań - Piła na długości 59 km jest linią jednotorową i taki układ zostanie zachowany mimo modernizacji.

Po zakończeniu inwestycji pociągi będą mogły jeździć z prędkością do 120 km na godzinę, poprawi się też przepustowość linii. Obecnie, w zależności od danego odcinka, prędkość pociągów wynosi od 50 do 100 km/h, a w niektórych miejscach zaledwie 30 km/h.

- To dla nas bardzo ważna inwestycja, podkreśla ona wagę ruchu aglomeracyjnego i regionalnego między Poznaniem a Piłą. Poprawi się nie tylko czas przejazdu, ale też komfort podróży; dzięki przebudowanym peronom łatwiej będzie wsiąść do pociągu. Modernizujemy przejazdy, podnosimy więc bezpieczeństwo - powiedział Arnold Bresch z zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

- Patrząc z perspektywy Poznania i Wielkopolski, sytuacja węzła poznańskiego jest komfortowa: praktycznie wszystkie linie są zmodernizowane lub trwa ich modernizacja. Kończymy modernizację linii E59 Poznań - Czempiń, mamy zmodernizowaną linię E20 na zachód, prowadzimy pracę w kierunku na wschód, trwają też prace między Poznaniem a Szczecinem - dodał.

Bresch zaznaczył, że PKP PLK przymierza się do kolejnych, istotnych dla Poznania inwestycji. W programie na następne lata, po 2023 roku, jest m.in. koncepcja dostosowania obwodowej, towarowej linii wokół stolicy Wielkopolski do prowadzenia ruchu pasażerskiego, a także plan budowy trzeciego toru między stacjami Poznań Główny i Poznań Wschód.

Linia nr 354 Poznań Główny - Piła Główna o długości 94 km przebiega przez obszar pięciu powiatów: poznańskiego, obornickiego, chodzieskiego i pilskiego oraz miasta Poznań. Jest zelektryfikowana, w jej przebiegu znajduje się 8 stacji i 12 przystanków osobowych.

Wartość realizowanego obecnie projektu to 500 mln zł netto, z czego 85 proc. pochodzi z dofinansowania ze środków Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 (WRPO 2014+).

W ramach przedsięwzięcia przewiduje się m.in. budowę czterech nowych przystanków osobowych. 

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.