Zachód biedny jak Polska B

  • Przegląd prasy/Metro
  • 24-08-2010
  • drukuj
Bunt w Polsce A. Pięć zachodnich województw chce, żeby rząd traktował je tak samo, jak uboższą ścianę wschodnią. Samorządowcy przekonują, że nad granicą niemiecką też jest Polska B.
Zachód biedny jak Polska B

Zachód Polski biednieje. Nie pomaga mu ani infrastruktura odziedziczona po Niemcach na Ziemiach Odzyskanych, ani bliskość Berlina. Samorządowcy mówią, że poza Poznaniem i Wrocławiem są miejsca, które cywilizacyjnie niewiele różnią się od zacofanych gmin na wschodzie Polski – informuje „Metro”.

Najgorzej wypadają woj. zachodniopomorskie i lubuskie. Niektóre miasta, które radzą sobie z bankructwem dużych zakładów, cofają się w rozwoju. Jak Szczecin, który stracił stocznię. Na wydawałoby się bogatym Dolnym Śląsku nie brakuje zaniedbanych poniemieckich miasteczek. Nawet Opole, które od wielu lat ma dogodne połączenie autostradą z Niemcami, nie rozwija się szybko.

Dlatego pięć województw będzie radzić nad wspólną wizją rozwoju. 26 sierpnia marszałkowie woj. zachodniopomorskiego, lubuskiego, dolnośląskiego, wielkopolskiego i opolskiego mają mieć gotowy projekt porozumienia. Liczą na to, że rząd da im na to dodatkowe fundusze, tak jak wspiera miliardami ze specjalnego programu unijnego wschód.

Marszałkowie liczą na nowe drogi ekspresowe, które połączą południe z Bałtykiem. Ważna jest budowa S3 z Czech do Świnoujścia Ponadto region potrzebuje drogi S11 ze Śląska do Kołobrzegu, wygodnego połączenia do Berlina i do Czech. Na liście inwestycji są też modernizacje głównych połączeń kolejowych oraz plan dla Odry. Marszałkowie chcą, żeby Odrą, tak jak po niemieckich rzekach, wożono towary.

Gospodarze województw razem chcą zadbać o ochronę przeciwpowodziową, inwestycje w energię odnawialną, turystykę, produkcję zdrowej żywności i w rozwijanie nowoczesnych technologii.

Szczecin w ramach rekompensaty za bankructwo stoczni dostał od rządu obietnicę remontu ok. 6 km jeszcze poniemieckiej autostrady z płyt. Szczecin dostanie też montownię chińskich wagonów towarowych oraz liczy na budowę zachodniej obwodnicy miasta – podaje „Metro”.

Czytaj także: Porozumienie Polski Zachodniej

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (3)ZOBACZ WSZYSTKIE

Trzeba, koniecznie trzeba tego nowego programu operacyjnego dla Polski Zachodniej. Tu też są spore potrzeby inwestycyjne, a po za tym na postawieniu tamy pauperyzacji na zachodzie i północnym - zachodzie skorzysta cały nasz kraj poprzez powrót do portów w Bałtyku. Morza zawsze były oknem na świat i ...zawsze przynosiły bogactwo. rozwiń

Olo z Polski Zachodniej, 2010-08-24 21:38:22 odpowiedz

Na czym polega fenomen POLSKA "B" ? Warszawa i okolice dużych miast są postępowe. W okolicznych miejscowościach budują swe wille prominenci i lokują własne interesy, a jest ich coraz więcej. Muszą więc mieć ładne ulice i dogodny efektowny (amerykański) dojazd. Unijne dotacje na ...ten cel należy więc skwapliwie wykorzystać, aby nie przepadły. Widać tam więc rozmach i rękę dobrego gospodarza partyjnego intelektualisty, ekonomisty, profesora.Ten element mobilizujący gospodarkę dużych polskich miast i aglomeracji jest zdecydowanie budujący dobry wizerunek zakłamanego konsumpcjonizmu Polaków. Polska Bee, to po prostu produkt uboczny, który w każdej dzisiaj sytuacji uzyskać może swoją autonomię samorządową bezpartyjną i zdecydowanie pozbawić władzy WŁADZĘ - naszych partyjnych wybrańców - AMATORÓW zarządzających nami i "wyższym interesem" WIELKIEJ Międzynarodowej szajki FINANSJERY Politycznej i wirtualnego pieniądza.. Trudno powiedzieć czy leczyć POLSKĘ "B" czy lepiej zacząć od POLSKI "A". rozwiń

justin231, 2010-08-24 13:45:50 odpowiedz

polska polska rzadza nami partacze i tyle. Mysla ze bedziemy sie rozwijac jesli importujemy tyle z zagranicy i firmy unikaja placenia podatkow:((((((((

luki, 2010-08-24 07:14:53 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE