Zachodniopomorskie: konsultacje z udziałem ministrów

• Tunel łączący Świnoujście z resztą kraju, a także rozwój linii kolejowej do Poznania to priorytetowe działania na Pomorzu Zachodnim.
• Będą one realizowane  w ramach Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju.
• W poniedziałek (19 września) w Szczecinie odbyły się konsultacje tego dokumentu.
Zachodniopomorskie: konsultacje z udziałem ministrów
Wiceminister rozwoju Witold Słowik powiedział, że obecnie Świnoujście jest lepiej skomunikowane z Niemcami niż z reszta kraju (fot. wikipedia)

"Najważniejszą inwestycją dla województwa zachodniopomorskiego, obok zaplanowanej budowy dróg S3 oraz S6, jest realizacja budowy tunelu i połączenia Świnoujścia z Polską" - powiedział podczas konferencji prasowej wiceminister rozwoju Witold Słowik. Jego zdaniem miasto jest obecnie lepiej skomunikowane z Niemcami niż z krajem. "W tej chwili trwa postępowanie konkursowe. Mam nadzieję, że Świnoujście otrzyma dofinansowanie w ramach działania 4.2. Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko" - dodał.

Wojewoda zachodniopomorski Krzysztof Kozłowski, pytany przez dziennikarzy o zmniejszenie wkładu magistratu Świnoujścia w budowę tunelu, zapewnił, że inwestycja nie jest zagrożona. Jednocześnie potwierdził, że polskie LNG wystąpiło do władz Świnoujścia o obniżenie o 50 proc. wysokości podatku od nieruchomości dla działającego tam terminala LNG na okres 5 lat. "Będziemy rozmawiać zarówno z Polskim LNG, jak i z władzami Świnoujścia, aby tę sprawę polubownie załatwić. Budowa połączenia oraz wkład własny Świnoujścia, czyli 15 proc. nie jest zagrożone" - podkreślił wojewoda.

Podczas spotkania z mediami wiceminister infrastruktury i budownictwa Kazimierz Smoliński zadeklarował, że przewidziane są duże środki nie tylko na rozwój samych linii kolejowych, ale również na rewitalizację dworców kolejowych na Pomorzu Zachodnim. Jak przyznał, "są problemy z finansowaniem całej linii prowadzącej na południe, czyli tzw. linii nadodrzańskiej, mimo środków w wysokości 67 mld zł". Jednocześnie zapewnił, że rewitalizacją zostanie objęta trasa do Poznania.

Ponad 600 mln zł zostanie wydanych na poprawę linii kolejowych prowadzących do portów w Szczecinie i Świnoujściu (fot. pixabay)
Ponad 600 mln zł zostanie wydanych na poprawę linii kolejowych prowadzących do portów w Szczecinie i Świnoujściu (fot. pixabay)

"Zadaniem Polskich Linii Kolejowych jest poprawa bezpieczeństwa oraz skrócenie czasu dojazdów zarówno pasażerskich, jak i towarowych. Chcemy podwyższyć średnią prędkość przejazdów towarowych z 27 km/h, która jest w tej chwili do 40 km/. Obecnie mamy odcinki, w których prędkość jest na poziomie zaledwie 15 km/h" - powiedział Smoliński.

Wiceminister infrastruktury i budownictwa zapewnił, że "ponad 600 mln zł zostanie wydanych na poprawę linii kolejowych prowadzących do portów w Szczecinie i Świnoujściu, co ma usprawnić i poprawić możliwości przeładunkowe w portach".

"Projekt zagospodarowania przestrzennego obszarów morskich w polskiej strefie ekonomicznej to nowe działanie realizowane przez Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej" - zapowiedział wiceminister tego resortu Paweł Brzezicki.

"Stworzenie takiego planu, analogicznego do projektów dotyczących lądu, usprawni pracę inwestorów, którzy chcą budować farmy wiatrowe. Jest to jedyna alternatywa dla energetyki konwencjonalnej w okresach letnich, kiedy wzrasta temperatura wody, która służy do chłodzenia elektrowni konwencjonalnych" - powiedział.

"Stworzenie projektu zagospodarowania przestrzennego obszarów morskich umożliwi inwestorom wskazywanie lokalizacji. Dziś jest to bardzo skomplikowana procedura. Obecnie została wydana jedynie jedna decyzja mówiąca o posadowieniu farmy wiatrowej na wodach morskich" - dodał wiceminister Brzezicki. Jak zapowiedział projekt ten ma być stworzony do końca 2017 r.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE