Zaczęły się przygotowania do budowy lotniska regionalnego w Szymanach

Na terenie planowanego lotniska regionalnego w Szymanach k. Szczytna (warmińsko-mazurskie) zaczęła się wycinka drzew. To prace przygotowawcze przed rozpoczęciem budowy terminalu, przedłużonej drogi startowej, ogrodzenia i budynków infrastruktury lotniskowej.
Zaczęły się przygotowania do budowy lotniska regionalnego w Szymanach
O rozpoczęciu prac poinformował PAP w czwartek Leszek Krawczyk, prezes budującej port lotniczy spółki samorządowej Warmia i Mazury.

"Wycinane są drzewa i krzewy na terenie planowanego lotniska w miejscu, gdzie budowane będzie ogrodzenie portu, a także na wydłużeniu drogi startowej. Drzewa to samosiejki, które rozrosły się podczas ostatnich lat nieużytkowania lotniska. Wokół ogrodzenia musi powstać strefa ochronna o szerokości 10 metrów. Będzie ona służyła jako droga dla osób patrolujących teren" - powiedział Krawczyk.

Dodał, że wycinka drzew poprzedza właściwe prace budowlane na lotnisku. Na początku marca rozstrzygnięty zostanie przetarg na budowę terminalu pasażerskiego. Wkrótce ogłoszony zostanie także przetarg na budowę ogrodzenia i lotniskowej strażnicy straży pożarnej.

Lotnisko ma ruszyć w drugiej połowie 2015 roku; jego budowa ma kosztować 200 mln zł. Budowa lotniska ma być sfinansowana w 76 proc. z dotacji unijnych. Przygotowaniami do rozpoczęcia budowy lotniska w Szymanach zajmuje się spółka samorządu wojewódzkiego "Warmia i Mazury".

Lotnisko w Szymanach powstanie w miejscu dawnego lotniska wojskowego. Przed i w czasie II wojny światowej korzystało z niego lotnictwo niemieckie, a po jej zakończeniu polskie lotnictwo wojskowe. Od 1996 r. na mocy decyzji ministra obrony narodowej służyło potrzebom lotnictwa cywilnego. W latach 1998-2003 Port Lotniczy Szymany obsługiwał ruch samolotów pasażerskich, a liczba operacji lotniczych wahała się od 180 do 928 rocznie. Obecnie lotnisko nie prowadzi regularnych połączeń lotniczych.

Zgodnie z prognozami port będzie obsługiwał 57 tys. pasażerów rocznie, w ciągu 20 lat ma nastąpić wzrost do 731 tys. rocznie.
Początkowo liczba operacji lotniczych, czyli startów i lądowań, ma wynosić 5,6 tys. rocznie, by w ciągu dwóch dekad wzrosnąć do 17 tys. rocznie. Lotnisko ma być czynne siedem dni w tygodniu w godz. 6-22.
Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (4)ZOBACZ WSZYSTKIE

To lotnisko to kolejny lotniskowa bezmyślność samorządowa w tym kraju. Z całą pewnością nie uzyska nawet połowy zakładanej liczby pasażerów, a samorząd - zamiast finansować pilniejsze wydatki - będzie latami dokładał do kaprysu tych, co zdecydowali o budowie tego lotniska.

Maya Meridius, 2014-05-03 23:27:14 odpowiedz

Ale przecież w całej tej lotniskowej zabawie nie chodzi o to, że nie może być więcej lotnisk! Być może nawet powinny być w każdym województwie, tylko, tak jak wszystko inne, w szczególności tworzone za publiczne (czyli NASZE) pieniądze, także i lotniska powinny powstawać zgodnie z prawem (polskim i ...europejskim, bo przecież jednak w UE jesteśmy) i zgodnie ze zdrowym rozsądkiem - czyli tam, gdzie to rzeczywiście ma ekonomiczny sens! Inaczej finansowanie takich inwestycji to tylko wyrzucanie publicznych (powtórzę - NASZYCH) pieniędzy w błoto! rozwiń

Fan lotnisk, 2014-02-28 15:36:53 odpowiedz

Rozwija się jakiś antylotniskowy, kretyński, medialny amok w Polsce. Nie można pozostawiać bez lotnisk wielkich regionów kraju. A jak ci wiekowi turyści z Deutschlandu mają się dostać na Masuren? Autobusu mogą już nie przeżyć! Był okres, gdy do Szyman dojeżdżała bez problemu raz w tygodniu obsługa z... Warszawy. To nie musi być wielkie lotnisko, ale wystarczy że będzie. Z czasem zarobi na siebie. Szkody tylko tych pajacowatych komentarzy... rozwiń

Tata-Dyrektor, 2014-02-28 12:34:09 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE