Zakończono budowę trasy W-Z

Pięć miesięcy wcześniej niż planowano został oddany do użytku ostatni odcinek trasy W-Z w Gdańsku, jednej z najważniejszych arterii w mieście.
Zakończono budowę trasy W-Z
Dwupasmowa trasa łączy centrum miasta z obwodnicą Trójmiasta i autostradą A-1. Trasa W-Z łączy dwiema jezdniami wschodnie dzielnice Gdańska (Rudniki, Przeróbkę, Stogi, Dolne Miasto) z częścią zachodnią miasta. Całkowita jej długość wynosi ok. 12 km. Docelowy układ drogowy w tym rejonie miasta ma być gotowy w maju 2012 r. po zakończeniu rozbudowy węzła Karczemki, uważanego za największy w północnej części kraju.

Trzeci, ostatni odcinek trasy W-Z, za 89,5 mln zł zrealizowała firma Skanska. 85 proc. tej kwoty pochodzi z funduszy Unii Europejskiej. Inwestorem była miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne.

W ramach budowy ostatniego odcinka trasy powstała nowa dwujezdniowa droga o długości 2,2 kilometra, nowe skrzyżowanie z ul. Otomińską, węzeł drogowy w rejonie ul. Gronostajowej, ul. Kartuska Północna o długości 840 metrów oraz boczne drogi o długości ok. 2,7 kilometra. Powstało także przejście dla zwierząt pod trasą W-Z i ulicą Kartuską, kanalizacja deszczowa i ekrany akustyczne na długości ponad 5 km oraz 3 km ścieżek rowerowych.

Prezydent Gdańska Paweł Adamowicz (zabierz głos/oceń prezydenta) podczas uroczystości przypomniał, że trasę zaczęto „tak naprawdę budować w latach 70. ubiegłego wieku i po ok. 35 latach jest ukończona”. Miasto od 1999 r. zrealizowało jej trzy odcinki. „Oddanie do użytku ostatniego fragmentu jest wielkim ułatwieniem dla mieszkańców Gdańska i regionu, zwłaszcza Kaszub” – powiedział.

Prezes Gdańskich Inwestycji Komunalnych Ryszard Trykosko uważa, że inwestycja „zdecydowanie zmieni układ drogowy w mieście i zwiększy możliwości transportowe”. Jest przekonany, że trasa „udrożni część Gdańska w kierunku na Kaszuby”. Zwrócił uwagę, że budowa „była ściśle analizowana przez UEFA”, a trasa ma być zapasowym dojazdem z lotniska w kierunku śródmieścia.

Rozbudowę węzła Karczemki realizuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), a wykonawcą jest spółka Budimex. Koszt budowy wynosi 186,6 mln zł.

Rzecznik prasowy gdańskiego oddziału GDDKiA Piotr Michalski poinformował, że „na razie trudno mówić, czy węzeł będzie oddany do użytku kierowców wcześniej niż w maju”. Zwrócił uwagę, że „teraz przyspieszenie w budowie na niektórych częściach węzła wynosi od 3 do 6 miesięcy”. Jak powiedział, „dużo zależy od pogody w najbliższych miesiącach, bo jeśli temperatura spadnie poniżej zera i będą opady, to większość prac trzeba będzie przerwać”.

W ramach węzła Karczemki powstaną cztery kilometry drogi oraz 11 wiaduktów. Znajdujący się w ciągu obwodnicy Trójmiasta węzeł będzie miał kształt czterolistnej koniczyny i pozwoli na bezkolizyjny ruch we wszystkich kierunkach. Węzeł stanowi ważny punkt w komunikacji w regionie oraz z południa kraju w kierunku Półwyspu Helskiego.
Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.