Zapłacą kary za opóźnienie e-myta

Firma Kapsch poinformowała, że zapłaci kary kontraktowe za opóźnienie w uruchomieniu systemu elektronicznego poboru opłat, a także pokryje straty Skarbu Państwa, wynikające z utraconych przychodów.
Zapłacą kary za opóźnienie e-myta

System elektronicznego poboru opłat za korzystanie z dróg, tzw. e-myto, miał zacząć działać od piątku 1 lipca, ruszył jednak dopiero w niedzielę, 3 lipca.

Czytaj też: 6 mln zł za opóźnienie startu e-myta

Wdrażająca system austriacka firma Kapsch, informowała wówczas, że przyczyną opóźnienia było niepodłączenie do systemu informatycznego urządzeń zamontowanych na bramownicach, które naliczają samochodom przejechane kilometry.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad domaga się od dostawcy systemu zapłaty kar umownych wynoszących 1 mln zł za dzień opóźnienia, a także pokrycia tzw. utraconych przychodów.

Chodzi o pieniądze, które trafiłyby do Skarbu Państwa, gdyby system działał. GDDKiA szacuje, że może chodzić o ok. 6 mln zł – łącznie z karami umownymi. Dyrekcja zastrzega jednak, że utracone przychody nie zostały jeszcze ostatecznie oszacowane.

„Kapsch Telematic Services wypełni wszystkie zobowiązania kontraktowe” – zadeklarowała firma w oświadczeniu. „W tej sprawie pozostajemy w stałym kontakcie z przedstawicielami GDDKiA. Pragniemy podkreślić, iż między przedstawicielami spółki a urzędnikami Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad nie ma i nie było żadnych rozbieżności, jeśli chodzi o realizację zobowiązań Kapsch Telematic Services wynikających z umowy” – napisano.

Rzeczniczka GDDKiA Urszula Nelken powiedziała, że Dyrekcja wezwała już Kapsch do zapłaty kar umownych. „Wezwanie zostało już przekazane, Kapsch ma siedem dni na zapłatę kar, więc w najbliższych dniach powinien uregulować należność” – powiedziała.

System e-myta obejmuje sieć 1560 km dróg. Stawki opłaty wynoszą 0,20 zł do 0,53 zł za kilometr autostrad i dróg ekspresowych oraz od 0,16 zł do 0,42 zł za kilometr dróg krajowych.

Więcej za przejazd płacą samochody ciężkie i mocno zanieczyszczające środowisko, a lżejsze i przyjaźniejsze środowisku – mniej.

 

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE