Zdanowska nie powiesi ministra za szybką kolej

Przedstawiciele łódzkiego magistratu zaprzeczają, jakoby prezydent miasta planowała wywiesić billboardy z satyrą na ministra i kolegę z PO Sławomira Nowaka. Wizja odsunięcia w czasie szybkiej kolei w Polsce, miastu nie jest jednak na rękę.
Zdanowska nie powiesi ministra za szybką kolej

Informacja o tym, że w najbliższych dniach władze Łodzi, Wrocławia i Poznania planują wysłać protest do premiera, a jeśli to nie pomoże wywieszą satyryczne billboardy - bo ministerstwo transportu przesuwa w czasie budowę Kolei Dużych Prędkości (KDP) - odbiła się szerokim echem. Działaczy PO musiał zbulwersować także news, że prezydent Hanna Zdanowska (oceń jej działania/zabierz głos) miałaby zarządzić antyreklamę nie tylko członkowi własnego rządu, ale przede wszystkim swojemu koledze z Platformy Obywatelskiej.

Czytaj też: Nowak zawiśnie na billboardach

- Billboardy - pierwszy raz słyszę – ucina jednak od razu Marcin Masłowski z biura prasowego UM w Łodzi i dodaje, że satyra na ministra to dziennikarska kaczka.

Co nie zmienia faktu, że rozwój KDP ma dla Łodzi ogromne znaczenie.

Czytaj też: Prezydent Łodzi namawia do szybkiej kolei

Łódź przekonuje jednak, że działania miasta w związku z KDP - a także budowa dworca Łódż Fabryczna - mają charakter uzupełniający do wytycznych unijnych i strategii rządowych.

- KDP istotnym elementem nowoczesnego systemu pasażerskiego transportu szynowego w Polsce i Unii Europejskiej, o czym świadczy fakt rozwijania tej formy transportu m.in. w Niemczech ,Francji i Hiszpanii jako nowoczesnego rodzaju komunikacji  wzmacniającego konkurencyjność miast i regionów, w tym poważne potraktowanie tworzenia linii KDP przez Rząd Polski, zgłaszający projekt KDP Warszawa – Łódź – Wrocław/Poznań w oficjalnym stanowisku dotyczącym rewizji sieci TEN-T do tzw. sieci bazowej – core – czytamy w stanowisku miasta.

W unijną i rządową koncepcję budowy KDP w Polsce i Europie wpisuje się projekt przebudowy dworca Łódź Fabryczna. Zapytaliśmy więc, co stanie się z ta kosztowną inwestycją, jeśli protest miast nie przyniesie skutku i KDP zostanie w sferze marzeń? Czy wtedy miasto będzie dążyło do zmiany projektu dworca, ograniczenia kosztów budowy?

- Możliwość przyszłej obsługi pociągów KDP jest istotnym, choć dodatkowym, nie podstawowym celem modernizacji dworca. Podstawowym celem jest zakończenie modernizacji linii kolejowej Warszawa – Łódź oraz budowa nowego, zintegrowanego systemu komunikacji miejskiej i regionalnej połączonej w jeden spójny organizm z krajowym i międzynarodowym systemem transportowym usytuowanym przy dworcu Łódź Fabryczna, znajdującym się w ścisłym centrum miasta – czytamy w  odpowiedzi nadesłanej do redakcji Portalusamorzadowego pl. -  Gdyby dworzec obecnie został zaprojektowany bez uwzględnienia możliwości obsługi w przyszłości dodatkowych potoków pasażerskich nie byłoby możliwe trasowanie linii KDP przez miasto i ten dworzec oraz ograniczona byłaby możliwość obsługi ruchu Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej.

Przebudowa dworca Łódź Fabryczna jest projektem komplementarnym dla projektów: budowy węzła multimodalnego realizowanego przez Miasto Łódź, budowy Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej realizowanej przez Urząd Marszałkowski w Łodzi oraz modernizację linii Warszawa Łódź na odcinku Łódź Widzew – Łódź Fabryczna.

- Umowa na zaprojektowanie, wykonanie i oddanie do eksploatacji inwestycji obejmującej budowę części podziemnej dworca Łódź Fabryczna przeznaczonej dla odprawy i przyjęć pociągów oraz obsługi podróżnych, przebudowę układu drogowego i budowę zintegrowanego węzła multimodalnego wokół dworca Łódź Fabryczna (Lot B2), podpisana przez PKP PLK, PKP i Miasto Łódź z konsorcjum, których liderem jest firma TORPOL jest ostatnim etapem modernizacji linii kolejowej Warszawa – Łódź, a nie pierwszym etapem budowy Kolei Dużych Prędkości w Polsce - tłumaczy łódzki magistrat.  

Obecnie trwają konsultacje społeczne nad koncepcja tunelu średnicowego łączącego stacje Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska.  - To połączenie dwóch historycznie rozdzielonych linii kolejowych w spójny system efektywnie rozprowadzający pasażerów zarówno obsługiwanych w ramach połączeń międzynarodowych jak i krajowych. Realizacja studium wykonalności dla tej inwestycji realizowanej przez firmę SENER na zlecenie PKP PLK SA, Miasta Łódź i Urzędu Marszałkowskiego ma pokazać koszty, korzyści i zagrożenia związane z połączeniem dwóch wspomnianych stacji. – czytamy dalej w  stanowisku nadesłanym do redakcji Portalusamorzadowego.pl -  Tunel ten ma istotne znaczenie dla skomunikowania wewnętrznie łódzkiego węzła kolejowego oraz dla połączenia Łodzi z innymi dużymi aglomeracjami w kraju za pomocą kolei konwencjonalnej.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (1)ZOBACZ WSZYSTKIE

Przeczytałam w tytule, że Zdanowska nie powiesi ministra za szybką kolej i pomyślałam alternatywnie, że może go powiesić za... Nie będę tego zdania kończyć, bo jakieś seksualne podteksty same tu się nasuwają. Niechcący dowiedziałam się też, że Nowak zawiśnie na... billboardach. Z tekstu wida...ć wzmożony ruch na kolei rozwiń

czytelniczka portalu, 2011-12-15 14:30:28 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


ZOBACZ TAKŻE