Żeglowna Odra: Rząd i samorządy jednomyślne ws. Odrzańskiej Drogi Wodnej

• List intencyjny ws. zapewnienia wodnego transportu węgla dla należącej do PGE, rozbudowywanej Elektrowni Opole, podpisali m.in. szefowie Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej oraz spółki.
• Jak podkreślił minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk, to pierwszy krok do przywrócenia żeglugi śródlądowej na Górnej Odrze.
• Opolscy samorządowcy podpisali ponadto deklarację dotyczącą współpracy w działaniu na rzecz sprawności Odrzańskiej Drogi Wodnej.
Żeglowna Odra: Rząd i samorządy jednomyślne ws. Odrzańskiej Drogi Wodnej
Minister Marek Gróbarczyk podczas rejsu Odrą spotkał się z przedstawicielami samorządu, amatorów i biznesu (fot.twitter.com/MGMiZS_GOV_PL)

Minister Gróbarczyk przypomniał, że na początku tego roku resort przygotował strategię rozwoju śródlądowych dróg wodnych, przede wszystkim rozwoju Odrzańskiej Drogi Wodnej (ODW). "Dla nas to podstawowa droga o znaczeniu strategicznym. Dlatego też niezwykle ważną rolę pełni w niej Opole" - mówił minister. Wskazał, że Opole, które ma ogromną tradycję, rozwijało się m.in. dzięki Odrzańskiej Drodze Wodnej.

Czytaj też: Odrzańska Droga Wodna: Odra będzie w pełni żeglowna

"Dzisiaj widzimy, jak bardzo ta część Polski jest uboga bez tego transportu. Dlatego też, przygotowując rozwiązania biznesowe - nie ideologiczne, biznesowe - chcieliśmy dziś zaproponować podpisanie listu intencyjnego pomiędzy ministerstwami a Polską Grupą Energetyczną na transport węgla do elektrowni w Opolu" - podkreślił Gróbarczyk.

"Jesteśmy przekonani, że do końca tego roku przygotujemy wszystkie warunki techniczne, ekonomiczne, aby można było zrealizować tę inwestycję (...) i jest to ten pierwszy krok: uruchomienie żeglugi śródlądowej właśnie do Opola" - zapowiedział minister.

Podpisany w poniedziałek list intencyjny dotyczy "stworzenia warunków racjonalnego i efektywnego wykorzystania możliwości żeglugowych Odrzańską Drogą Wodną do transportu węgla z kopalń śląskich do PGE Górnictwo i Energetyka Konwencjonalna oddział Elektrownia Opole".

Wszystkimi sygnatariuszami listu mają być: wicepremier, minister rozwoju i finansów Mateusz Morawiecki, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk, minister energii Krzysztof Tchórzewski, wojewoda opolski Adrian Czubak, prezes PGE Henryk Baranowski, wiceprezes PGE Paweł Śliwa oraz dyrektor Elektrowni Opole Bernard Ptaszyński.

W poniedziałek (17 października) opolscy samorządowcy podpisali ponadto deklarację dotyczącą współpracy w działaniu na rzecz sprawności Odrzańskiej Drogi Wodnej.

Pytany w Opolu przez dziennikarzy o kolejne etapy czy kalendarz działań związanych z przywracaniem żeglowności na Odrze, minister Gróbarczyk wskazał, że "wszystko będzie zależało od masy ładunkowej i zapotrzebowania PGE na ten transport". "Z naszej strony, ze strony ministerstwa, chcemy przygotować przede wszystkim alimentację wody i ustabilizowanie bilansu wodnego. W związku z tym przygotowujemy do końca tego roku rozwiązania techniczno-ekonomiczne, aby można było rozpocząć tę żeglugę" - zapowiedział minister.

Warta prawie 11,7 mld zł budowa dwóch nowych bloków energetycznych w Elektrowni Opole przekroczyła półmetek w połowie lipca br. Zgodnie z harmonogramem blok nr 5 ma być przekazany do eksploatacji w lipcu 2018 r., a blok nr 6 - do końca marca 2019 r. Inwestycja w Opolu to największe obecnie przedsięwzięcie w polskiej energetyce. Po uruchomieniu nowych bloków Elektrownia Opole będzie potężną elektrownią systemową o łącznej mocy ponad 3,3 tys. megawatów. To prawie 8 proc. obecnego zapotrzebowania w kraju.

W poniedziałek Czubak ocenił m.in., że podpisanie listu intencyjnego to dowód, iż "strategia polskiego rządu odnośnie transportu rzecznego wchodzi w życie".

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (3)ZOBACZ WSZYSTKIE

Do Obrońcy skrzeku: Odra została uregulowana 100 lat temu i tyle trwała na niej żegluga. Trzeba tylko regularnie ją pogłębiać. Kolega chyba ze wschoda.

Opolanin, 2016-10-18 15:18:37 odpowiedz

Do Obrońcy skrzeku: A może coś konkretniej? Lepiej żeby transport odbywał się po drogach niż po wodzie?

Jola, 2016-10-18 09:39:05 odpowiedz

Regulacja Odry w kierunku jej przystosowania do żeglugi zniszczy siedliska unikalnych roślin i zwierząt... Dobrze, że zachowaliśmy czarne stroje - teraz założymy z powrotem w proteście...

Obrońcy skrzeku, 2016-10-18 08:33:17 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


ZOBACZ TAKŻE