Żegluga śródlądowa w stanie krytycznym

Zły stan techniczny dróg wodnych sprawia, że polska żegluga śródlądowa traci na znaczeniu. Systematycznie starzeje się flota armatorów. Sytuacji nie poprawia opieszałość urzędów odpowiedzialnych za tę gałąź transportu.
Żegluga śródlądowa w stanie krytycznym

Mimo sprzyjających warunków naturalnych polska żegluga śródlądowa nie jest obszarem atrakcyjnym gospodarczo, a jej popularność od dziesięcioleci maleje – pisze NIK w raporcie o żegludze śródlądowej.

Spadek znaczenia żeglugi śródlądowej wynika przede wszystkim z postępującej degradacji śródlądowych dróg wodnych, która sprawia, że inwestowanie w budowę nowej floty staje się dla armatorów nieopłacalne.

W konsekwencji większość taboru starzeje się, a eksploatowanie zdekapitalizowanego taboru  generuje wysokie koszty i dodatkowo zmniejsza konkurencyjność tej gałęzi transportu.

Aby przywrócić drogom wodnym ich właściwe parametry potrzeba ok. 14 mld zł, tymczasem w 2012 r. wydatki na ten cel wyniosły zaledwie 160 mln zł. Inwestowanie w żeglugę śródlądową ma w Polsce dużo mniejszy priorytet niż np. budowa autostrad czy modernizacja linii kolejowych.

Stwierdzone przez NIK nieprawidłowości po stronie organów administracji publicznej potwierdzają, że sektor ten jest w naszym kraju spychany na margines. Inaczej jest w wielu krajach Unii Europejskiej, które promują żeglugę śródlądową. Dzieje się tak, ponieważ transport wodny jest dużo bardziej wydajny i przyjazny dla środowiska niż np. transport drogowy, a przy tym stosunkowo niewiele kosztuje.

W toku kontroli dotyczącej żeglugi śródlądowej w Polsce Izba  stwierdziałe, że  90 proc. śródlądowych dróg wodnych w Polsce nie spełnia wymaganych prawem warunków użytkowania. Podstawową przyczyną postępującej degradacji dróg wodnych są niewystarczające środki finansowe, które pokrywają zaledwie 20-30 proc. potrzeb.

Do najistotniejszych utrudnień żeglugowych należą zbyt małe głębokości torów wodnych (np. na skanalizowanym odcinku Odry w latach 2011-2012 obowiązującą głębokość tranzytową 1,8 m zapewniono przez okres nie dłuższy niż 90 dni, a powinno być to co najmniej 240 dni), niewłaściwe parametry mostów drogowych i kolejowych, awarie śluz i jazów oraz długotrwałe przerwy nawigacyjne spowodowane zalodzeniem, a następnie wysoką wodą.

Jak ustalili inspektorzy NIK, zły stan techniczny dróg wodnych stwarzał utrudnienia w ruchu statków, uniemożliwiając armatorom cykliczny transport towarów.

Izba podkreśla, że Krajowy Zarząd Gospodarki Wodnej (KZGW) oraz Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej (MTBiGM) nie dążyły do zmiany rozporządzenia tak, by normy w nim określone odzwierciedlały stan faktyczny. Zdaniem Izby niedopuszczalna jest sytuacja , gdzie w systemie prawa obowiązują przepisy, których przestrzeganie jest niemożliwe.

Wiele budowli hydrotechnicznych skontrolowanych przez NIK było przestarzałych i zaniedbanych. Np. na terenie działalności Rejonowego Zarządu Gospodarki Dróg Wodnej  w  Poznaniu stan techniczny 28 z 64 takich obiektów inspektorzy NIK określili jako niedostateczny.

RZGW w większości nieterminowo realizowały inwestycje infrastrukturalne kluczowe dla żeglugi śródlądowej. Dotyczyło to przede wszystkim inwestycji w ramach Programu dla Odry - 2006.

Z raportu wynika, że na rozwój żeglugi nie pozyskiwano żadnych środków na rozwój infrastruktury śródlądowego transportu wodnego w ramach programach pomocowych UE na lata 2004-2006, a w perspektywie finansowej 2007-2013 środki pomocowe pozyskane z Unii Europejskiej na ten cel stanowiły zaledwie 0,44% całkowitej alokacji tych środków  na projekty transportowe.

 


KOMENTARZE (2)ZOBACZ WSZYSTKIE

to nie zły stan dróg wodnych, to bezmyślna polityka państwa polskiego od wielu wielu lat

Anka, 2014-04-04 21:04:41 odpowiedz

Fatalny jest również stan większości linii kolejowych oraz kołowych dróg lokalnych. Żadna autostrada nie jest ukończona. Sieci energetyczne się sypią. Dobra jest łączność telefonii komórkowej ale to inwestycje prywatne. Czy III RP jest w stanie budować infrastrukturę?

WK, 2014-04-03 15:28:31 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE