Zlikwidują wąskie tramwajowe gardło między miastami

Do 2015 roku powstanie drugi tor linii tramwajowej nr 15 na odcinku z Katowic do Sosnowca. Przetarg m.in. na tę inwestycję ogłosiła w piątek spółka Tramwaje Śląskie.
Zlikwidują wąskie tramwajowe gardło między miastami

To element wartego 800 mln zł unijnego projektu modernizacji infrastruktury tramwajowej w sześciu miastach regionu. Prace w kilku miejscach już się rozpoczęły. Do końca 2014 r. w aglomeracji wyremontowane ma być w sumie ok. 46 km torów. Projekt koordynują Tramwaje Śląskie.

Jedno z większych przedsięwzięć unijnego projektu przewiduje m.in. budowę drugiego toru na jedynym tramwajowym połączeniu Katowic z Sosnowcem, gdzie kursuje linia nr 15. Połączenie prowadzi od katowickiego Rynku, przez ul. Warszawską, 1 Maja, Obrońców Westerplatte, Wiosny Ludów i Sosnowiecką, a potem Sobieskiego i Piłsudskiego do centrum Sosnowca.

Większość tej linii jest dwutorowa, jednak na ok. 1,5-kilometrowym odcinku między oboma miastami tor jest tylko jeden. Ogranicza to znacznie przepustowość, wymuszając taką koordynację ruchu tramwajów w obie strony, by mogły wykorzystywać mijanki. Likwidacja jednotorowego "wąskiego gardła" zwiększy przepustowość tego połączenia.

Z kolei modernizacja infrastruktury na kilku kluczowych odcinkach tej trasy powinna doprowadzić do skrócenia czasu jazdy. Obecnie przejazd linią nr 15 z katowickiego Rynku przed sosnowiecki dworzec kolejowy trwa zgodnie z rozkładem 33-34 minuty. Natomiast przejazd podobną trasą przyspieszonym autobusem (z katowickiej ul. Skargi przed sosnowiecki dworzec) to zgodnie z rozkładem ok. 20 minut.

W piątek Tramwaje Śląskie ogłosiły przetarg obejmujący trzy odcinki linii nr 15 (w granicach Katowic na ul. Sosnowieckiej oraz w Sosnowcu na ul. Sobieskiego i przy połączeniu ul. Sobieskiego i Piłsudskiego), a także inny krótki odcinek torów w Sosnowcu, przy ul. Małachowskiego - od Ronda im. Gierka do ul. Mościckiego. Prace obejmą też budowę infrastruktury towarzyszącej linii tramwajowej w Katowicach, m.in. chodników i ścieżek rowerowych, zamówionych przez władze Katowic.

Potencjalni wykonawcy mogą składać swoje oferty do 3 czerwca. Termin wykonania robót przewidziano na 16 miesięcy od podpisania umowy z wykonawcą.

W ramach unijnego projektu już w najbliższy poniedziałek w Sosnowcu rozpocznie się remont wschodniego odcinka linii 15 wzdłuż ul. 3 Maja. Do 30 września linia ta będzie nieczynna od ul. Żeromskiego do Zagórza, a tramwaje będą dojeżdżały tylko do centrum miasta. Wyłączone zostaną też przylegające do torowiska pasy jezdni. Zamiast tramwajów mają jeździć autobusy.

W przyszłym roku prowadzone będą prace na pozostałej części ul. 3 Maja, wraz z modernizacją przejazdów w rejonie tzw. ślimaka. Większość wydzielonego torowiska będzie tam obsadzona trawą, natomiast w tunelu tramwajowym zaplanowano nawierzchnię tworzącą awaryjną drogę przejazdu dla służb. Wykonawcą wartych 32,3 mln zł prac jest firma ZUE SA.

Od 21 lutego Tramwaje Śląskie prowadzą przetarg na modernizację torowiska w ul. Obrońców Westerplatte w katowickiej dzielnicy Szopienice, którą również kursuje linia nr 15. Planowane jeszcze przetargi unijnego projektu mają dotyczyć ulic Gliwickiej i Kościuszki w Katowicach. W Sosnowcu nieogłoszone dotąd postępowanie obejmie ul. Małachowskiego. W Chorzowie nie rozpoczął się jeszcze przetarg na fragment ul. Wolności. Trwają już natomiast prace przy modernizacji torowisk w Bytomiu, Zabrzu, Katowicach, Chorzowie i Rudzie Śląskiej.

Planowana wartość całego unijnego projektu (modernizacja infrastruktury oraz remont i zakup nowych tramwajów, a w Tychach trolejbusów) to niespełna 652 mln zł netto (801 mln zł brutto). Dofinansowanie z unijnego programu Infrastruktura i Środowisko wyniesie ok. 385 mln zł (59 proc. kosztów).

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE