PARTNER PORTALU
  • BGK

ZMP popiera model spółek specjalnego przeznaczenia dla inwestycji drogowych

  • TK    13 lutego 2018 - 18:01
ZMP popiera model spółek specjalnego przeznaczenia dla inwestycji drogowych
ZMP apeluje zmiany legislacyjne, ułatwiające wykonywanie inwestycji drogowych przez samorządy na wzór GDKIA (Fot. ilustracyjne: GDDKiA)

Związek Miast Polskich na swoim ostatnim posiedzeniu poparł pomysł władz Krakowa, aby umożliwić samorządom tworzenie specjalnych spółek do budowania dróg. Jak wskazuje ZMP, zaproponowane rozwiązania ułatwiłyby realizację inwestycji drogowych.




Jak podkreśla ZMP, zaproponowane przez władze Krakowa rozwiązania prawne, usprawniłyby wykonywanie inwestycji drogowych przez samorządy.

Zgodnie z założeniami projektu, jednostki samorządu terytorialnego - podobnie jak Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad - mogłyby tworzyć spółki specjalnego przeznaczenia z prywatnym partnerem, do realizacji inwestycji drogowych.

Współpraca samorządu z partnerem publiczno - prywatnym w zakresie budowy i utrzymania dróg nie jest w Polsce nowością. Pilotażowy program PPP  w sektorze dróg samorządowych, powstał w 2015 r. na Dolnym Śląsku. 

W obecnym stanie prawnym, realizacja robót drogowych jest dopuszczalna na podstawie pozwolenia na budowę, lub zezwolenia na realizację inwestycji drogowej. Jak ocenia ZMP, w tej formule ryzyko ekonomiczne przedsięwzięcia ponosi zamawiający, czyli jednostka samorządu terytorialnego.

"Głównym problemem wykonywania zadań w tej formie jest brak środków publicznych w wysokości wystarczającej na realizację kapitałochłonnych i długoterminowych inwestycji drogowych" - czytamy w stanowisku ZMP.

Zdaniem ZMP, realizacja inwestycji drogowych w oparciu o rozwiązania legislacyjne zaproponowane przez miasto Kraków, zwiększy możliwości efektywnej realizacji wszystkich działań przypisanych samorządom. Ponadto, umożliwi pozabudżetową realizację zadań przez spółkę celową, odpowiedzialną za przygotowanie, sfinansowanie i realizację inwestycji.

Ogromne problem z budową i remontami dróg mają także gminy wiejskie. - Przy dzisiejszym poziomie finansowania potrzeba im będzie z 50 lat, żeby doprowadzić tę infrastrukturę do właściwego stanu. Obecny sposób finansowania dróg lokalnych od wielu lat budzi niepokój - podkreśla 
Związku Gmin Wiejskich RP, wójt gminy Terespol.

 

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.