PARTNER PORTALU
  • BGK

Znamy koszt Centralnego Portu Komunikacyjnego

  • PAP/MN    22 września 2017 - 12:16
Znamy koszt Centralnego Portu Komunikacyjnego

Port Solidarność powinien stanowić centrum udoskonalonego systemu transportu kolejowego - napisano w dokumencie. (fot. pixabay)

Na obecnym etapie nie przesądzono o sposobie pozyskania finansowania, ale wiadomo już, że budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) może kosztować 30,9-34,9 mld zł - tak wynika z wykazu prac legislacyjnych i programowych rządu.




• Jak napisano, warunkami rentowności planowanego portu lotniczego ma być zapewnienie mu odpowiedniego środowiska rynkowego.

• W dokumencie rekomendowana jest rozbudowa sieci kolejowej, jest także mowa o inwestycjach umożliwiających integrację Łodzi z Warszawą. 

• Zakończenia podstawowego procesu inwestycyjnego planowane jest do 2027 r.

Jak przypomniano, 27 kwietnia br. zostało wydane rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie ustanowienia Pełnomocnika Rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego dla Rzeczypospolitej Polskiej. Został nim Mikołaj Wild.

"Przyjęto koncepcję Centralnego Portu Komunikacyjnego jako węzła transportowego, opartego na zintegrowanych ze sobą węzłach: lotniczym oraz kolejowym. Port Solidarność powinien stanowić centrum udoskonalonego systemu transportu kolejowego" - czytamy.

Czytaj też: W jeden dzień zostali najważniejszą gminą w Polsce. Wójt zadowolony, choć mocno zaskoczony: "Nikt nas nie pytał o zdanie"

Jak napisano, warunkami rentowności planowanego portu lotniczego ma być zapewnienie mu odpowiedniego środowiska rynkowego (rozwoju ruchu transferowego do momentu otwarcia CPK, rozwoju międzykontynentalnych połączeń lotniczych, dostatecznej przepustowości Lotniska Chopina). Jednocześnie chodzi o zapewnienie najwyższych standardów w zakresie możliwości rozwoju dla nowego lotniska - m.in. zadbanie o terminowość, zapewnienie dostatecznej rezerwy terenowej, należyte skomunikowanie aglomeracji warszawskiej.

Czytaj też: Kraków Airport, lotniska regionalne: Samorządowcy potrafią liczyć

Wskazano, że warunkiem konkurencyjności systemu kolejowego jest zapewnienie dostępu z CPK do największych miast w naszym kraju w czasie 2-2,5 h oraz jak największej liczby przewożonych osób.

W dokumencie rekomendowana jest rozbudowa sieci kolejowej. "Inwestycje kolejowe w zakresie budowy nowych linii nie będą bowiem pełnić roli nowego autonomicznego podsystemu przewozów (jakby to miało miejsce w przypadku realizacji dotychczasowej wizji Kolei Dużych Prędkości), lecz niezbędnych uzupełnień sieci kolejowej spinających ją w układ odpowiadający potrzebom przewozowym Polski" - napisano.

Etap początkowy, czyli "etap zerowy" konieczny do powstania CPK zakłada "zbudowanie węzła i bezpośrednich łączników umożliwiających szybki dojazd/wyjazd z węzła na linie kolejowe na kierunki południkowe oraz równoleżnikowe, zarówno dla pociągów międzyregionalnych, regionalnych, jak i aglomeracyjnych". W dokumencie zawarto również scenariusze dalszej rozbudowy sieci kolejowej; część z nich mogłaby zostać zrealizowana przed oddaniem Portu "Solidarność" do użytku.

Czytaj też: Stadion Śląski wreszcie po modernizacji. Tak wygląda obiekt za 650 mln złotych







KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.