Zrewitalizują połączenie Zawiercie - Jaworzno Szczakowa

Kolejowe połączenie Zawiercia z Jaworznem Szczakową przez Dąbrowę Górniczą Ząbkowice zostanie zrewitalizowane za 439,5 mln zł brutto. To jeden z tzw. projektów rewitalizacyjnych - mających zwiększać słabą dotąd absorpcję unijnych środków na kolej.
Zrewitalizują połączenie Zawiercie - Jaworzno Szczakowa

Obecnie na różnym etapie zaawansowania jest siedem projektów rewitalizacji linii kolejowych i jeden projekt dotyczący przejazdów.

Tzw. rewitalizacje są prostsze niż czasochłonne i drogie modernizacje. Modernizacje zwykle zmierzają do podwyższenia prędkości pociągów, co często wiąże się z przebudową linii, a co za tym idzie - skomplikowanymi procedurami. Rewitalizacje zakładają odtworzenie pierwotnych parametrów linii, czyli np. prędkości maksymalnej czy nacisku osi. Prace nie wymagają więc np. zmian parametrów łuków czy kosztownej infrastruktury środowiskowej.

Jak wynika z czwartkowego komunikatu Grupy ZUE, do której należy Przedsiębiorstwo Robót Komunikacyjnych w Krakowie, oferta tej spółki została wybrana w przetargu obejmującym zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych w ramach projektu "Polepszenie jakości usług przewozowych poprzez poprawę stanu technicznego linii kolejowych nr 1, 133, 160 i 186 na odcinku Zawiercie - Dąbrowa Górnicza Ząbkowice - Jaworzno Szczakowa".

Po tej trasie od 2009 r. nie jeżdżą pociągi osobowe, odcinek jest natomiast ważny dla ruchu towarowego. Tory szczególnie między Dąbrową Górniczą a Jaworznem są w złym stanie. W sumie prace rewitalizacyjne mają objąć 18 km linii nr 1, 16 km linii nr 133, 16 km linii nr 160 i 17 km linii nr 186.

Rewitalizacja tego połączenia zakłada kompleksową wymianę nawierzchni toru nr 1 (w tym w wybranych miejscach dostosowanie do prędkości 120 km/h). Naprawę bieżącą przejdzie też tor nr 2. Prócz tego, zaplanowano remont przejazdów z wymianą nawierzchni drogowej, wymianę rozjazdów i skrzyżowań, kompleksową wymianę sieci trakcyjnej, budowę nowych urządzeń sterowania ruchem oraz remont peronów. Termin prac ustalono na 728 dni.

Tzw. program rewitalizacyjny obejmuje też linię nr 18 Kutno - Piła na odcinku Toruń - Bydgoszcz, linię nr 1 na odcinku Koluszki - Częstochowa, linię nr 61 i fragment linii nr 700 na odcinku Częstochowa - Fosowskie, linię nr 132 na odcinku Błotnica Strzelecka - Opole Proszowice, linię 353 na odcinku Inowrocław - Jabłonowo Pomorskie (bez fragmentu w Toruniu) oraz linię nr 143 na odcinku Kalety - Kluczbork. Tzw. projekt przejazdowy zakłada podniesienie kategorii ponad 200 przejazdów kolejowych m.in. poprzez wyposażenie ich w sygnalizację.

Ogłoszony wiosną ubiegłego roku program rewitalizacji obejmował osiem projektów dot. remontów linii kolejowych. Ich łączny koszt oszacowano na 2,23 mld zł. Realizację programu uzależniono od formalnej zgody Komisji Europejskiej na możliwość finansowania rewitalizacji w Polsce ze środków unijnych. Z pierwotnego programu wypadł projekt dotyczący linii nr 289 Legnica - Rudna Gwizdanów.

Pod koniec grudnia PKP PLK uznały ofertę konsorcjum ZUE za najkorzystniejszą w przetargu na rewitalizację linii kolejowej nr 1 z Koluszek do Częstochowy. Wartość tego zamówienia to blisko 603 mln zł brutto.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (1)ZOBACZ WSZYSTKIE

"Tzw. rewitalizacje są prostsze niż czasochłonne i drogie modernizacje. Modernizacje zwykle zmierzają do podwyższenia prędkości pociągów, co często wiąże się z przebudową linii, a co za tym idzie - skomplikowanymi procedurami. Rewitalizacje zakładają odtworzenie pierwotnych parametrów linii, cz...yli np. prędkości maksymalnej czy nacisku osi. Prace nie wymagają więc np. zmian parametrów łuków czy kosztownej infrastruktury środowiskowej. ...przetargu obejmującym zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych w ramach projektu "Polepszenie jakości usług przewozowych poprzez poprawę stanu technicznego linii kolejowych... Ta informacja PAP, to Praktyczne Archaiczne Potraktowanie współczesnych potrzeb transportu publicznego. Jak rewitalizacja, to gdzie uzgodnienia z konserwatorem? Z tego artykułu wynika, iż władze PKP PLK chcą nawiązać do najlepszych osiągnięć kolei XX wieku. rozwiń

Bolesław Herudziński, 2013-02-01 21:11:41 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE