Związek Miast Polskich nie chce Funduszu Dróg Samorządowych

Zarząd Związku Miast Polskich negatywnie zaopiniował poselski projekt ustawy o Funduszu Dróg Samorządowych. Związek wyliczył, że cały „zysk” dla samorządów wynosić będzie raptem kilkaset milionów złotych, czyli o wiele za mało, by faktycznie poprawić jakość dróg w gminach i powiatach.
Związek Miast Polskich nie chce Funduszu Dróg Samorządowych
Zdaniem ZMP, Fundusz Dróg Samorządowych nie wywoła boomu w inwestycjach drogowych w gminach i powiatach. (fot. mat. GDDKiA)

• W opublikowanym dziś stanowisku ZMP podkreśla, że aby skorzystać z sieci autostrad i ekspresówek konieczne są również inwestycje na drogach gminnych i powiatowych.

• Ich realizacja przekracza możliwości finansowe samorządów. ZMP wielokrotnie wskazywał na konieczność zwiększenia puli funduszy przekazywanych na remonty, modernizację i rozbudowę dróg lokalnych.

• Podczas czerwcowego posiedzenia KWRiST przedstawiciel Związku apelował o zwiększenie środków przeznaczonych na Program rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej, sugerując jako źródło finansowania zwiększone wpływy do budżetu państwa, pochodzące z uszczelnienia systemu podatkowego.

Skoro zatem Związek tylekroć apelował o zwiększenie finansowania na drogi powiatowe i gminne, to dlaczego teraz - gdy jest na to realna szansa – negatywnie opiniuje przedstawiony w Sejmie projekt?

Czytaj : Projekt ustawy o Funduszu Dróg Samorządowych przesłany do komisji

Zdaniem ZMP, wprowadzenie opłaty paliwowej spowoduje podwyższenie cen paliw, a przez to będzie miało negatywne konsekwencje gospodarcze, również dla samorządów. Związek podnosi też, że jedynie 50 proc. wpływów z nowej opłaty trafi do nowo utworzonego Funduszu Dróg Samorządowych, a pozostałe 50 proc. zasili Krajowy Fundusz Drogowy.

- Samorządy, wydając środki przekazane z Funduszu, zobligowane będą do opłacania podatku VAT. Faktycznie zatem większość pieniędzy pozyskanych z nowo wprowadzonej opłaty trafi do budżetu państwa, podczas gdy w debacie publicznej opłata przedstawiana jest jako nowe źródło wpływów dla samorządów – ocenia ZNP.

Związek wskazuje ponadto, że w wyniku uchwalenia projektu zlikwidowany zostanie Program rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata 2016-2019 i w ostatecznym rachunku (biorąc pod uwagę wkład własny samorządów do projektów realizowanych z Funduszu, opłacany podatek VAT oraz wygaszenie Programu rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej) cały „zysk” dla samorządów wyniesie nie więcej niż kilkaset milionów złotych rocznie.

Czytaj : Fundusz Dróg Samorządowych: Pierwsze "Pisówki" w 2018 r. Byłe "Schetynówki" wygasną

- To o wiele za mało, aby skutecznie zmodernizować sieć dróg lokalnych – komentuje ZMP.

Związkowi nie podoba się też, że poselski projekt zakłada, iż za rozdział funduszy odpowiedzialny będzie wojewoda, który samodzielnie powoła w tym celu stosowną komisję. Do tej pory wybór wniosków opiniuje komisja, w skład której wchodzi dwóch przedstawicieli wojewody, jedna osoba wyznaczona przez zarząd województwa, jeden przedstawiciel oddziału GDDKiA, jeden reprezentant komendanta wojewódzkiego policji, co – zdaniem ZMP - zapewnia większą transparentność procesu rozdziału pieniędzy. Związek też zwraca uwagę, że zapisy ustawy uniemożliwią udzielanie samorządom dotacji na przebudowę, budowę lub remonty dróg powiatowych i gminnych, wynikające np. z sytuacji kryzysowych (np. klęsk żywiołowych).

Czytaj : Czy paliwo plus opłata na Fundusz Dróg Samorządowych podoba się Polsce lokalnej?

- Dodatkowo Zarząd Związku zwraca uwagę, że istotny dla środowiska samorządowego oraz budzący zrozumiałe emocje społeczeństwa projekt kierowany jest do Sejmu jako inicjatywa poselska. Taki tryb uniemożliwia przeprowadzenie konsultacji społecznych oraz zaopiniowanie aktu przez Komisję Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego, mimo że dotyczy sprawy bardzo istotnej dla samorządu. Debata nad projektem z udziałem różnych środowisk mogłaby przyczynić się do wypracowania rozwiązania akceptowalnego społecznie oraz zapewniającego realne wsparcie dla koniecznych inwestycji w drogi lokalne – podsumowuje Zygmunt Frankiewicz, przewodniczący ZMP i prezydent Gliwic.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.