Związek Powiatów Polskich chce zwiększenia nakładów na drogi

Związek Powiatów Polskich postuluje o zwiększenie środków finansowych przeznaczonych na dofinansowanie realizacji zadań drogowych w ramach Programu rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata 2016-2019.
Związek Powiatów Polskich chce zwiększenia nakładów na drogi
W związku ze stale rosnącą mobilnością społeczeństwa poprawa stanu sieci dróg jest koniecznością – czytamy w stanowisku ZPP. (fot. shutterstock)

• ZPP wiązał nadzieje z zapowiedzianym Funduszem Dróg Samorządowych, ale PiS ostatecznie odstąpiło od tego pomysłu.

• Samorządowcy podkreślają, że koszty wypadków i kolizji drogowych w 2015 r. oszacowano na kwotę 48,2 mld zł. Kiepska infrastruktura jest jedną z przyczyn.

• Zbyt niskie nakłady na infrastrukturę nie poprawiają też atrakcyjności inwestycyjnej powiatów.

ZPP zwraca uwagę, że jednostki samorządu terytorialnego zarządzają 95 proc. dróg publicznych w Polsce. Wydatki na realizację zadań z zakresu budowy, przebudowy, remontów oraz utrzymania dróg stanowią istotną pozycję w budżetach jednostek samorządu terytorialnego. Pomimo olbrzymiego wysiłku finansowego po stronie samorządów ukierunkowanego na realizację wskazanych zadań stan dróg lokalnych nadal daleki jest od oczekiwanego. Dodatkowo związek podkreśla, że Najwyższa Izba Kontroli w 2014 r. pozytywnie oceniła realizację poprzednika obecnego programu, a mimo to w 2017 r. środki finansowe na jego realizację zostały zmniejszone o 200 mln złotych.

- Duże nadzieje samorząd wiązał z propozycją posłów Prawa i Sprawiedliwości dotyczącą stworzenia Funduszu Dróg Samorządowych. W uzasadnieniu do projektu ustawy w tej sprawie wskazywano na konieczność zwiększenia środków finansowych oraz zagwarantowania stabilności źródła, z którego mogłyby być dofinansowywane inwestycje na drogach lokalnych. Projekt ustawy w tej sprawie został wycofany z prac parlamentarnych, ale problemy na drogach lokalnych nie zniknęły – pisze ZPP.

Czytaj też: Mazowsze zainwestuje 100 mln zł w drogi powiatowe

- Zwracamy uwagę, że niedostateczny rozwój sieci dróg oraz jej jakość są jednymi
z czynników negatywnie wpływających na poziom bezpieczeństwa ruchu drogowego,
co pociąga za sobą olbrzymie koszty chociażby związane z leczeniem i rehabilitacją ofiar wypadków drogowych – pisze związek i powołuje się na raport „Stan bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz działania realizowane w tym zakresie w 2016 r.”.

Według raportu koszty wypadków i kolizji drogowych w 2015 r. oszacowano na kwotę 48,2 mld złotych. Roczne koszty wypadków i kolizji drogowych w 2015 roku w Polsce stanowiły 3 proc. PKB kraju, w tym koszty wypadków drogowych – 2 proc. PKB.

Czytaj też: Budowa trzech krakowskich parkingów park&ride wsparta z funduszy UE

- Niezadowalający stan dróg stanowi także istotną barierę rozwojową, obniżając atrakcyjność inwestycyjną tzw. Polski powiatowej a w konsekwencji prowadząc do pogłębienia różnic pomiędzy dużymi ośrodkami regionalnymi, a mniejszymi lokalnymi. W związku ze stale rosnącą mobilnością społeczeństwa poprawa stanu sieci dróg jest koniecznością – czytamy w stanowisku ZPP.

Na koniec związek apeluje o zwiększenie środków dedykowanych na realizację Programu oraz kontynuację prac nad stworzeniem stałego mechanizmu wsparcia samorządów przy realizacji zadań na rzecz rozwoju i poprawy infrastruktury drogowej w Polsce. 

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE