PARTNER PORTALU
  • BGK

Dobry marketing miasta to nie tylko promocja, ale też rozwój lokalnego biznesu

  • Michał Nowak    20 października 2017 - 06:00
Dobry marketing miasta to nie tylko promocja, ale też rozwój lokalnego biznesu
Kadr z filmu „Kierunek pasja” promującego Strzelce Opolskie. (fot. YouTube)

Koncerty wielkich zagranicznych gwiazd wcale nie przekładają się na zwiększenie ruchu turystycznego w miastach, ale organizowanie kongresów biznesowych bądź imprez skupionych wokół konkretnej branży - już tak.




• Samorządowcy mówią, że wiele miast staje przed wyzwaniem, jak na nowo nauczyć mieszkańców kochać swoje miasto. Sposoby mają różne. 

• Organizacja imprez i kongresów przekłada się na promocję miasta, wzrost zainteresowania inwestorów, ale też na rozwój lokalnego biznesu.

• Eksperci twierdzą, że nie wystarczy zamówić gotową strategię promocyjną w zewnętrznej agencji. Trzeba wiedzieć, co chce się powiedzieć i do kogo. 

Czy Polskie miasta potrafią się skutecznie promować? Doświadczenia w tym zakresie są bardzo różne. Niekiedy małe gminy miejsko-wiejskie lepiej budują swoją markę niż skupiające setki tysięcy mieszkańców miasta wojewódzkie. Samorządowcy wciąż zdobywają doświadczenia w tym zakresie, uczą się na błędach. Dlaczego na przykład kiedyś można było wybrać się na koncert Bryana Adamsa, Roda Stewarta czy Guns N' Roses do Rybnika, a dzisiaj próżno w tym mieście szukać podobnych wydarzeń?

- Było u nas kilka dużych koncertów, ale jeśli o coś chodzi, to chodzi o pieniądze - tłumaczy prezydent Rybnika Piotr Kuczera i dodaje, że samorządu nie stać na dłuższą metę, żeby organizować cyklicznie wydarzenia o takiej skali.

- Z czasem pojawiły grupy młodych artystów i jako miasto musieliśmy się zdecydować, kogo chcemy promować. Zdecydowaliśmy, że samorządu nie stać na organizację koncertu, gdzie efekt jest widoczny co najwyżej na billboardach i przez tydzień w prasie. Zrezygnowałem z tego, ponieważ fani zespołów muzycznych to nie jest grupa, która zostanie w mieście na dłużej - ocenia prezydent Rybnika.

Co w takim w razie w zamian? Rybnik postawił w ostatnim czasie na city placement i stał się jednym z bohaterów serialu „Diagnoza” produkcji TVN.

- Obraz znaczy więcej niż tysiąc słów - mówi Kuczera. - Nie wierzę w działania, że pokazanie miasta w telewizji spowoduje napływ silnej grupy inwestorów. Ale wierzę, że jest coś takiego jak umiejętność lokowania miasta na mapie kraju. W tym serialu "przemycamy" treści, na których mi jako prezydentowi zależy. Jesteśmy kojarzeni z obszarem pogórniczym, ale ten serial jest okazją do zerwania z różnymi stereotypami - dodaje.

Kuczera przyznaje, że odzew mieszkańców jest pozytywny, a zainteresowanie miastem widać choćby po aktywności na Facebooku.

Przestrzeń kongresowa ma znaczenie

Rzecznik Małopolskiego Urzędu Marszałkowskiego Filip Szatanik mówi wprost na przykładzie Krakowa, że sam Wawel nie będzie wiecznym magnesem na turystów. - Oferta musi być poszerzana o obiekty służące np. przemysłowi spotkań. W Krakowie takich obiektów jeszcze niedawno brakowało, ale teraz jest Tauron Arena czy Centrum Kongresowe ICE. Dla przemysłu spotkań magnesem jest też miasto - mówi Szatanik.







×
KOMENTARZE (1)

  • Artmetic, 2017-10-26 23:18:31

    Marketing lokalny i internetowy: zajrzyj na stronę Artmetic!