Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia będzie współpracować z marszałkiem

Pierwsze działania Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, związane np. z transportem publicznym, jak wspólny bilet czy koordynacja rozkładów, będą oparte na współpracy istniejących podmiotów – zapowiedział przewodniczący zarządu metropolii Kazimierz Karolczak.
Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia będzie współpracować z marszałkiem
Zarząd metropolii podzieli się obowiązkami z marszałkiem? (fot. PTWP)

• Karolczak oznajmił, że wśród omawianych już z władzami województwa możliwości działań jest budowa kolei metropolitalnej.

• Niezależnie częścią GZM ma stać się docelowo obecny organizator komunikacji miejskiej w centralnej części regionu - Komunikacyjny Związek Komunalny GOP.

• Innym polem organizacyjnej współpracy władz wojewódzkich i metropolitalnych może być dystrybucja wody.

Dopiero dalsze działania czy przedsięwzięcia metropolii mogłyby wiązać się ze zmianami np. organizacyjnymi czy majątkowymi. Warunkiem będzie zgoda tworzących ją samorządów.

Karolczak mówił o tym podczas briefingu po pierwszym wspólnym posiedzeniu zarządów Województwa Śląskiego i Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM). Deklarował, że metropolia jest zainteresowana współpracą m.in. z urzędem marszałkowskim przy wszystkich działaniach sprzyjających jakości życia mieszkańców - szczególnie związanych z transportem czy planowaniem przestrzennym.

Szef GZM nawiązał przy tym m.in. do wcześniejszej zapowiedzi integracji komunikacji publicznej w metropolii w oparciu o wspólny bilet - jako pierwszego zadania tej nowej struktury samorządu. Zaznaczył, że wśród omawianych już z władzami województwa możliwości działań jest budowa kolei metropolitalnej: szybkiego połączenia między Dąbrową Górniczą a Gliwicami - wspólnie z marszałkowskimi Kolejami Śląskimi.

"Jesteśmy zainteresowani, żeby poprawiać jakość życia mieszkańców. Być może, jeżeli będziemy w stanie wspierać zadania w obszarach, którymi obecnie zajmuje się marszałek, będziemy to robić - ale oczywiście będzie to zgodna decyzja zgromadzenia metropolii" - zastrzegł Karolczak. (fot. PTWP)

Karolczak ocenił, że perspektywa realizacji takiego projektu to dwa-trzy lata. Wyjaśnił, że nie chodzi przy tym o budowę osobnego przewoźnika, lecz o współpracę, w której zamawiająca tego rodzaju usługi w Kolejach Śląskich metropolia stałaby się faktycznym organizatorem komunikacji.

Niezależnie częścią GZM ma stać się docelowo obecny organizator komunikacji miejskiej w centralnej części regionu - Komunikacyjny Związek Komunalny GOP. Według szefa metropolii obecny KZK GOP (tworzony przez ok. 30 gmin centralnej części woj. śląskiego) miałby zostać merytorycznym wydziałem GZM.

Innym polem organizacyjnej współpracy władz wojewódzkich i metropolitalnych może być dystrybucja wody. Karolczak zaznaczył, że większa integracja systemu, w którym należące w większości do województwa Górnośląskie Przedsiębiorstwo Wodociągów sprzedaje hurtowo wodę miejskim spółkom, dałaby tej pierwszej firmie większą pewność odbioru wody, a z jej partnerów zdjęłaby np. potrzebę budowy własnych źródeł wody. Efektem mogłaby być w przyszłości tańsza woda dla mieszkańców.

Czytaj też: Kazimierz Karolczak szefem Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii

"W obecnej sytuacji GPW nie wykorzystuje swoich możliwości, ale też przedsiębiorstwa miejskie mają często problemy - muszą wykonywać inwestycje zabezpieczające źródła dostaw wody. W efekcie one się uniezależniają, GPW ma mniej odbiorców, a cena wody przez to może rosnąć. Raczej szedłbym w odwrotnym kierunku" - zaznaczył szef metropolii.

"Jesteśmy zainteresowani, żeby poprawiać jakość życia mieszkańców. Być może, jeżeli będziemy w stanie wspierać zadania w obszarach, którymi obecnie zajmuje się marszałek, będziemy to robić - ale oczywiście będzie to zgodna decyzja zgromadzenia metropolii" - zastrzegł Karolczak.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE