PARTNER PORTALU
  • BGK

Kodeks reklamowy: Opole pyta mieszkańców, co zrobić z dużymi reklamami

  • AW    14 października 2016 - 09:34
Kodeks reklamowy: Opole pyta mieszkańców, co zrobić z dużymi reklamami
Można się spodziewać, że najwięcej ograniczeń i zakazów co do reklamy zewnętrznej będzie dotyczyło śródmieścia Opola (fot.Opole.pl)

• Opolski magistrat przeprowadził ankietę na temat reklam w mieście.
• 81 proc. respondentów uważa reklamy zewnętrzne za szkodzące estetyce miasta.
• Ankieta posłuży lokalnym władzom w przygotowywaniu uchwały krajobrazowej, której projekt jeszcze w październiku ma trafić do konsultacji.




Opole jest jednym z miast, który przygotowuje właśnie kodeks reklamowy. Prace nad projektem trwają, a jednym z elementów prac była ankieta, jaką przeprowadził Urząd Miasta. W ankiecie mieszkańcy wypowiadali się na temat reklam.

Wyniki? Ponad 81 proc. badanych uważa, że reklamy nie służą estetyce miasta, ponad 72 proc. badanych uważa, że przeszkadzają podczas jazdy samochodem a blisko 77 proc. uważa, że reklamy są za duże.

Za pomocą ankiet zbadano również, czy w opinii mieszkańców Opola liczba reklam jest wystarczająca, czy jest ich zbyt dużo, czy zbyt mało. Zdecydowana większość ankietowanych uważa, że reklam (różnych) jest za dużo. Najwięcej ankietowanych (80 proc.) uważa, że reklam jest za dużo na terenie śródmieścia, jednocześnie najmniej osób (1,7 proc.) uważa, że na tym obszarze jest ich za mało.

Przeprowadzili ankietę i co dalej?

Wprawdzie liczba osób biorących udział w ankiecie nie jest zbyt duża (415 osób, w tym 395 ankiet przesłano elektronicznie a 20 oddano w wersji papierowej), ale pokazuje nastawienie mieszkańców do reklam. Jest to też wskazówka dla władz miasta, które tworzą właśnie projekt uchwały krajobrazowej dla Opola.

- Na pewno wyniki ankiet zostaną wzięte pod uwagę. Projekt uchwały chcemy jeszcze w październiku przedstawić mieszkańcom do konsultacji - mówi Katarzyna Oborska-Marciniak, rzecznik prasowy opolskiego magistratu.

Jak dodaje, wprawdzie wiele miast jest na etapie tworzenia swoistego kodeksu reklamowego na swoim terenie, ale jeszcze żadne z miast wojewódzkich takiej uchwały nie przyjęło.

Jako pierwsze duże miasto gotowy projekt miał Kraków, konsultacje trwają w Katowicach, Lublinie, Gdańsku. Miastem, które pierwsze przyjęło uchwałę krajobrazową jest Ciechanów.

Przypomnijmy, obowiązująca od września 2015 r. tzw. ustawa krajobrazowa definiuje pojęcie reklamy, szyldu, krajobrazu, krajobrazu kulturowego, krajobrazu priorytetowego. Pozwala jednocześnie samorządom na uchwalanie lokalnego kodeksu reklamowego, który określa zasady lokalizacji różnego rodzaju nośników reklam i szyldów, a także wprowadza kary za nielegalne reklamy. W październiku 2015 r. weszła w życie nowelizacja ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, zgodnie z którą dochody z reklam umieszczanych w przestrzeni publicznej trafiają do gmin.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!






×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.